مدیر امور بینالملل اتاق تبریز با اشاره به اینکه ترکیه از تریلیهای حامل شیشه ایرانی «کوتا» (عوارض مضاعف) دریافت می کند، گفت: دریافت «کوتا» باعث شده است، صادرات شیشه از مرز زمینی ایران و ترکیه به سایر کشورها صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد.
سهند شهبازی در سومین جلسه میز تجاری ترکیه که باهدف بررسی چالشهای موجود در حوزه تجارت با کشور ترکیه با حضور اعضای میز در اتاق تبریز برگزار شد، به تشریح برخی از مشکلات مطرح شده از سوی اعضا بهخصوص در رابطه با بحث کوتا از تریلیهای حامل شیشه پرداخت و افزود: دریافت «کوتا» باعث شده است، صادرات شیشه از مرز زمینی ایران و ترکیه به سایر کشورها صرفه اقتصادی خود را از دست بدهد.
وی افزود: از این بابت در سال 2024 از هر تریلی ایرانی مبلغ 7 هزار و 200 لیر ترکیه دریافت میشد که احتمالا در سال 2025 شاهد افزایش این مبلغ نیز باشیم و همین امر قدرت رقابتی صادرکنندگان شیشه ایرانی را کاهش داده است. بنابراین پیشنهاد میشود، وزارت امور خارجه پیگیر حذف کوتا باشد.
شهبازی، بحث دریافت 20 درصد ارزش افزوده از شیشه صادراتی ایران را از دیگر قوانین ترکیه برای تجار عنوان کرد و گفت: کشورهایی مانند روسیه و چین که عضو سازمان تجارت جهانی هستند، تنها دو درصد بابت ارزش افزوده پرداخت میکنند و در نتیجه توان رقابتی تجار ایرانی در برابر سایر کشورها بهشدت افت میکند.
دیدگاه خود را بیان کنید