
به گزارش خبرنگار گروه علمی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، روز گذشته پنجم اسفندماه مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو) با همکاری دبیرخانه جایزه ملی پروفسور وقار(دانشکده متالورژی و مواد دانشگاه تهران)، دوره رایگان مشترک یک روزه مینوکمپ نوآوری را با هدف آموزش ایدهپردازی و خلاقیت، ایجاد کسب و کار، تیمسازی و رهبری تیم در راستای بهبود ارتباطات صنعت و دانشگاه در محل آمفیتئاتر دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران برگزار کرد.
رویدادی که در آن ضمن تقویت دوره خلاقیت، نوآوری و توانمندی ایجاد کسب و کار را در دانشجویان، به دانشجویان تقویت مهارتهای حل مسأله و تفکر خارج از چارچوب، آمادهسازی برای بازار کار با پرورش ایدههای نوآورانه، پیشرفت علمی و تحقیقاتی با استفاده از روشهای خلاقانه، توسعه مهارتهای کارآفرینی و تبدیل ایدهها به کسبوکار و تقویت مهارتهای ارتباطی و ارائه مؤثر ایدهها آموزش داده شد.
مدیر توانمندسازی و ارزیابی عملکرد مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه برگزاری این رویداد در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد اظهار کرد:شاید یکی از علل نبود خلاقیت، متصور نبودن دنیایی فراتر از دنیای کنونی است و این که شاید فضای دیگر پاسخگوی نیازهای ما نباشد.
مارال اسکندری با تأکید بر ضرورت یادگیری مهارت مهارتآموزی افزود: با عمر محدود بشر، انسان قادر به یادگیری همه علوم و فنون و مهارتها نیست پس برای موفقیت ناگزیر از تیمسازی برای تبدیل ایده به محصول و تجاریسازی و متمایز عمل کردن است.
مدل T، مهارتی توصیهشده از سوی مجمع اقتصادی دائوس
این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه باید بهدقت بدانیم با توجه به تخصص و تجربه خود نیازمند فراگیری چه مهارتی هستیم، در ادامه خاطرنشان کرد: در گذشته مهارتها عمیق و اصطلاحاً مدل چاه بودند، با گذشت زمان ضرورت، تسلط به زبان انگلیسی و کامپیوتر هم اضافه شد اما در نهایت، مجمع اقتصادی دائوس مدل T را برای فراگیری مهارتها پذیرفت بدان معنا که کسی در بازار کسب و کار موفق است که افزون بر IQ، هوش اجتماعی یا EQ داشته باشد.
اسکندری با اشاره به مهارت یا پرتفوی مهارت توضیح داد : این به معنای آن است که وقتی میتوان خلاق شد که پیشزمینههای آن را داشته باشیم، بهعبارتی فرد خلاق، چاشنیهای مهارت را داشته باشد یعنی هر فردی میتواند در زمینهای بر دیگری برتری داشته باشد که میتواند از آن برای پیشرفت بیشتر خود استفاده کند.
وی عمر مهارتهای کسبشده را کوتاه دانست و افزود: از اینرو باید برای آن مدتکوتاه مهارت، سرمایهگذاری کرد چون شاید تا پنج سال آینده دیگر این مهارتها پاسخگوی نیاز ما نباشند، تکنولوژی به سرعت در دنیا در حال رشد است.
خلاقیت، نیازمند برخورداری از فکر باز و انتقادپذیری است
این دانشآموخته دکتری اقتصاد بینالملل درباره ۱۰ مهارتی که برای داشتن شریک عاطفی و کاری خوب و موفق عمل کردن در فضای اجتماعی لازم است، گفت: برای خلاق بودن باید فکر باز داشت، انتقادپذیر بود، تفکر تحلیلی و نوآوری داشت، دائماً در حال یادگیری بود، توانایی حل مسائل پیچیده و تفکر انتقادی داشت.
اسکندری، داشتن ابتکار عمل و اصالت را از مهمترین فاکتورهای خلاقیت دانست و خاطرنشان کرد که در بسیاری مواقع شما اولین فرد حوزه تخصصی خود نیستید اما بهترین خودتان هستید. به گفته کارشناسان برای خلاقیت باید قدرت رهبری و اثرگذاری اجتماعی، توان استفاده از تکنولوژی و افزایش تابآوری داشت.
وی با بیان اینکه خلاقیت بهمعنای خلق کردن است و مانند بذر و ایدهای میماند که باعث تغییر فرآیند یا ایجاد محصول و یا حتی نوآوری کاربرد آن ایده میشود، در ادامه تصریح کرد که استخوان ماهی یعنی ضمن شناسایی مسأله، باید بهدنبال علتهای آن بود و توفان فکری که از تکنیکهای خلاقیت هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه، گاهی نیاز است برای ایجاد خلاقیت به فکر جایگزین کردن افراد و یا حتی تخصصها بود، افزود: البته باید به این موضوع هم اندیشید که ایده، محصول و فرآیندها جایگزین چه چیزی میشود، که در نهایت افزایش سرعت و یا محصول بهتر را برای مشتری به ارمغان آورد.
وی، ترکیب را نوع دیگری از خلاقیت برشمرد و با این توضیح که پیشتر، وسایلی مانند دوربین فیلمبرداری، عکاسی و ضبط صوت، مجزا از هم بودند اما امروز همگی در گوشی تلفنهای هوشمند تجمیع شدهاند، افزود: بسیاری اوقات با تغییر سلیقه افراد باید نوع محصول را تغییر داد و یا تکنولوژی بهسمتی حرکت میکند که ناگزیر از تغییر محصول به آن سمت هستیم، از همه این موارد بهعنوان خلاقیت یاد میشود.
مدیر توانمندسازی و ارزیابی عملکرد مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، بازآرایی یا تغییر چیدمان افراد و یا حتی پستهای مدیریتی را برای ایجاد خلاقیت بیشتر را یک ضرورت خواند و افزود: برای داشتن خلاقیت باید به مسأله از دیدگاههای مختلف نگریسته شود. در تیمسازی باید بهخاطر داشت که قدرت یک زنجیر به ضعیفترین حلقه آن وابسته است.
اسکندری یادآور شد: گاهی خلاقیت یا خلق ارزش با جدید کردن محصول، در دسترس بودن آن و یا کاهش هزینهها امکانپذیر میشود و آنچه به خلق ارزش کمک میکند دنبال کردن چالشهاست.
براساس این گزارش، از اهداف این رویداد علمی آموزشی مینوکمپ، ایدهپردازی و خلاقیت برای ایجاد کسب و کار، تیمسازی و رهبری تیم در راستای بهبود ارتباطات صنعت و دانشگاه است که ویژه دانشجویان تعریف شده است.
دانشجویان در این مینوکمپ تقویت مهارتهای حل مسأله و تفکر خارج از چارچوب، آمادهسازی برای بازار کار با پرورش ایدههای نوآورانه و پیشرفت علمی و تحقیقاتی با استفاده از روشهای خلاقانه، را تمرین و توسعه مهارتهای کارآفرینی و تبدیل ایدهها به کسبوکار و تقویت مهارتهای ارتباطی و ارائه مؤثر ایدهها را آموزش دیدند.
دیدگاه خود را بیان کنید