آریا عظیمینژاد در گفتوگو با خبرنگار سینمایی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد درباره تفاوت ساخت موسیقی مستقل و موسیقی متن فیلم گفت: در اینجا، بحث تفاوت دو ژانر کاری مطرح است؛ برخی، تخصصشان در ژانر موسیقی فیلم است و برخی دیگر، قطعات مستقل موسیقایی را خوب میسازند و بعضی هم هر جفتشان را انجام میدهند. این بستگی به توانایی آدمها و جهانبینی آنها دارد.
وی با بیان اینکه آهنگساز ممکن است در هر برههای، به پروژه اضافه شود، افزود: در حالت عمومی و نرمال، به این ترتیب است که آهنگساز بعد از آنکه تدوین شستهورفته بر روی کار صورت گرفت، ورود میکند مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد مثلا برای «میم مثل مادر» من زودتر از اینکه فیلمبرداری شروع شود، روی فیلمنامه، چند تا از قطعات را ساختم ولی کلیتش به این ترتیب است که موسیقی باید بعد از تدوین اتفاق بیفتد.
عظیمینژاد که در این دوره از جشنواره، با کار «خاتی» حضور دارد، درباره ویژگیهای این فیلم افزود: به نظرم «خاتی» فیلمی با حال و هوای طبیعتگرایی و محیط زیستی است که هم حیوانات در آن مهم هستند و هم طبیعت. ضمن اینکه لوکیشن کار نیز یک طبیعت زیبا و بکر است. علاوه بر این، در آن بخش ما شاهد سنتها، اعتقادات و رفتارهایی که از گذشته داشتیم، هستیم که آرامآرام باید آنها را با تغییراتی مواجه کنیم تا آن نگاهها عوض شود. این دو اتفاق، در کنار همدیگر رخ میدهد آن هم در آن جامعهای که کلونی خاص خودش را دارد.
وی با بیان اینکه برای ساخت آهنگ «خاتی» از کمانچه آلتو بهره برده است، اضافه کرد: ساز محوری ما در این کار، کمانچه آلتو بود. همچنین از صدای خانم صنم سوسنی که از خوانندههای بختیاری هستند نیز استفاده کردیم تا آن بخش زنانگی را در فیلم پررنگتر کنیم.
این آهنگساز باسابقه درباره علاقمندی خود به موسیقی نواحی نیز گفت: فعالیت در حوزه نواحی را کاری فنی میدانم به خاطر اینکه موسیقی نواحی در جایجای زندگی انسانها با همه احوالاتشان، کارکرد دارد. به همین دلیل فکر میکنم چون سینما به زندگی شباهت دارد، این موسیقی میتواند کارکرد خودش را در این مدیوم خاص که سینماست، داشته باشد و اثرگذاری خود را حفظ کند.
وی در پاسخ به این پرسش که حضور فعال در حوزه موسیقی نواحی تا چه میزان نیازمند تسلط بر موسیقی محلی آن منطقه و سازهای مخصوص آن اقلیم است نیز گفت: این اتفاق وقتی صورت میگیرد که شما مفاصل موسیقی و نقاط مشترک آنها با همدیگر را بفهمید و بتوانید آنها را به هم متصل کنید. طبیعتا این مهم مستلزم شناخت است که باید در هر دو طرف وجود داشته باشد تا این موسیقیها بهدرستی در کنار همدیگر قرار بگیرند و با یکدیگر ترکیب شوند.
عظیمینژاد که از فصل اول سریال «پایتخت» با این گروه بوده، درباره فعالیت خود در فصل هفتم این سریال نیز گفت: در این فصل، اتفاق خاصی افتاده که منتظر بودیم تا فیلمبرداری به صورت کامل تمام شود. اکنون کار در مرحله پستپروداکشن و تدوین است. همزمان بر روی موسیقی و صداگذاری نیز مشغول هستیم.
این آهنگساز در انتها گفت: شرایط جامعه دارد ما را به سمت سطحی شدن میبرد. ما باید مراقب باشیم که اگر میخواهیم اثری خلق کنیم از این سطحی بودن پرهیز کنیم چرا که باید بتوانیم کمی عمیقتر به مسائل نگاه کنیم.
دیدگاه خود را بیان کنید