
به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، سعید علیخاصی روز چهارشنبه در نشست خبری پویش «از این خونه به اون خونه» افزود: در این طرح، اقلام مورد احتیاج نیازمندان توسط خیرین اهدا و با همکاری گروههای نیکوکاری مردمی به دست نیازمندان میرسد.
وی با تاکید به اینکه طرح «از این خونه به اون خونه» به صورت مستمر در طول سال فعال است، ادامه داد: خیران می توانند با مراجعه به سایت نیکستان و درج مشخصات و تصاویر، اقلام و وسایل قابل استفاده خود را جهت اهدا بارگذاری میکنند.
مدیر مرکز مطنا تصریح کرد: این سایت پس از بررسی و تایید، اقلام را به گروه های نیکوکار مردمی جهت تحویل به افراد تحت پوشش خود میدهد.
وی گفت: بیشترین اقلام مورد نیاز برای لوازم آشپزخانه بوده است که این وسایل میتواند اقلام اهدایی نو یا دست دوم باشند که در صورت دست دوم بودن، باید تمیز شده باشند.
علیخاصی با اشاره به اینکه هدف این طرح، جمعآوری اقلام مورد نیاز نیازمندان و جلوگیری از جمعآوری اقلام غیرضروری است، گفت: اهدای اقلامی که در خانه بلااستفاده ماندهاند، میتواند به نیازمندان (به خصوص زوجهای جوان) کمک کند.
وی در بخشی از صحبت های خود توضیحاتی درباره طرح و پویش «رنگ زندگی» نیز داد و بیان داشت: در این طرح امکان ثبت اقلام اهدایی توسط افراد و ثبت نام گروههای نیکوکاری فراهم و پس از ثبت اقلام، کارشناسان سایت بررسی میکنند که آیا اقلام به درد نیازمندان میخورد یا خیر و در صورت نیاز، با اهداکننده تماس گرفته میشود تا اقلام تحویل گرفته شوند.
مدیر مرکز مطنا گفت: این طرح ها با شعارهای «نیکیهای شما تکثیر میشود» و «هر کسی هر کاری میتواند برای کار خیر انجام دهد»، هدفگذاری شده است.
وی با اشاره به طرح «نیکستان» به عنوان پلی بین توانمندسازی نیازمندان و بازار فروش، گفت: رسالت نیکستان، تقویت، حمایت و توانمندی سازی گروه های نیکوکار مردمی در حوزه اشتغال زایی، تسهیل گری اطعام، تهیه و تولید پوشاک و اقلام آموزشی، تامین اسباب منزل و کسب و کار ویژه نیازمندان است.
علیخاصی اضافه کرد: همچنین این طرح با هدف رفع مشکل بازاریابی و فروش محصولات تولیدی توسط توانمند شدن افراد تحت پوشش خیریهها طراحی شده است.
وی به سه اصل مهم در مرکز طرحهای نیکوکاری آلا اشاره کرد و گفت: هم افزایی، تسهیل گری در ارائه خدمات، جریانسازی پویشها بین گروه های نیکوکار مردمی جهت ارتقای سطح خدمات، فراهم نمودن امکانات و توزیع عادلانه کمک های خیرین و راه اندازی پویش های ملی و منطقهای برای کمک به نیازمندان با همکاری گروههای نیکوکاری با هدف حفظ کرامت انسانی نیازمندان از جمله این اهداف است.
مدیر مرکز مطنا از دیگر اقدامات این خیریه را حمایت از گروههای نیکوکارِ توانمندساز و کارآفرین تخت عنوان «کارستان» عنوان کرد و افزود: مهمترین مشکل گروههای نیکوکار توانمندساز، نبود بستر مناسب جهت عرضه محصولات تولید شده توسط افراد تحت پوشش است.
وی ادامه داد: از این جهت کارستان در کنار گروهها قرار میگیرد و بستر مناسب جهت عرضه محصولات در سایت نیکستان را فراهم میکند.
علیخاصی گفت: در کارستان گروه های نیکوکار با معرفی و قبول تعهد نسبت به عرضه محصولات با کیفیت تولید شده توسط افراد تحت پوشش خود اقدام میکنند.
کارستان بازار فروش محصولات افراد نیازمند را فراهم میکند
وی در بخشی از صحبت های خود بیان داشت: بسیاری از خیریهها در زمینه توانمندسازی افراد نیازمند فعالیت میکنند، اما پس از کسب مهارت، این افراد در یافتن بازار فروش برای محصولات خود با مشکل مواجه میشوند بر همین اساس مرکز مطنا با ایجاد طرح «کارستان»، به دنبال ایجاد انگیزه در افراد نیازمند برای کارآفرینی و اشتغالزایی است.
