
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، گفت: یکی از مهمترین مصادیق مسئولیت اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، توجه به فرآیندهایی است که تبعیضها را پررنگ ترکرده و حقوق مصرفکننده را از طریق الگوریتمهای پلتفرمها و هوش مصنوعی تحت تأثیر قرار میدهند.
سادینا آبایی در نشست مشترک این کمیسیون و کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق ایران، ادامه داد: مسئولیت اجتماعی ایجاب میکند به مالکیت ایدهها احترام بگذاریم. در واقع دو موضوع اخلاقمداری و مسئولیت اجتماعی درهمتنیده هستند و تقویت یکی به تقویت دیگری منجر خواهد شد. ما باید به اخلاق تجاری برگردیم.
او با بیان اینکه حکمرانی داده و مالکیت معنوی بر روی ایدهها اهمیت زیادی دارد، افزود: هوش مصنوعی همه اینها را تحت تأثیر قرار خواهد داد اما ما باید برای این موضوع برنامه داشته و مدل خود را ارائه کنیم. نباید اخلاقمداری با توسعه هوش مصنوعی به زوال برود.
او تأکید کرد: در نحوه کار با فناوریها باید سعی کنیم مسئولانه خود را در تراز جهانی قرار دهیم. ما مسئولیم که به توسعه فردی خودمان بپردازیم. باید از نظر سازمانی و فردی به سطحی برسیم که تبعیض را از خود، سازمان و کشور دور کنیم.
رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران، گفت: تبعیضها از مسائلی هستند که به واسطه فناوری میتوان آنها را کاهش داد. اگر نتوانستیم آموزشهای به موقع و مسئولانه داشته باشیم عامل ایجاد تبعیض خواهیم بود. باید تبعیض را فناورانه کاهش دهیم.
آبایی با بیان اینکه گاهی به دلیل مسئله سودآوری از این مسائل چشمپوشی میشود، ادامه داد: اما اگر بخواهیم عقب نمانیم باید با هم مسیر را جلو ببریم. برای رشد متوازن باید سطح بهرهبرداریمان از منابع را یکسان کنیم. بخش مهمی از مسئولیت اجتماعی در حوزه فناوری در این قسمتها خود را نشان میدهد.
او اظهار کرد: باید بتوانیم برای محیطزیست، کربنزدایی، ترافیک، آلودگی هوا و ... با تکیه بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه مسئولانه داشته باشیم و به توسعه پایدار کمک کنیم.
باید محور مسئولیت اجتماعی در حوزه فناوری تعیین شود
محمود اولیایی، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، نیز با اشاره به تلقی نادرست رایج درباره مسئولیت اجتماعی و صرف بخشی از سود بنگاه به امور خیریه گفت: مسئولیت اجتماعی معنایی فراتر از اینها دارد. مسئولیت اجتماعی یعنی تعیین این موضوع که کسبوکار ما چه ریسکهایی را برای جامعهای که از منابع آن استفاده میکنم، ایجاد میکند و علاوه بر تلاش برای کاهش اثرات منفی، سعی کنیم بخشی از منابع بنگاه را برای توسعه این جامعه صرف کنیم.
او اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی در حوزه فناوری یعنی اگر به عنوان مثال سرورهای یک کسبوکار فناورانه، انرژی زیادی صرف میکند، گامهایی برای کاهش آن برداریم.
اولیایی، افزود: با توجه به اینکه شرکتهای دانشبنیان و حوزه فناوری به طور خاص در حال توسعه هستند قدرت زیادی خواهیم داشت برای اینکه بتوانیم در مسیر ایجاد فرصتهای برابر گام بداریم. این حوزه جدید است و تعریف حوزه مسئولیت اجتماعی برای آن هم جدید خواهد بود.
او تاکید کرد: باید تعیین کنیم که محورهای مسئولیت اجتماعی و تولید مسئولانه در حوزه فناورانه چه مواردی است.
طاهره، خارستانی، مشاور کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی اتاق ایران، نیز با بیان اینکه در بستر توسعه پایدار بازیگران هر کدام نقشی دارند و باید مسئولیت تبعات و آثار این نقشها را بپذیرند، گفت: منظور از مسئولیت اجتماعی، مدیریت یکپارچه تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی کسبوکار است. نه به معنای اینکه با سود حاصل از کسبوکار چه کار خیر با مثبتی میتوان انجام داد.
او ادامه داد: طبیعتاً جنس آثار محیطزیستی در حوزه فناوری با صنعت انرژی و یا دیگر صنایع متفاوت است. بنابراین باید شیوههای حل مسئله در این بخش به عنوان مصادیق مسئولیت اجتماعی نیز متفاوت باشد. همچنین توجه به تاثیرات فعالیتهای حوزه دیجیتال بر کسبوکارهای محلی مهم است.
در ادامه این نشست، نمایندگان پلتفرمهای دیوار و دیجیکالا به بیان گزارشی از تجارب خود در حوزه مسئولیت اجتماعی پرداختند.
دیدگاه خود را بیان کنید