
به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، مکرمه قنبری متولد ۱۳۰۷ در روستای دریکنده بابل نقاش سبک «پست مدرنیسم» مازندرانی بود که به خاطر نقاشیهایش به شهرت جهانی رسید، نقاشیهای وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایرانشناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود.
این بانوی هنرمندی در روز دوم آبان سال ۱۳۸۴ درگذشت. وی تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، او در سن ۶۷ سالگی نقاشی را شروع کرد و نخستین نمایشگاهش در سال ۱۳۷۴ در «گالری سیحون» بر پا شد که اولین بار در سال ۱۹۹۸ فیلمی از مکرمه و آثارش توسط مجید ماهیچی ساخته شد.
نمایشگاههای بسیاری از آثار مکرمه در سراسر دنیابرگزار شده و هر ساله برگزار میشود. مکرمه که خانه اش جزو میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده هرساله پذیرای بازدید کنندگان فراوانی از سراسر دنیاست.
موزه مکرمه همکاری های بسیاری با موزههای مختلف دنیا از جمله موزه «باورز» در ایالت کالیفرنیا داشته که ماحصل آن برپایی نمایشگاههایی در کالیفرنیا و سایر کشورها بوده است.
«مکرمه، خاطرات و رؤیاها»، عنوان فیلمی مستند است که ابراهیم مختاری در مرداد سال ۱۳۹۲ ساخته و توسط مؤسسه فرهنگ و هنر رها فیلم انتشار یافت که جوایز بسیاری را از آن خود کرد. در سال ۱۳۸۰ نیز هالی کارگردان و مستندساز معروف آمریکایی مستندی از این نقاش بینالمللی و خود آموخته ایرانی ساخته است.
مکرمه قنبری نقاشی را ابتدا از نقش و نگار بر روی در و دیوار و همچنین وسایل روزمره زندگی آغاز کرد که باعث شد خانه او به خود به یک موزه تبدیل شود.
این بانوی نقاش از کودکی علاقمند نقش و نگار بود به دلیل شرایط و مشغله های زندگی نتوانست تا سن ۶۷ سالگی دست به قلم و نقاشی شود. وی پس از مرگ همسر که روزگار تنهایی را برای او رقم می زند به نقاشی روی میآورد.
پس از کسب شهرت مکرمه از سوی بنیاد پژوهشهای زنان کشور سوئد به عنوان زن سال ۲۰۰۱ میلادی جهان شناخته شد و در سال ۱۳۸۱ نیز به عنوان زن سال ایران از ریاست جمهوری وقت لوح تقدیر دریافت کرد.
موزه «ننه مکرمه» نقاش خودآموخته مازندرانی در روستای دریکنده واقع در بخش مرکزی بابل است که شامل نقاشی های این بانو بر دیوارهای داخل این خانه است که به موزه تبدیل شد.
همه این افتخارات سبب شد بانو مکرمه قنبری در نخستین همایش تجلیل و نکوداشت چهرههای ماندگار فرهنگ، هنر و رسانه مازندران که در تالار فرهنگ و هنر ساری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به عنوان تنها بانوی این خطه از شمال باشد که در بین ۱۳ چهره شاخص فرهنگ و هنر مازندران تجلیل شوند.
دردسرهای رطوبت زیاد در مازندران
علی بلبلی فرزند استاد مکرمه قنبری در گفت گو با خبرنگار آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد اظهار کرد: در حال حاضر رطوبت زیاد در شمال بیشترین تهدیدی است که آثار ارزشمند این استاد فقید را تخریب می کند.
وی گفت: رطوبت زیاد تا کنون ۳۰ درصد از نقاشی های مکرمه قنبری را به طور کامل از بین برد و مابقی آثار وی هم در معرض تخریب کامل قرار دارد.
فرزند مکرمه قنبری با بیان این مطلب که نقاشی های مادر بر روی دیوارهای خانه انجام شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط رطوبت بالای این خطه از شمال این امر بزرگترین تهدید برای آثار ارزشمند مکرمه قنبری محسوب می شود.
بلبلی ادامه داد: اگر برای این نقاشی ها تدابیری اندیشیده نشود تا دو سال آینده بخش قابل توجهی از این آثار از بین خواهد رفت.
وی با بیان این مطلب که ارزشمند ترین نقاشی های بانو «مکرمه قنبری» در آشپزخانه این موزه انجام شد، ادامه داد: راهکارهای فنی برای حفظ این آثار وجود دارد اما نیازمند توجه و نظر بیشتری در بخش اعتباری است.
