
رضا رشیدپور، مجری تلویزیون و بازیگر سینما که چند سالی است از قاب تصویر فاصله گرفته، قرار است بهزودی با برنامه «۱۳۰۰ آفرین» در قالب پلتفرم «شیدا» به برنامهسازی برگردد. با این هنرمند درباره ویژگیهای برنامه جدیدش صحبتکردیم و از فعالیتهایش در پلتفرم یوتیوب پرسیدیم. بخش اول از مصاحبه خبرنگار فرهنگی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد با رضا رشیدپور را میخوانید.
درباره برنامه «هزار و سیصد آفرین» که قرار است از پلتفرم «شیدا» در نمایش خانگی منتشر شود، توضیح دهید. آیا این برنامه مثل کارهای سابق شما گفتوگومحور است؟
برنامه «هزار و سیصد آفرین» یک برنامه گفتوگومحور نیست؛ بلکه شکلی جدید از برنامهسازی است که تاکنون تجربه نشده و من نیز با احتیاط در حال پیش بردن آن هستم تا تلاش کنم تجربهای موفق رقم بخورد.
در جزیره کیش در زمینه گردشگری فعالیت میکنم و چند شغل مختلف از جمله مهندسی عمران بلدم که از طریق آنها گذران زندگی میکنم
اتفاقات این برنامه در صد سال آینده ایران رخ میدهد؛ به عبارتی، برنامه بر این تصور است که در سال ۱۵۰۴ هجری شمسی قرار داریم و از آن مقطع زمانی به سال ۱۴۰۴ نگاه میکنیم. برنامه به مردم نشان میدهد صد سال پیش، مجموعهای از اتفاقات در ایران افتاده است. این وقایع در قالب نمایشهای کوتاه بازسازی شده و سپس از مخاطبان پرسیده میشود بهنظرشان، این اتفاقاتی که نمایش داده شده، شایعه بوده یا واقعیت داشته است؟ آیا این داستانها ساختگی هستند یا واقعاً چنین رویدادهایی صد سال پیش اتفاق افتادهاند؟
برنامه تلاش میکند تا در قالب نوعی طنز نوآورانه، بازخوانیای از فرهنگ، جامعه، مناسبات عرفی و اتفاقات امروز ایران ارائه دهد.
برای «هزار و سیصد آفرین» سراغ چه بازیگرانی میروید؟
در هر قسمت، سعی داریم از چهرههای تراز اول سینمای ایران استفاده کنیم که نقش محوری برنامه را ایفا کنند. در کنار آنها نیز از بازیگران جوانی بهره خواهیم گرفت که ممکن است اولین تجربه حضورشان جلوی دوربین باشد؛ تا هم چهرههای جدیدی به جامعه هنری معرفی شوند و هم از ستارههای سینما و تلویزیون بهرهبرداری صورت گیرد.
در هر قسمت چند اتفاق را بررسی میکنید؟
هر قسمت از برنامه احتمالاً بین سه تا پنج اپیزود خواهد داشت که در آنها، اتفاقات سال ۱۴۰۴ مرور میشود.
خودتان مجری هستید؟
عامل پیونددهنده این اپیزودها مجری برنامه است که یکی از نوادگان رضا رشیدپور است و اجرای برنامه را بر عهده دارد. در پایان برنامه، رشیدپور به سال ۱۴۰۴ بازمیگردد و میگوید: «چقدر خوب است که فلان کارها را انجام ندهیم تا صد سال بعد، قضاوت بدی درباره ما صورت نگیرد.»
تکلیف برنامه «سولدآوت» که در یوتیوب منتشر کردید چه میشود؟
تولید «سولدآوت» همچنان ادامه دارد و هر ماه یک قسمت از آن منتشر میشود. البته فضای این برنامه با «هزار و سیصد آفرین» کاملاً متفاوت است.
چه شد که برنامه «ساعت صفر» از یوتیوب سردر آورد؟
در برنامه «ساعت صفر»، گفتوگوهایی با چهرههای خارجی همچون الیاس و ماهسون انجام شده بود. این برنامهها برای پخش در پلتفرم «شیدا» تولید شده بودند. با این حال، آغاز به کار این پلتفرم بسیار طول کشید. قرار بود نوروز سال قبل، یعنی ۱۴۰۳، پخش آن آغاز شود که متأسفانه محقق نشد. در نتیجه، محتوای گفتوگوها کهنه شد، زیرا مربوط به مسائل روز اجتماعی، هم در ایران و هم در جهان بود. در طول یک سال گذشته، آنقدر تحولات گوناگونی رخ داد که موضوعات مطرحشده در این گفتوگوها عملاً تاریخ مصرف را از دست داد. البته برای علاقهمندان، این برنامهها همچنان در حال انتشار در یوتیوب است.
بازدهی اقتصادی نمایش خانگی برای شما بهتر است یا یوتیوب؟
خوشبختانه ویدیوهای من در یوتیوب بازدید خوبی دارند. البته نگاه من اساساً اقتصادی نیست. من در حوزه هنر و رسانه، نیازی به سود این حوزهها ندارم. در جزیره کیش در زمینه گردشگری فعالیت میکنم و چند شغل مختلف از جمله مهندسی عمران بلدم که از طریق آنها گذران زندگی میکنم. به همین دلیل، وقتی وارد حوزه هنر میشوم، صرفاً به دنبال تحقق آرزوها و تولید رویاهایم هستم و خیلی به مسائل اقتصادی آن فکر نمیکنم. البته یوتیوب بهصورت کلی درآمدزا محسوب میشود. زمانیکه بازدید بالا باشد، درآمد نیز قابل توجه خواهد بود. در نهایت توصیه میکنم کسانی که صاحب فن، تخصص یا علم هستند، حتماً از ظرفیتهای یوتیوب برای درآمدزایی بهرهبرداری کنند.
پایان بخش اول.
دیدگاه خود را بیان کنید