
به گزارش خبرنگار آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مسعود نصرتی روز سهشنبه در نخستین نشست مدیران ارتباطات شهرداریهای کشور که در ساختمان بلدیه برگزار شد ضمن قدردانی از تلاشهای حوزه اطلاعرسانی شهری، بر لزوم تحول در نگرش و کارکرد روابط عمومیها تاکید کرد و افزود: امروز دیگر نمیتوان با ابزارها و نگاه چهل سال گذشته، انتظارات شهروندان در حوزه ارتباطات را پاسخ داد.
نصرتی با بیان اینکه قانون بلدیه به سال ۱۲۸۶ بازمیگردد، یادآور شد: ۱۲۰ سال است که مدیریت شهری در ایران با ساختار مشخص در حال پیشرفت است و امروز با وجود هزار و 450 شهرداری، لازم است نقش شوراهای اسلامی و شهرداریها در پاسخ به مطالبات لحظهای شهروندان با اقتدار و واقعبینی دنبال شود.
معاون وزیر کشور با اشاره به نقش مهم روابط عمومیها در جلب مشارکت مردم و اعتمادسازی برای سرمایهگذاری در حوزه شهرسازی، تاکید کرد: کار روابط عمومی دیگر ماهانه یا هفتگی نیست بلکه لحظهای است و این مسئولیت باید به هوشمندترین و آگاهترین افراد در عصر رسانهها واگذار شود.
به گفته وی، در دنیای امروز همه شهروندان خود خبرنگار هستند و محتوای تولیدی آنها در شبکههای اجتماعی، قابلیت تحلیل و بهرهبرداری با ابزارهای نوین از جمله هوش مصنوعی را دارد.
نصرتی افزود: اگر در انتشار دقیق و سریع اطلاعات تعلل شود، ممکن است کل ظرفیت مدیریت شهری تحتالشعاع قرار گیرد.
۷۶ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند
وی با اشاره به اینکه ۷۶ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، اظهار داشت: اطلاعرسانی دقیق، لحظهای و هوشمندانه از سوی روابط عمومیها ضروری است تا اعتماد شهروندان حفظ شود و شرایط برای رشد و توسعه شهرها فراهم شود.
نصرتی در ادامه سخنان خود در گردهمایی فعالان روابط عمومی مدیریت شهری کشور، با طرح پرسشی مبنی بر اینکه «چه باید کرد؟» و «مردم و سرمایهگذاران چه انتظاری دارند؟»، افزود: شهرداریها نقش مؤثری در مدیریت بهینه مصرف انرژی، ارتقا تکنولوژیهای مصرف و همافزایی با مردم در اطلاعرسانی درست دارند.
وی گفت: امروز رضایتمندی عمومی، حتی نسبت به حداقلها، بسیار اهمیت یافته است. بهعنوان نمونه، در برخی شهرهای کوچک یا روستاها، تحویل یک دستگاه نیسان کمپرسی چنان اثری دارد که به اندازه افتتاح یک طرح بزرگ در کلانشهرها تلقی میشود. این موضوع نشان میدهد که بسیاری از نقاط کشور در حوزه عمرانی هنوز در سطح پایینتری از شاخصهای توسعه قرار دارد.
نصرتی با مثالی ملموس ادامه داد: گاهی برای رسیدن از نمره ۱۹ به ۲۰ باید چهار بار درس را مرور کرد اما برای رسیدن از نمره ۲ به ۱۰، شاید تنها دو ساعت مطالعه کافی باشد. وضعیت عمرانی برخی شهرها در همین سطح پایین قرار دارد و اقداماتی سریع و کمهزینه میتواند رضایتمندی گستردهای ایجاد کند.
وی با تاکید بر لزوم تفکیک طرحهای زودبازده برای ایجاد اطمینان خاطر در شهروندان، گفت: بهعنوان مثال، در حوزه استفاده از آب غیرشرب برای فضای سبز یا بهرهگیری از سلولهای خورشیدی در پارکها و چراغهای راهنمایی، باید تولید محتوا و اطلاعرسانی هدفمند صورت گیرد تا مردم احساس کنند که برنامهریزی هوشمندانهای در جریان است.
نصرتی با اشاره به اینکه همه چیز را نباید بدیهی فرض کرد، افزود: صرف اینکه برخی اقدامات در رسانهها و شبکههای اجتماعی بازنشر میشود، نباید مسئولیت اطلاعرسانی رسمی از سوی روابط عمومیها را کمرنگ کند. باید وظیفه خود را در قبال آگاهیبخشی دقیق و هدفمند فراموش نکنیم.
وی خاطرنشان کرد: موضوع انرژی، علاوه بر اهمیت زیستمحیطی و خدماتی، بهطور مستقیم بر حوزه سرمایهگذاری نیز تاثیرگذار است و این مسئولیت بر دوش روابط عمومیهاست که بتوانند از طریق رصد رسانهای، تحلیل افکار عمومی و گزارشدهی مؤثر، مسیر تصمیمگیری شهرداران را روشن سازند.
روابط عمومیها سنسور حساس مدیریت شهری هستند
به گفته نصرتی، روابط عمومیها باید مانند یک سنسور حساس و چشم بینای مدیریت شهری عمل کنند و نقشی فراتر از تبلیغات و اطلاعرسانی صرف داشته باشند.
وی ادامه داد: در بسیاری از تجربههای شخصیام در شهرداریها، روابط عمومی مشاور اصلی و راهبردی مدیران شهری بوده است.
معاون وزیر کشور تصریح کرد: نمیتوان یک نسخه واحد برای همه شهرهای کشور پیچید. هر شهر با توجه به شرایط، ویژگیها و انتظارات مردم خود، باید ساختار و شرح وظایف روابط عمومی را بازتعریف کند. در سازمان شهرداریها از هر پیشنهادی در این زمینه استقبال میکنیم و آمادهایم با همکاری دولت چهاردهم، گامهای اجرایی لازم را با سرعت برداریم.
دیدگاه خود را بیان کنید