اجرای طرح‌ های «دارویار» و «اصالت‌سنجی دارو و تجهیزات» در قزوین/ واقعی شدن قیمت و ورود قانونی دارو از مزایای این طرح‌هاست

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: با اجرای طرح «اصالت‌سنجی» ورود قانونی و واقعی بودن دارو و تجهیزات مشخص و در طرح «دارویار» نیز قیمت به سمت واقعی شدن می‌رود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از قزوین، مریم نورخیز محجوب در جریان بازدید از دفتر آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در قزوین مدیریت بخش دارویی در تمام مراکز در حوزه سرپایی و بستری و نظارت بر مراکز تولید مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی و آزمایشگاه‌های تولید را از وظایف معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ذکر و اظهار کرد: قزوین یکی از استان های تولیدکننده مطرح مواد آرایشی و بهداشتی در سطح کشور است و شرکت‌های بسیار مهمی در استان در این زمینه فعالیت دارند.

وی افزود: به دلیل کمبود دستگاه‌هایی در حوزه آزمایشگاه، محدودیت‌هایی داریم و در دو سال اخیر به خاطر گران قیمت شدن موادی که برای آزمایشگاه مصرف می‌کنیم ناچار هستیم در مواردی، تکالیف ملی که در این زمینه ملزم به انجام آن هستیم را به آزمایشگاه‌های طرف همکار ارجاع دهیم و نتایج را از آنها استحصال کنیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با اشاره به نظارت بر کارخانجات و شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی استان و اقلام مصرفی در این حوزه ادامه داد: نظارت بر مراکز تولیدکننده مکمل‌ها و فرآورده‌های گیاهی هم بر عهده معاونت غذا و دارو است که در سه سال اخیر این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

نورخیز محجوب اضافه کرد: نحوه ورود دارو و تجهیزات به بیمارستان‌های دولتی تا ترخیص بیماران و خروج از بیمارستان را بر عهده داریم و حتی از سال گذشته نظارت بر ورود داروها و تجهیزات بیمارستان‌های خصوصی و خروج از آنها نیز در دستور کار قرار گرفته و رصد انجام می‌شود و پس از ردیابی نقاط آسیب در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و شناسایی و آنالیز آنها، مداخله مناسب صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای طرح اصالت‌سنجی دارو و تجهیزات از بهمن سال گذشته در استان قزوین خاطرنشان کرد: این طرح در مراکز درمانی دولتی به طور کامل اجرا شده و بعضا در  بخش خصوصی با جدیت اجرا نشده که مطالبه ما است و باید اجرا شود چراکه سود اجرای این طرح به مصرف‌کننده نهایی یعنی بیماران می‌رسد.

این مسئول جلوگیری از قاچاق دارو و تجهیزات، ورود قانونی داورها و تجهیزات به چرخه مصرف و داشتن اصالت و واقعی بودن آنها را از مزایای اجرای طرح اصالت‌سنجی و تجهیزات ذکر و تصریح کرد: این طرح که بسیار ارزشمند و سودمند اما سختی است، در حال انجام می باشد و اگر در مراکز درمانی اصالت‌سنجی اجرا نشود توسط سازمان‌‎های بیمه‌گر مشمول کسورات و از بین رفتن منابع آنها می‌شوند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین به اجرای طرح دارویار نیز اشاره کرد و افزود: برای اجرای این طرح سازمان‌های بیمه‌گر باید پای کار می‌آمدند و بحث یارانه داروها باید تجزیه و تحلیل می‌شد که نظارت آن ظرف 24 ساعت بر عهده معاونت غذا و دارو گذاشته شد، با اجرای این طرح، قیمت داروی تولید ایران به سمت واقعی شدن می‌رود و بیمار همان مبلغ پیش از اجرای طرح را با داشتن نسخه پرداخت می‌کند و پرداخت از جیب بیمار افزایش نمی‌یابد.

نورخیز محجوب ادامه داد: پیش از اجرای این طرح علاوه بر احتمال قاچاق دارو، به دلیل ارزان قیمت بودن، دارو در دسترس قرار داشت اما بعد از اجرای طرح، از مصرف بی‌رویه و غیرمنطقی مصرف دارو و همچنین قاچاق دارو و پِرت آن جلوگیری می‌شود.

افراد زیر پوشش بیمه سلامت از طرح دارویار بهره‌مند هستند

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اضافه کرد: افرادی هم که زیر پوشش بیمه نبودند با قرار گرفتن زیر چتر بیمه سلامت، از طرح دارویار بهره‌مند می‌شوند.

نورخیز محجوب خاطرنشان کرد: برخی از داروها فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که با اجرای طرح دارویار، افزایش مابهالتفاوت قیمت دارو در چرخه بیمه درآمده است و با واقعی شدن قیمت دارو و استحصال دارو از کانال نسخه، منافع بسیار زیادی به همراه دارد.

وی نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه را تکلیف مشترک معاونت بهداشتی و معاونت غذا و دارو ذکر و اذعان کرد: علاوه بر نظارت بر تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه آنها نیز نظارت داریم از سویی، نظارت بر قاچاقِ اقلامی که فاقد اصالت و عدم انطباق باشند انجام می‌شود.

این مسئول در پاسخ به این مطلب که برخی از شرکت‌های دانش بنیان از حوزه حمایت معاونت غذا و دارو گلایه‌مند هستند، آیا معاونت غذا و دارو حمایت لازم را از آنها ندارد با عدم تایید این موضوع توضیح داد: وظیفه این معاونت تسهیل‌گری است و سنگ‌اندازی نیست، از سویی هر جا قانون اجازه دهد و سلامت مردم در مخاطره قرار نگیرد تعامل کافی را با شرکت‌های دانش‌بنیان داریم. در جاهایی هم به دلیل اینکه سلامت مردم مهم است و به صلاح مردم نباشد  نمی‌توانیم حمایت کنیم و در جایی هم ممکن است موانع قانونی وجود داشته باشد که در اختیار ما نیست.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه