الگوی گردشگری استان قم نیازمند بازتعریف است

محمد ایرانی، رئیس اتاق قم با اشاره به ظرفیت‌های و جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی، فرهنگی و مذهبی استان قم، گفت: استان پتانسیل بالایی در جذب گردشگران دارد و باید یک الگوی جدید گردشگری برای آن تعریف شود.

رئیس اتاق قم گفت: اتاق قم در دوره دهم با بهره‌گیری از کارشناسان صنعت گردشگری در پی بازتعریف الگوی گردشگری استان است.

محمد ایرانی در نشست مشترک هیات مدیره جامعه تورگردانان کشور با کمیسیون گردشگری اتاق قم که با حضور استاندار در سالن کارآفرینان این اتاق برگزار شد، به کمبودهای جدی در این حوزه گردشگری اشاره کرد و لزوم توجه بیشتر به نقاط قوت استان برای جذب گردشگران را تأکید کرد.

ایرانی به مشکلات موجود در صنعت گردشگری ایران پرداخت و گفت: به نظر من در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی به‌طورجدی ضعف داریم، این مسئله به‌خصوص در بخش تورگردانی و معرفی جاذبه‌های گردشگری مشهود است.

وی با اشاره به وضعیت گردشگری کشورهای آفریقایی همچون کنیا یا ساحل‌عاج، خاطرنشان کرد: برای سفر به این کشورها، تورهایی وجود دارد که با هزینه‌های بالا، تجربه‌ای سطحی و کم‌ارزش را به گردشگران می‌دادند، این در حالی است که در ایران، جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بی‌نظیری داریم که به‌درستی معرفی نمی‌شوند.

ایرانی با بیان اینکه قم به‌عنوان یک شهر با تاریخ هفت‌هزار ساله و جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی، فرهنگی و مذهبی پتانسیل بالایی در جذب گردشگران دارد، بر لزوم «بازتعریف» این جاذبه‌ها در قالب یک الگوی جدید گردشگری تأکید کرد و افزود: این تغییرات، باید به‌ویژه در حوزه معرفی و ارائه کردن جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده استان نظیر دریاچه نمک، آبشارها و کاروانسراها صورت گیرد که هنوز به‌اندازه کافی در سطح ملی و بین‌المللی معرفی نشده‌اند.

ایرانی به نقاط ضعف زیرساختی و مشکلات موجود در صنعت گردشگری استان قم اشاره کرد و گفت: ما در قم هنوز با مسائلی همچون کمبود هتل‌ها و تفرجگاه‌های مناسب مواجه هستیم. البته مشکلاتی در زمینه تأسیسات و اسکان نیز وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است.

وی افزود: استان قم نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد فضاهای گردشگری دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین با اشاره به تلاش‌های استاندار قم برای اصلاح مشکلات صنعت گردشگری استان گفت: استاندار محترم از ابتدا توجه ویژه‌ای به گردشگری استان داشتند.

ایرانی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه صنایع‌دستی به‌عنوان یکی دیگر از بخش‌های مهم اقتصاد گردشگری استان، گفت: در زمینه صنایع‌دستی، قم هنوز نتوانسته است جایگاه خود را به‌خوبی در بازارهای جهانی معرفی کند، ما باید تلاش کنیم تا این بخش را به‌عنوان یکی از نقاط قوت گردشگری استان معرفی کنیم و برای ارتقاء آن سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه