
حبیب ایلبیگی، مدیرعامل موسسه سینما شهر، در گفتوگو با خبرنگار سینمایی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد درباره نقش جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیهای در ترویج عدالت فرهنگی و حمایت از فیلمسازان مناطق کمبرخوردار گفت: فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای، بهویژه در شرایط کنونی که دسترسی به ابزارهای فیلمسازی مانند تلفنهای همراه هوشمند به راحتی امکانپذیر است، زمینهای برای بروز خلاقیت و ایدههای نو فراهم میآورد. در حال حاضر ابزارهایی مانند تلفن همراه هوشمند که حداقل کیفیت دوربینی را دارند، این امکان را میدهند که فیلم کوتاه با کیفیت خوب ساخته شود و این خود یک نوع عدالت فرهنگی است که در گذشته وجود نداشت.
وی افزود: با توجه به ماهیت کوتاه و کمهزینه فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای، جشنواره فیلم ۱۰۰ میتواند نقشی اساسی در عدالت فرهنگی ایفا کند. در این جشنواره، برخلاف تصور رایج که فیلمهای کوتاه لزوماً کمهزینه هستند، هزینه ساخت این آثار میتواند بسته به شرایط و امکانات تولید بسیار متفاوت باشد.
ایلبیگی با اشاره به اینکه در این جشنواره نمیتوان انتظار یک کار حرفهای از لحاظ فنی در سطح فیلمهای بلند داشت، افزود: ایده و مفهوم فیلم است که در این نوع سینما حرف اول را میزند.
جشنوارهها به مثابه مراکز کشف استعداد
مدیرعامل موسسه سینما شهر در ادامه گفت: جشنوارههایی همچون جشنواره فیلم ۱۰۰ و دیگر جشنوارههای فیلم کوتاه فرصتی مناسب برای کشف استعدادهای جدید هستند.
وی به تعداد زیاد دانشجویان، هنرجویان و علاقهمندان به سینما در سراسر کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این جشنوارهها به نوعی فرصتی برای شناسایی و معرفی این استعدادها به جامعه سینمایی کشور میدهند. به عنوان نمونه، بسیاری از فیلمسازان موفقی که در این جشنوارهها دیده شدند، امروز در سینمای ایران به کار خود ادامه میدهند و آثار برجستهای خلق کردهاند.
حمایت از فیلمسازان جوان پس از فیلم اول
ایلبیگی به بررسی چالشها و ضرورتهای حمایت از فیلمسازان جوان پس از موفقیت در جشنوارههای فیلم کوتاه، به ویژه جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیهای، پرداخت و بیان کرد: برگزاری جشنوارهها تنها آغاز مسیر است و حمایتهای مستمر از این فیلمسازان برای پیشرفت در مسیر حرفهای شدن ضروری است.
وی در ابتدا بر لزوم حمایت از فیلمسازانی که فیلم اول خود را ساختهاند تأکید کرد و گفت: بسیار مهم است که فیلمسازان جوان پس از ساخت فیلم اول خود رها نشوند. وقتی فردی وارد سینما میشود و فیلم اولش را ساخته، باید پس از آن همچنان مورد حمایت و مراقبت قرار گیرد. این فیلمسازان نیاز دارند تا در حوزههای مختلف، از جمله رفع اشکالات فنی و تقویت مهارتهای خود، آموزش ببینند.
ایلبیگی با اشاره به تجربیات گذشته و تلاشهای خود در زمینه حمایت از فیلمسازان جوان ادامه داد: ما باید به کسانی که وارد سینما میشوند، بعد از فیلم اولشان توجه بیشتری داشته باشیم. بهویژه کسانی که در جشنوارههایی چون فیلم ۱۰۰ شناخته میشوند. این افراد باید از بورسیههای آموزشی بهرهمند شوند تا نقاط ضعفشان برطرف شود و تجربیات بیشتری در حوزههای مختلف سینما کسب کنند.
لزوم تقویت سیستم آموزش و همکاری با اساتید برتر
وی در ادامه با اشاره به تجارب خود در سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی، افزود: در سال ۹۶، زمانی که در بنیاد سینمایی فارابی بودم، اولین کاری که کردم این بود که از رئیس سازمان سینمایی وقت خواستم که فیلمسازان جوانی که فیلم اولشان را ساختهاند، شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند. این فیلمسازان باید در دورههای آموزشی ویژه شرکت کنند، از دستاوردهای فنی جدید مطلع شوند و در زمینههایی همچون فیلمنامهنویسی، تولید مشترک، و مسائل فنی پیشرفته آموزش ببینند.
ایلبیگی تأکید کرد: فیلمسازان جوان بهویژه پس از فیلم اول نیاز دارند تا با اساتید و متخصصین سینما در ارتباط باشند و تجربیات خود را غنیتر کنند. این افراد باید بتوانند با کسانی که در عرصههای مختلف سینما تجربه دارند، مانند نویسندگان و قهرمانان ملی، ارتباط برقرار کنند و از تجربیات آنها بهرهمند شوند.
سازوکارهای موجود برای حمایت از برگزیدگان جشنواره فیلم ۱۰۰
مدیرعامل موسسه سینما شهر در ادامه با اشاره به وضعیت موجود در جشنوارهها، اظهار داشت: جشنوارهها بهطور معمول به معرفی فیلمها و فیلمسازان میپردازند، اما از نظر من این رویدادها باید بهعنوان یک بازار برای شناسایی و انتخاب استعدادهای جدید مورد استفاده قرار گیرند. تولیدکنندگان و سرمایهگذاران باید در جشنوارهها حضور داشته باشند و از میان آثار شرکتکنندگان، بهترینها را برای پروژههای آینده انتخاب کنند.
وی افزود: بسیاری از جشنوارهها فقط به برگزاری مراسم و معرفی آثار محدود میشوند و در این مسیر خلاءهایی وجود دارد. برای اینکه فیلمسازان موفق در جشنوارهها همچنان در مسیر رشد و پیشرفت قرار گیرند، لازم است که بعد از معرفی در جشنوارهها، حمایتهای مستمر از آنها انجام شود. این افراد باید بهطور مستمر مورد آموزش و تقویت قرار گیرند تا بتوانند در سینمای حرفهای موفق شوند.
ایلبیگی به اهمیت برگزاری رویدادهای استعدادیابی برای فیلمسازان جوان اشاره کرد و گفت: در فرآیند استعدادیابی، تهیهکنندگان و سرمایهگذاران باید به جشنوارهها و رویدادها بیایند و بهترینهای خود را انتخاب کنند. اینطور است که میتوانیم بهطور جدیتر از استعدادهای جدید سینما حمایت کنیم و مسیر حرفهای شدن آنها را هموارتر کنیم.
نقش سازمان سینمایی در دیده شدن جهانی فیلمهای برتر جشنوارهها
ایل بیگی در خصوص نقش سازمان سینمایی در معرفی و دیده شدن جهانی فیلمهای ایرانی در جشنوارههای بینالمللی اظهار داشت: در حال حاضر، شاید به دلیل ارتباطات مستقیم فیلمسازان با جشنوارهها و رویدادهای جهانی، نقشی که سازمان سینمایی در دهههای گذشته ایفا میکرد، به اندازه سابق نباشد. با این حال، آنچه که در اختیار سازمانهای سینمایی نظیر سینمای جوان، فارابی و مرکز گسترش است، شامل حمایتهای مستقیم از آثار سینمایی یا کمک به فیلمسازان در زمینه پخش و بازاریابی بینالمللی است.
دیدگاه خود را بیان کنید