به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، شاهین فرهت با بیان اینکه هنرمندان جوان در بخش تکنیکهای آهنگسازی پیشرفت کردهاند، اظهارداشت: در میان پایاننامههای ارسالی به چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر استعدادهای درخشانی وجود داشت که کیفیت آثار در بخش آهنگسازی پررنگتر بود.
وی گفت: پایاننامهها در بخش نوازندگی شرایط متفاوتتری داشتند. در واقع به دلیل پیشرفت روزبهروز تکنیکهای نوازندگی پایاننامههای موجود قابل توجه بودند و چندین اثر پژوهشی جدی در میان آثار ارزیابی شده وجود داشت.
فرهت با بیان اینکه آثار رسیده در بخش آهنگسازی دربرگیرنده موسیقی ایرانی، جهانی و حتی تلفیقی از این دو بود، افزود: تنوع آثار در این بخش برایم بسیار قابل توجه بود چون هم آثار تلفیقی و هم ایرانی بسیار درست و تکنیکی طراحی شده بود. نکته جالب این است که یکی از آثار به لحاظ نغمهپردازی و هارمونی خیلی شبیه آثار خودم بود؛ در واقع اثری در میان پایاننامهها وجود داشت که ایده نزدیکی به آثارم بود و از موضوع به وجد آمدم.
عضو هیات داوری بخش پایاننامه چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر درباره چگونگی حمایت این جشنواره از هنرمندان جوان بیان کرد: در حقیقت اساس تشکیل جشنوارهها در همه دنیا علاوه بر به رخ کشیدن جلوههایی هنر موسیقی، در واقع فرصتی است برای حضور هنرمندان و گروههای موسیقی جوان که در جشنواره شرکت کردهاند.
فرهت اظهارداشت: از همین رو باید شرایط مساعد برای اجراهای هر چند کوچک با ارکستر سمفونیک در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر فراهم شود اما متاسفانه در حال حاضر شرایط، آماده پذیرش و اجرای تمامی آثار نیست. البته میتوان با برنامهریزی درست، بعد از جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با حمایت دولت آثار برگزیده در بخش پایاننامهها فرصت اجرا پیدا کنند.
وی گفت: شنیده شدن اثر توسط مخاطب، حیاتیترین بخش زندگی یک هنرمند است از همین رو با توجه به نگاه تشویقی و حمایتی باید شرایط اجرا برای هنرمندان جوان فراهم شود.
این موسیقیدان با بیان اینکه وجود رهبر دائمی در ارکستر سمفونیک تهران و ارتباط مستمر با هنرمندان جوان در مسیر رشد آنها بسیار مهم و راهگشاست، اظهارداشت: واقعیت این است که ارکستر سمفونیک تهران برای اجراهای خود معمولا سراغ آثار معروف از هنرمندان مشهور میرود و آثار ارزشمند و تکنیکال موزیسنهای ایرانی کمتر در ردیف اجرایی آنها قرار میگیرد اما لازم است سراغ هنرمندان جوان که در همین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به نوعی امتحان خود را پس دادند، بروند و آثاری از آنها را روی صحنه ببرند.
فرهت درباره آثار بررسی شده در بخش پایاننامه چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰ عنوان پایاننامه مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد برخی از آثار قابل توجه بود و به خصوص در بخش آهنگسازی به صورت کاملا علمی کار شده بود و نویسنده با هدف، عشق به موسیقی و اشتیاق پایاننامه را به رشته تحریر درآورده بود که از این جهت ستودنی و نقطه قوت آثار داوری شده در بخش پایاننامهها بود و از همه مهمتر که شاهد بودم آهنگسازی موسیقی ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد، انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی، از ۲۳ تا ۲۹ بهمنماه امسال در تهران و استانهای کشور برگزار میشود.
دیدگاه خود را بیان کنید