وی در مورد نحوه فعالیت این سامانه گفت: خیریهها، محصولات تولیدی افراد تحت پوشش خود را در «نیکستان» معرفی میکنند و مردم با خرید از این سامانه، علاوه بر تامین نیاز خود، به طور مستقیم به این افراد کمک میکنند و وجه حاصل از فروش، مستقیماً به حساب خود تولیدکننده واریز میشود تا شفافیت مالی حفظ شود.
علیخاصی خاطرنشان کرد: هدف نهایی این طرح، ایجاد ارزش افزوده و رفع نیاز افراد نیازمند به کمکهای مالی مستقیم است.
وی در ادامه به طرح ملی «سفره پدری»، اشاره و بیان کرد: طرح ملی سفره پدری که به نیت حضرت امیر المومنین از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و هم اکنون در دو بخش طبخ اطعام و تسهیل گری طبخ و توزیع اطعام فعالیت دارد.
مدیر مرکز مطنا خاطرنشان کرد: در طرح طبخ غذا این مرکز با بهرهگیری از منبع و خدمت داوطلبانه خیرین، اطعام را با ارزانترین قیمت آماده کرده و گروهها صرفا با کمترین سهم مشارکت اطعام مورد نیاز افراد تحت پوشش خود را فراهم میکنند.
وی اضافه کرد: در تسهیل گری توزیع اطعام در اختیار قرار دادن بخشی از مواد اولیه طبخ به صورت ارزان و یا از طریق دریافت کمکهای مردمی به صورت رایگان به گروههای نیکوکار مردمی فراهم میشود.
علیخاصی در بخشی از صحبت های خود توزیع غذا در مدارس مناطق محروم، طرح افطاری ساده با هزینه ای بالغ بر ۱۴۰ هزار ریال برای هر نفر با مشارکت مردم و مساجد، درگیر کردن مردم در امور خیریه و کمک به نیازمندان و نیز رفع کمبود مدرسه و امکانات آموزشی در برخی مناطق به ویژه برای دانشآموزان اتباع را از دیگر اقدامات این خیریه برشمرد.
وی گفت: طرح مدرسه احسان طرحی برای کمک به دانشآموزان نیازمند، با مشارکت معلمان و اساتید و نیز کیف مهربانی طرحی برای تهیه کیف و لوازم التحریر برای دانشآموزان نیازمند است.
مدیر مرکز مطنا تهیه بستههای آموزشی و لوازمالتحریر برای دانشآموزان نیازمند با هدف ایجاد شرایطی که آنها فقط دغدغه درس خواندن داشته باشند و نیز توانمندسازی کودکان کار و تلاش برای جدا کردن کودکان از چرخه کار و توانمندسازی آنها برای رسیدن به عزت نفس و خودکفایی و تحصیلات به عنوان مهمترین عامل برای ریشهکن کردن فقر و بینیازی را هدف این خیریه برای قشر دانشآموزان عنوان کرد.
مدیر مرکز مطنا با تاکید بر این که خیریهها نباید دنبال منفعت مالی باشند، بیان کرد: هزینههای افراد فعال در خیریه نیز توسط خیرین تامین میشود ضمن اینکه هدف، ترویج فرهنگ نیکوکاری و مسوولیتپذیری اجتماعی در بین مردم است.
ذهنیت افراد نیازمند به دریافت کمک رایگان باید تغییر کند
وی در ادامه صحبت های خود به دیگر طرح این خیریه با عنوان «نیکوک» اشاره و اظهار کرد: حمایت گروه های نیکوکار مردمی جهت توانمندسازی نیازمندان در راستای تولید پوشاک و نیز توزیع پوشاک تولید شده با در نظر گرفتن کمک های خیرین، جهت توزیع بین نیازمندان از خدمات دیگر این خیریه است.
علیخاصی تاکید کرد: در مرکز مطنا، کمکهای مردمی به طور کامل صرف نیازمندان میشود و هیچگونه هزینهای از این کمکها برای پرداخت حقوق یا دستمزد داوطلبان و کارکنان مرکز استفاده نمیشود و تمام هزینههای کارکنان از طریق منابع جداگانه تامین میگردد.
علیخاصی به چالشهای پیش روی این طرح اشاره کرد و گفت: تغییر ذهنیت افراد نیازمند که به دریافت کمکهای رایگان عادت کردهاند و ترغیب آنها به کار و تلاش، کار دشواری است.
وی یادآور شد: مرکز مطنا از تمامی خیریهها و افراد دغدغهمند دعوت به همکاری در این طرح میکند تا با همافزایی، گامی موثر در جهت توانمندسازی نیازمندان و ایجاد اشتغال پایدار برداشته شود.
دیدگاه خود را بیان کنید