استقرار ۲۰۰ هنرستان در جوار صنایع و کارخانه‌ها/ ضرورت توجه به توسعه عدالت آموزشی

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۰۰ هنرستان در جوار کارخانه‌ها و صنایع یا وابسته به نهادها استقرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مصطفی آذرکیش روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش‌آموزان، تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی پرورشی مبتنی بر فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی، توسعه و تعمیق برنامه‌های درسی و تضمین کیفیت آموزش در مدارس دولتی از جمله برنامه‌های مورد نظر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت توزیع متوازن رشته‌های تحصیلی، گفت: از میان همه دانش‌آموزانی که در شاخه نظری مشغول به تحصیل هستند، بر اساس آخرین آماری که مربوط به بهمن ماه امسال است، ۱۸.۴۶ درصد در رشته ریاضی، ۳۶.۵۸ درصد در رشته تجربی، ۴۲.۶ درصد در علوم انسانی و ۰.۷۰ درصد یا هفت دهم درصد هم در رشته‌های اسلامی مشغول به تحصیل هستند.

آذرکیش خاطر نشان کرد: توسعه عدالت آموزشی اهمیت بسیاری دارد و تلاش برای افزایش دسترسی به آموزش با توسعه مدارس روستا مرکزی و تجهیز آزمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

اجرای پویش جهاد علمی در مدارس شبانه‌روزی

وی به ضرورت تقویت بنیه علمی اشاره کرد و گفت: اجرای پویش جهاد علمی در مدارس شبانه‌روزی با همکاری نهادهای بیرونی مانند بنیاد مستضعفان و تأکید بر آموزش حضوری و در صورت نیاز استفاده از روش‌های جایگزین مانند آموزش الکترونیکی در دستورکار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اهمیت مشارکت مردم در موفقیت برنامه‌ها حائز اهمیت است، افزود: پیش‌بینی روش‌های جایگزین برای جبران زمان‌های از دست‌ رفته آموزشی صورت گرفته است.

تخصیص ۴۶۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در مناطق محروم

آذرکیش با بیان اینکه بودجه‌های پرسنلی وزارت آموزش و پرورش به صورت مستمر پرداخت می‌شود، افزود: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سرانه فضایی دانش‌آموزان و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در مناطق محروم تخصیص یافته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره راهبردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: «توسعه عدالت آموزشی»، «ارتقای کیفیت آموزشی» و «مهارت‌آموزی» برای دانش‌آموزان مورد توجه است.

آموزش مهارت‌های شغلی، هنری و فرهنگی به ۶ میلیون دانش‌آموز غیرهنرستانی

آذرکیش خاطرنشان کرد: برنامه هفتم پیشرفت شامل آموزش مهارت‌های شغلی، هنری و فرهنگی به ۶ میلیون دانش‌آموز غیرهنرستانی است همچنین طرح‌هایی مانند «ایران دیجیتال» و «پویش خاتم؛ (خانواده، تلویزیون مهارت)» برای ارتقای مهارت‌ها اجرا می‌شود.

وی درباره استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان یادآور شد: استفاده از سامانه شاد و تولید محتواهای آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزشی مورد توجه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بودجه ۲۹۸ میلیارد تومانی برای هنرستان‌ها در نظر گرفته شده که بخشی از آن تخصیص یافته است، گفت: انتظار می‌رود بودجه بیشتری برای تجهیزات هنرستان‌ها اختصاص یابد.

آذرکیش به هماهنگی بین‌بخشی تاکید کرد و ادامه داد: تعامل با وزارت کشور برای پیگیری تقاضای مهارتی استان‌ها از طریق اطلس تقاضای مهارتی صورت می‌گیرد.

وی، عدالت و نصیب برابر آموزشی برای دانش‌آموزان را جز مأموریت‌هایی اصلی این وزارتخانه دانست و گفت: رئیس‌جمهور دستور داده که عدالت آموزشی از ۲ محور رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی با رویکرد توانمندسازی معلمان و تحول در فرآیند آموزش و یادگیری پیگیری شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در همین راستا، جلسات متعددی برگزار شده که بیش از ۲۰ جلسه با حضور شخص رئیس‌جمهور بوده و در این جلسات، همزمان با ساخت فضای آموزشی جدید، تحول در فرآیند یاددهی-یادگیری نیز پیگیری می‌شود.

اجرای طرح «مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»

آذر کیش با بیان اینکه برنامه‌هایی برای مواجهه با موضوع تحول در سراسر کشور تنظیم شده است، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ویژه امسال الگوی «مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» است. این الگو برای ۱۰ درصد مدارس عادی دولتی و ۵۰ درصد مدارس غیردولتی در حال اجراست.

وی اضافه کرد: الگوی مدرسه تراز، نقشه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می‌شود. یادگیری تیمی بین معلمان جریان دارد و مدرسه به مثابه یک سازمان‌دهنده عمل می‌کند. تصمیمات مهم مدرسه بر اساس تفکر پژوهشی اتخاذ می‌شود.

وی افزود: مدرسه بر اساس برنامه راهبردی اداره می‌شود و جو حاکم بر آن الهام‌بخش طراحی شده است و در این طرح علاوه بر توجه به فرآیندها، پیامدها نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: معلمان با خلق فرصت‌های مناسب زمینه کسب شایستگی را فراهم می‌کنند تا تربیت تمام ساعتی محقق شود و امسال مرحله اول اجرای الگوی مدرسه تراز آغاز شده است.

آذرکیش تاکید کرد: شیوه‌نامه اجرایی الگوی مدرسه تراز نیز در ششم آبان ماه ۱۴۰۳ به سراسر کشور ارسال شد. طرح آزمایشی شهر قدس تمامی مدارس این شهر را تحت پوشش قرار خواهد داد و برای سال جاری، ۱۰ درصد مدارس دولتی کشور نیز تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه