راه ادویه، فرصتی مغفول در توسعه گردشگری ایران

یزد - آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد - مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تأکید بر نقش تاریخی ایران در مسیر راه ادویه، از برنامه‌ریزی برای احیای این مسیر به‌عنوان فرصتی مهم در توسعه گردشگری کشور خبر داد و راه ادویه را پلی میان فرهنگ‌ها و عاملی تأثیرگذار در گردشگری خوراک دانست که باید به‌درستی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، سید مصطفی فاطمی دوشنبه شب در اولین نشست علمی تخصصی راه ادویه با اشاره به اهمیت راه‌ها به‌عنوان مسیرهای مواصلاتی تاریخی گفت: راه‌ها همواره نقش کلیدی در پیوند فرهنگ‌ها و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایفا کرده‌اند، نمونه بارز آن جاده ابریشم است که کشورهای مسیر آن، با انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد، به توسعه روابط خود پرداخته‌اند و امروز نیز راه‌های مدرن، بر پایه پیشینه تاریخی این مسیرها بنا شده‌اند.

وی افزود: کشور چین در سال‌های اخیر با تمرکز بر جاده ابریشم و راه‌اندازی دبیرخانه‌های متعدد در کشورهای مختلف، توانسته مناسبات اقتصادی و سیاسی بسیاری را شکل دهد، مسیرهای ریلی، جاده‌ای و ترانزیتی نیز بر همین اساس گسترش یافته‌اند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت راه‌های تاریخی ایران گفت: ایران از دیرباز مرکز اتصال قاره‌ها بوده است، کاروانسراهای متعدد که در طول راه‌های ایران ساخته شده‌اند، نشان از نقش کلیدی کشور در مسیرهای مواصلاتی دارد، از راه شاهی گرفته تا مسیرهای ادویه و دیگر راه‌های باستانی، همگی نقش بی‌بدیلی در تاریخ داشته‌اند.

فاطمی با تأکید بر اهمیت راه ادویه به‌عنوان مسیری فرهنگی و اقتصادی تصریح کرد: راه ادویه که از جزایر ادویه در جنوب چین آغاز شده و تا مراکش امتداد دارد، طولانی‌ترین راه خاکی جهان است، ایران به‌عنوان مرکز این مسیر، با دو شاخه شمالی و جنوبی، نقشی محوری در تبادل ادویه از جمله زعفران، زیره و گلاب داشته است، این مسیر نه‌ تنها بر فرهنگ و خوراک ملت‌ها تأثیر گذاشته، بلکه ارتباطات فرهنگی را نیز گسترش داده است.

وی با ابراز تأسف از مغفول ماندن ظرفیت‌های راه ادویه در گردشگری ایران اظهار کرد: با وجود تنوع غذایی بی‌نظیر ایران و یکی از سه مکتب آشپزی جهان، نتوانسته‌ایم این ظرفیت را به‌درستی معرفی و حفظ کنیم، اطلاعات ما در رابطه با راه ادویه کمتر از یک درصد است و باید تلاش کنیم این دانش را گسترش دهیم، راه‌اندازی دبیرخانه راه ادویه در یکی از استان‌های کشور می‌تواند گامی مؤثر در این راستا باشد.

فاطمی در پایان گفت: کاروانسراهای ایرانی و بازارهایی مانند بازار ادویه و بازار هندوها نشان‌دهنده نقشی تاریخی در مسیر راه ادویه هستند، امیدواریم با آغاز این حرکت از استان یزد، شاهد توسعه گردشگری مبتنی بر راه ادویه در کشور باشیم و این ظرفیت بزرگ در حوزه گردشگری جهانی معرفی شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه