به گزارش خبرنگار تئاتر آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، نمایش «زیگموند»، داستان کابوسهای دو روز پایانی زندگی زیگموند فروید فیلسوف و پدر علم روانکاوی و نظریهپرداز تاثیرگذار قرن بیستم از نگاه مهرداد کورشنیا است.
مهرداد کوروشنیا، نویسنده و کارگردان این نمایش، پیش از این نیز با اجرای آثاری مانند «آخرین نامه»، «آقالیلا» و «مونس» نشان داده کارگردان صاحبسبکی است.
نمایش «میرزا مخنث» که در بخش صحنهای چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور دارد، از طریق جشنواره عروسکی تهران_ مبارک به جشنواره فجر راه پیدا کرده است.
از دیگر اتفاقات روز گذشته این بود که ساعد سهیلی با بازی در نمایش «ترور» نوشته فردیناند فون شیراخ و کارگردانی ابراهیم امینی در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. نمایش «ترور» امروز در آخرین روز جشنواره دوباره اجرا میشود.
سفیر تونس مهمان جشنواره تئاتر فجر شد
سفیر تونس در نهمین روز چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر مهمان این رویداد شد و نمایشی از کشورش را دید.
نمایش «گودزیلا: پدیده» به نویسندگی و کارگردانی آوس ابراهیم از کشور تونس عصر امروز ساعت ۱۶ در تالار مولوی روی صحنه رفت و میزبان سفیر این کشور بود.
این نمایش که برگرفته از نمایش «هملت ماشین» نوشته هینر مولر است، با استقبال گسترده مخاطبان روبرو شد.
در این اجرا عماد الرحمونی سفیر تونس و اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی ایران حضور داشتند.
آوس ابراهیم در پایان این اجرا گفت: از سفیر تونس در ایران تشکر میکنم که در این اجرا حضور داشت، خیلی خوشحالیم در بین شما هستیم و برای شما اجرا میکنیم. نمایش «گودزیلا: پدیده» با همکاری وزارت فرهنگ و تئاتر ملی تونس از شهر بنزرت در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اجرا شد.
در پایان این اجرا، سفیر کشور تونس و سرپرست اداره هنرهای نمایشی از عوامل نمایش «گودزیلا: پدیده» تقدیر کردند.
دیدار سرپرست اداره هنرهای نمایشی با رایزن فرهنگی روسیه
اتابک نادری در جریان در نهمین روز از جشنواره بین المللی تئاتر فجر، در یک نشست صمیمانه با رایزن فرهنگی روسیه به بحث و گفت وگو پرداخت.
جلسه اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با والری مالیشف رایزن فرهنگی سفارت روسیه در ایران، شامگاه امشب ۱۱ بهمن ماه ساعت ۱۹:۳۰ در دفتر این مدیر هنری برگزار شد.
این دیدار در نهمین روز از چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر صورت گرفت.
در جریان این دیدار صمیمانه اشتراکات فرهنگی ایران و روسیه و وضعیت هنرهای نمایشی در این دو کشور مورد بررسی، بحث و گفت وگو قرار گرفت.
برگزاری نخستین روزِ کارگاه آموزشی کارگردان هندی
نخستین روزِ کارگاه آموزشی «شیوههای معاصر اجرا» با تدریس سِریجیت رامانان بازیگر و کارگردان هندی و مدرس تئاتر در حاشیه نهمین روز چهل و سومین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
حامد زحمتکش بازیگر و کارگردان تئاتر و مرجان آقانوری بازیگر تئاتر از جمله شرکتکنندگان در مسترکلاسِ کارگردانِ هندی بودند.
در ابتدا، سِریجیت رامانان بازیگر و کارگردان هندی به شرحِ مختصری از فعالیتهایش پرداخت سپس از شرکتکنندگان خواست تا لباسِ تمرین بپوشند و روی صحنه بیایند.
سِریجیت رامانان از اهمیتِ در آوردنِ کفش و کنار گذاشتنِ وسایلِ شخصی پیش از شروعِ تمرینات و حضور در استودیوهای اجرا گفت و عنوان کرد: وقتی کفشهایتان را موقع ورود به سالنِ تمرینِ تئاتر درمیآورید، فقط کفشها را درنمیآورید بلکه هر آنچه هست که متعلق به هویت شماست را پشتِ در میگذارید؛ زیرا ممکن است آنها حواسِ شما را پَرت کنند. وقتی این کار را انجام میدهیم؛ لباسِ معمولی که داریم را درمیآوریم و لباسِ اجرا میپوشیم، همین به ما کمک میکند که اجراگر و بازیگرِ بهتری بشویم. من قرار است در سه ساعتِ آینده، تمریناتی از سبکِ بازیگریِ مرتبط با تایچی چینی و بعد، سبکِ بازیگری سوزوکی ژاپنی را با شما به اشتراک بگذارم و این یک چکیده از تجربیاتِ سی ساله تئاتری من است.
این هنرمند از شرکتکنندگان خواست تا تمرینی شبیه به بازی های مرسوم بینِ ایرانیها را تمرینی انجام دهند و با پایانِ آن، درباره چراییِ انجام این تمرین خاطرنشان کرد: وقتی چیزی را به کسی میدهید، مهم است که آن را با نگاه به چشمانِ او و با تمامِ وجود به او بدهید نه اینکه بدونِ توجه به طرفِ مقابل و به شکل سَرسَری، آن را به دیگری بدهید. مهمترین نکته در بازیگری و اجراگری، حاضر بودن در لحظه است. در این هنگام، به عنوانِ بازیگر، باید تمامِ بدنتان در حال انجام آن کار باشد.
رامانان تاکید کرد: نکته دیگر اینکه نباید تظاهر کرد. این تمرین باید بدونِ وانِمود کردن و تظاهر کردن انجام شود. زیباییِ بازیگری، حاضر بودن در لحظه است. در بازیگری، نه گذشتهای و نه آیندهای وجود دارد و فقط زمانِ حال است و بس. باید در بازیگری همیشه آماده و حاضر به یراق باشید. باید هر لحظه آماده دریافت یک سیگنال باشید و در همان لحظه، بتوانید آن سیگنال را به شخصِ دیگری بدهید. این زیباییِ بازیگری است. به عنوانِ یک بازیگر، باید هر لحظه را زندگی کنید و نه آنکه آن را به نمایش بگذارید. یک نکته دیگر اینکه مهمترین ابزارِ یک بازیگر، چشم است پس از آن، به درستی استفاده کنید.
او با اشاره به مبحث تمرکز، به تعریف از بازی چند تن از بازیگرانِ نمایش «دایره گچی قفقازی» امیر دژاکام پرداخت و بیان کرد: وقتی یک بازیگر دارد به یک نقطه خاص هم نگاه میکند، باید حواسش به همهچیز در اطرافش باشد. چند تن از بازیگران نمایش«دایره گچی قفقازی» امیر دژاکام بینظیر بازی کردند. مهارتهای بازیگریِ فوقالعادهای داشتند. آنها، لحظه را میشناختند؛ میدانستند چگونه تمامِ صحنه را مدیریت کنند و تحتِ کنترلِ خودشان دربیاورند. ما باید در خودمان این مهارتهای خارقالعاده را به وجود بیاوریم و تقویت کنیم.
سریجیت رامانان در سه روز کارگاهِ آموزشی که قرار است در جشنواره تئاتر فجر برگزار کند، به علتِ استقبالِ قابلِ توجهِ مخاطبان، فقط میزبانِ تعدادِ مشخصی از آنها در هر جلسه خواهد بود.
گفت و گوی برخط هنرمندان ایرانی با هنرمند اهل ایتالیا
در «بخش ملل» چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، با حضور برخط رومئو کاستلوچی، اساتید، هنرمندان برجسته و کارگردانان حاضر در جشنواره در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر، با این هنرمند شهیر اهل ایتالیا به گفتو گو نشستند. این نشست با حضور اساتید و هنرمندان مدعو از ساعت ۱۶ روز یازدهم بهمن برگزار شد.
اجرای ۱۸ اثر در روز استاد عزتالله انتظامی
در نهمین روز از این رویداد فرهنگی هنری، ۱۸ گروه در بخشهای صحنهای و خیابانی اجرا کردند و همه آثار به استاد عزتالله انتظامی تقدیم شد.
در بخش صحنهای نمایشهای «ترور» به کارگردانی ابراهیم امینی، «میرزا مخنث» به کارگردانی صالح رجایی، «گمشده» به کارگردانی عاطفه کوشکی، «گورپلاس» به کارگردانی شهرام مهربانپور، «گودزیلا: پدیده» به کارگردانی آوس براهیم از تونس، «الف. غین. میم یا همه چشمها برای او» به کارگردانی افشین زمانی، «زیگموند» به کارگردانی مهرداد کوروشنیا، «زنگار و آیینه» به کارگردانی محمدجواد استادی و «قلادهای برای یک سگمرده» به کارگردانی غلامرضا عربی در مجموعه تئاتر شهر، تالار مولوی، تماشاخانه ایرانشهر، تالار حافظ و تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفتند.
در بخش خیابانی نیز نمایشهای «شال قرمز» به کارگردانی محمدهادی عطایی، «ارابه مرگ» به کارگردانی نازیلا امینی، «بازگشت به میدان» به کارگردانی محمد سلیمی، «کالبد شکافی یک نامه ساده» به کارگردانی سعید بادینی، «جیمی جامپ» به کارگردانی سیدپویا امامی، «ماهی قرمز» به کارگردانی حمید ناطقی، «اتنو» به کارگردانی شیشکینا نایوریونا از روسیه، «کلوخ» به کارگردانی محمد دشتی و «حسنک» به کارگردانی نسا خدایار در محوطه بیرونی تئاتر شهر، پهنه رودکی، محوطه میدان هفتتیر و ایوان انتظار مترو ولیعصر (عج) اجرا شد.
چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، سوم تا ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ به دبیری خیرالله تقیانیپور برگزار میشود.
دیدگاه خود را بیان کنید