اهداف کمّی قانون برنامه هفتم در بخش ریلی و سرمایه‌گذاری مورد نیاز

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- با نگاهی به قانون برنامه هفتم پیشرفت، اهداف مختلفی برای بخش حمل و نقل ریلی ترسیم شده است؛ اهدافی که نیازمند ۶ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، آن‌طور که در برنامه هفتم پیشرفت عنوان شده، سهم حمل‌ونقل ریلی از جابه‌جایی کل بار زمینی داخلی به ۳۰ درصد و میزان گذر (ترانزیت) زمینی سالانه کالا از ایران باید به ۴۰ میلیون تن برسد.

در زمینه احداث زیرساخت‌های راه‌آهنی گذری (ترانزیتی)؛ کل خطوط سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر، سهم مجموع طول خطوط دوخطه یا بیشتر و خطوط برقی حداقل یک‌هزار کیلومتر و میانگین طول خطوط فرعی به مبادی بار دست‌کم ۴۰۰ کیلومتر خواهد بود.

در این برنامه بر نوسازی و تأمین ناوگان راهآهنی جدید با مشارکت بخش غیردولتی به ۵۵۰ دستگاه کشنده (لکوموتیو)، سرعت سفر و سیر بازرگانی بار راه‌ آهنی؛ ارتقاء به میزان حداقل ۷۰ درصد نسبت به شروع برنامه و سهم ۲۵ درصدی راه‌آهنی بنادر کشور تاکید شده است.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی

برپایه این گزارش، کل سرمایه گذاری مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف ۶ میلیارد و ۳۹۲ میلیون دلار (سهم زیرساخت ۲۳ درصد و سهم ناوگان ۷۷ درصد) است.

در بخش زیرساخت؛ کل سرمایه گذاری مورد نیاز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است که ۷۵ درصد آن به ساخت خطوط دوم و جدید، ۱۶ درصد به احداث خطوط صنعتی- تجاری و ۹ درصد به تامین ماشین آلات مکانیزه اختصاص خواهد یافت.

همچنین سرمایه‌گذاری مورد نیاز ناوگان چهار میلیارد و ۸۹۲ میلیون دلار است که ۶۶ درصد سهم ناوگان باری (کشنده و واگن باری) و ۳۴ درصد سهم ناوگان مسافری است.

بسته مشوق‌های سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی

به‌منظور دستیابی به این اهداف بسته‌هایی به عنوان مشوق سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی طراحی و تدوین شده است.

الف)‌ بسته افزایش بازدهی سرمایه گذاری

- پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت (ماده۱۲)

- تسهیل در واگذاری اراضی برای توسعه حمل و نقل ریلی

- واگذاری لکوموتیوهای متوقف برای بازسازی با شرایط مناسب

- تسهیل در واگذاری دپوهای تعمیراتی و ایستگاه‌ها

- نظام قیمت گذاری خدمات ریلی

- تسهیل فضای کسب و کار

- معافیت مالیاتی طرحهای سرمایه گذاری

ب) بسته تامین مالی سرمایه گذاری

- اعطای تسهیلات وجوه اداره شده (تبصره ۱۸)

- مشارکت در تأمین مصالح روسازی خطوط آنتنی

- مشارکت درتامین مالی پروژه های زیربنایی

- استفاده از ظرفیت مولدسازی دارائیهای راکد

- فراهم کردن بستر تأمین مالی ازطریق:

- بورس اوراق بهادار

- صندوق توسعه ملی

- تأمین کنندگان مالی( فاینانسرها )خارجی

ج) بسته مدیریت ریسک سرمایه گذاری

- مشارکت در صدور تضامین سرمایه گذاران غیر دولتی

- تسهیل صدورتضامین حاکمیتی و شرکتی برای فاینانس خارجی

- خرید تضمینی خدمات نیروی کشش

- خرید تضمینی خدمات پروژه های زیربنایی

گفتنی است؛ منافع اجتماعی حاصل از حمل ونقل مسافر ریلی در سال ۱۴۰۳ شامل میزان صرفه جویی در مصرف سوخت در جابه‌جایی مسافر (نفر- کیلومتر)، میزان جلوگیری از تصادفات، هزینه تغییرات اقلیم، هزینه استهلاک جاده و میزان کاهش آلاینده های زیست محیطی ۲.۲۶ سنت دلار برآورد شده است.

همچنین منافع اجتماعی حاصل از حمل و نقل بار ریلی در سال ۱۴۰۳ شامل میزان صرفه جویی در مصرف سوخت در هر تن- کیلومتر حمل بار، میزان جلوگیری از تصادفات، هزینه تغییرات اقلیم، هزینه استهلاک جاده و میزان کاهش آلاینده های زیست محیطی ۲.۸۳ سنت دلار برآورد شده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، روز ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۴ تفاهم‌نامه سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی کشور به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه آهن، مدیرعامل شرکت قطارهای آوان ریل و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پارس افق هشتگرد به امضا رسید.

تفاهم شرکت راه‌آهن با شرکت قطارهای آوان ریل با هدف سرمایه‌گذاری ارزی ۷۱۳ میلیون دلاری این شرکت در بخش مسافری و لکوموتیو است.

طبق این تفاهم نامه، خرید ۶۰۰ دستگاه واگن باری مخزن دار، ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری خودکشش دیزلی (DMU) و ۵۰ دستگاه لکوموتیو انجام خواهد شد.

تفاهم شرکت راه‌آهن با شرکت کشت و صنعت پارس افق هشتگرد نیز به منظور سرمایه‌گذاری ارزی ۳۷ میلیون دلاری این شرکت برای تامین و خرید ۶۵۰ دستگاه واگن باری فله بر بوده است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه