
در نشست اخیر کارگروه شورای گفتوگو، مشکلات مربوط به چگونگی پرداخت حقوقی بیمهای به مرکز COB با توجه به محدودیتهای ناشی از تحریم به ویژه در حوزه بانکی، بررسی شد. در حال حاضر عضویت ایران در این کنوانسیون به صورت تعلیق درآمده است.
بیش از دو سال است مسئله بیمه سبز که عبورومرور کامیونهای ترانزیت در دیگر کشورها را تسهیل میکند، از سوی بخشهای مختلف به ویژه اتاق ایران پیگیری میشود. زمانی که بحث تعلیق ایران مطرح شد، علت اصلی به عدم پاسخگویی و ناهماهنگی در دفتر بیمه سبز که در بیمه مرکزی مستقر بود، برمیگشت. پس از اینکه موضوع تعلیق ایران جدی شد، کمیسیون حملونقل و لجستیک ایران و شورای گفتوگو وارد عمل شدند و موضوع را در دست بررسی قرار دادند.
فاطمه قنبرپور، نایبرئیس کمیسیون حملونقل اتاق ایران گفت: در حال حاضر به دنبال راهکار و تعریف ساختار بانکی برای کاهش هزینهها در حوزه پرداخت هزینهها و صدور بیمه سبز هستیم. هر آنچه مرکز اصلی COB برای لغو تعلیق درخواست کرده را انجام دادیم و تنها موضوعی که باقی مانده است، افتتاح حساب در سیستم بانکی است.
او پیشنهاد تشکیل کمیته بیمه سبز شامل نماینده بانک مرکزی، وزارت راهوشهرسازی، کارنهتیر، کمیسیون حملونقل اتاق ایران، کمیته ایرانی ICC و دفتر بیمه سبز در ایران را برای مذاکره مستقیم و هماهنگ با COB مطرح کرد.
در ادامه محمد خزاعی، دبیرکل کمیته ایرانی ICC گفت: بیش از دو سال در جریان بیمه سبز هستم. مشکلی هم که پیش آمد به تحریم ارتباطی نداشت و ناشی از مدیریت ضعیف در داخل بود. ناهماهنگی داخلی، شرایط را سخت کرد و منجر به تعلیق ایران شد.
او ادامه داد: حال با توجه به اتفاقات روی داده، تنها مشکل کشور، چگونگی پرداختهاست. در اینجا تحریم، مشکل ایجاد کرده و نمیتوانیم به صورت بانکی وارد شویم.
خزاعی پیشنهاد داد: تیمی از کارشناسان به بلژیک سفر کنند و طبق هماهنگی صورت گرفته از نزدیک با مسئولان COB مذاکره کنند تا دلایل این سختگیری را درک کرده و با هم به راهکار اجرایی و قابل پذیرش برسیم. وقتی موضوع پرداخت است میتوان با پاسخهای حقوقی ورود کرد و بهتر است در این حوزه از ظرفیتهای حقوقی در سطح بالا استفاده کرد. بالاخره مشکل به وجود آمده و باید حل شود.
او درباره بیمه سفید هم گفت: طراحی و اجرای بیمه سفید در چارچوب سازمان اکو است و اقدام خوبی هم به نظر میرسد؛ اما برای اجرایی شدن باید از سوی کلیه اعضای اکو پذیرفته شود که بسیار زمانبر بوده و بهتر است به صورت همزمان مذاکرات را درباره بیمه سفید و سبز جلو ببریم.
رحیم افروزنده، مدیر کارنهتیر اتاق ایران هم مذاکرات رودررو با متولیان دفتر COB را مناسب ارزیابی کرد و گفت: میتوان این پیشنهاد را هم مطرح کرد که در کشورهای همجوار نمایندگی از دفتر بیمه سبز ایران تأسیس کنیم و از این طریق پرداختها را با سهولت انجام دهیم.
بر اساس آنچه در این نشست عنوان شد، زمانی که ایران توسط کنوانسیون بیمه سبز تعلیق شد سه مشکل اصلی در این حوزه وجود داشت؛ اول نبود دفتر مستقل بیمه سبز، دوم، نبود ارتباطات مستمر و هماهنگ و در نهایت عدم پرداختهای به موقع وجوه مربوط به بیمه. از طرفی طبق آنچه از طرف دفتر COB مورد تأکید قرار گرفت، این بود که دفتر بیمه سبز در ایران باید غیردولتی باشد؛ این مهم انجام و از طرفی پرداختها هم بهروز شد؛ اما همچنان پرداختها از سیستم بانکی صورت نمیگیرد و به ادعای COB این موضوع باید اصلاح شود تا در صورتحسابهای مرکز مشکل پیش نیاید. بنابراین خواسته اصلی از این به بعد باید پرداختها از دفتر کارت سبز و سیستم بانکی باشد.
در نهایت بعد از طرح مسائل بانکی و نقطه نظرات وزارت امور خارجه و راهوشهرسازی مقرر شد کمیتهای با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی، کمیسیون حملونقل اتاق ایران، کارنهتیر، وزارت راه، کمیته ایرانی ICC و دفتر بیمه سبز در ایران، شکل بگیرد و در چارچوب آن سفری به بروکسل مقر COB به منظور پیگیری موضوع انجام شود.
دیدگاه خود را بیان کنید