هزینه موزه خارج از توان خانواده
پسر مکرمه قنبری اظهار کرد: با توجه به این که این موزه از هیچ نهادی حمایت نمی شود همه هزینه های بازسازی و مرمت توسط خانواده پرداخت می شود.
علی بلبلی گفت: مرمت نقاشی ها کار ساده ای نیست و با توجه به حساسیت موضوع و تکنیک های بکار رفته نیازمند هزینه های زیادی برای مرمت است.
وی با اشاره به این مطلب که در توان خانواده نیست که بیش از این از هزینه های شخصی کاسته و برای این مجموعه هزینه کنند، ادامه داد: این موزه هیچ منفعت مالی برای خانواده ندارد فقط برای حفظ فرهنگ و هنر این سرزمین تلاش می کنند.
پسر مکرمه قنبری تصریح کرد: تقاضای ما از خیران و مسوولان استانی و شهرستانی آن است تا برای حفظ و مرمت این نقاشی ها خانواده بانو مکرمه قنبری را کمک کنند.
به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، همایش تجلیل از چهرههای ماندگار با عنوان «هفت بحر هنر» قرار است تا پایان شهریور امسال در سطح شهرستانی نیز در هر ۲۲ شهرستان مازندران برگزار شود.
مازندران با برخورداری از فرهنگ، طبیعت و تاریخ غنیاش یک بسته جذاب برای گردشگران ایجاد کرده که چند دهه است سفرهاش برای سفرهای مسافران را رنگارنگ میکند. البته بخش مهمی از این سفرها به دلیل جذابیت بالای طبیعت این استان معطوف به عرصههای طبیعی میشود.
به همین دلیل هم آثار تاریخی این استان کمتر از جاذبههای طبیعی بازدیدکننده دارند. در حالی که بناهای تاریخی و موزههای مازندران نیز از جذابیت زیادی برخوردار هستند. از کاخها و عمارتها و مسجدها و خانههای تاریخی و ساختمانهای اداری مربوط به دورههای قاجار و پهلوی گرفته تا قلعهها و برجها و بقعههای متعددی که در سراسر این استان وجود دارد، میتوان ظرفیتهای این استان برای گردشگری در بستر تاریخ را دریافت.
در این بین اما موزهها را میتوان عصاره جاذبههای تاریخی این استان دانست. جاذبههایی که علاوه بر روایت تاریخ، در زمینه طبیعت و حیات وحش و فرهنگ مازندران هم حرفهایی برای گفتن دارند.
موزه های مازندران در کنار موقعیت های ممتاز همسایگی با دریا و جنگل جاذبه ای دیگری است که مسافران و گردشگران منطقه در همه ایام از آن دیدن می کنند تا بر دفترچه خاطرات سفر خود اضافه کنند.
موزه ها در حقیقت هزاران نوع و مدل از اشیاء، آثار و اسناد تاریخی را در دل خود جای داده اند که همگی باقی مانده از دوران های کهن هستند، این آثار گرانبها در فضایی به مراتب محدودتر نسبت به بناهای تاریخی در گستره یک منطقه قرار دارند و همین بیشتر مورد توجه گردشگران و تاریخ دوستان است.
موزه حامل فرهنگ گذشته و در گردشگری و توسعه فرهنگی نقش آفرینی بالایی دارد زیرا گردشگرانی هستند که تاریخ را از دریچه فرهنگ مورد توجه قرار می دهند و این گروه همان گردشگران فرهنگی نام دارند.
مازندران از ۹ موزه فرهنگی - تاریخی دولتی، ۶ موزه خصوصی و ۲ پایگاه فرهنگی و تاریخی برخودار است که هر ساله در آستانه نوروزی این موزه ها برای بازدید گردشگران و مسافران تاریخ دوست آماده ارایه خدمات است.
این موزه ها شامل، موزه بانو مکرمه قنبری، موزه تاریخی کلبادی ساری، موزه مردم شناسی آلاشت، موزه تاریخی گنجینه بابل، موزه شهدای بقعه میربزرگ، موزه تاریخ شهر آمل، موزه نیما یوشیج در شهرستان نور، موزه مردم شناسی برسه تنکابن، کاخ موزه رامسر، موزه مردم شناسی کندلوس و موزه مردم شناسی (موزه شمال) رامسر و ۲ سایت موزه در گوهرتپه و عباس آباد بهشهر است.
دیدگاه خود را بیان کنید