
در روز نخست از نشست دو روزه هماندیشی مراکز پژوهشی اتاقهای سراسر کشور، دبیرکل اتاق ایران از لزوم شناخت دقیق از مأموریتهایی که بر عهده مراکز پژوهشی اتاقها گذاشته شده است و اهمیت تحولآفرینی در مسیر انجام وظایف با هدف بهبود هرچه بیشتر محیط کسبوکار و فضای اقتصادی کشور صحبت کرد.
ساسان شاهویسی، دبیرکل اتاق ایران در این نشست به دو موضوع کلیدی اشاره کرد. بر اساس اظهارات او اولین مسئلهای که باید در مراکز پژوهشی اتاقها مدنظر باشد، شناخت دقیق نقشهای کلیدی است که به عهده آنها گذاشته شده است و دومین موضوع، چگونگی تحولآفرینی در این مأموریتها برای کارآمدتر شدن اتاقهاست.
او تصریح کرد: مراکز پژوهشی باید تلاش کنند بهترین راهکارها را برای در اولویتترین مسائل، بیابند و به دنبال آن راهبردهای تجارت و تولید ملی را توسعه دهند. در واقع تجارت و تولید به شکل سنتی خود در ایران وجود دارد، پس آنچه در نتیجه پژوهشهایی که انجام میدهیم باید به دست آید، پیدا کردن مسیرهای توسعه است.
دبیرکل اتاق ایران در کنار پژوهش، آموزش را مورد توجه قرار داد و در عین حال در دسترس قرار گرفتن نتایج پژوهشهای انجام شده را نیز بااهمیت ارزیابی کرد. شاهویسی تصریح کرد: اتفاقات پژوهشی بسیاری در سطح کشور انجام میشود که گاهی در دسترس نیستند. پس ضرورت دارد نظام تسهیل دسترسی به مطالعات انجام شده، طراحی شود.
شاهویسی استفاده از روشهای جدید و ایجاد رابطه بین نوآوری و فناوری را از دیگر اقداماتی دانست که باید دنبال شود.
او همچنین از غفلت نسبت به تولید محتوا در سطح بینالمللی و فقری که در این بخش شاهد هستیم، صحبت کرد و گفت: در طول سالیان گذشته نقش کلیدی اتاق را در عرصه بینالمللی جدی نگرفتیم و آنچه تاکنون در این چارچوب انجام دادیم، کافی نبوده است.
دبیرکل اتاق ایران با بیان این مطلب که مراکز پژوهشی اتاقها ارائه مدلهای اقتصادی به جریان حکمرانی را برعهده دارند تا بتوانند بهتر فکر کنند، تصریح کرد: با این وصف، اتاقهای سراسر کشور نقش برجستهای دارند. از سوی دیگر مراکز پژوهشی اتاقها باید روی توسعه زیرساختها نیز متمرکز شوند. ارتباط با ذینفعان اتاقها نیز باید در دستورکار این مراکز باشد، حتی باید با حوزه اجرا هم در ارتباط باشند تا این بخش هم بتواند بهتر بیاندیشد و بهتر عمل کند. در عین حال تحلیل و ارزیابی از روششناسی نیز باید انجام شود.
شاهویسی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولآفرینی که باید مورد توجه مراکز پژوهشی باشد نیز اشاره کرد و افزود: مراکز پژوهشی اتاقها باید اهداف خود را مشخص کرده و بدانند برای یک سال آینده چه کارهایی باید انجام شود. توسعه راهبردهای پژوهشی را باید پیگیری کنند تا سطح فعالیتهای پژوهشی خود را ارتقا دهند. اتاقها برای توسعه و تقویت جایگاهشان به همت مراکز پژوهشی خود وابسته هستند.
حمایت از طرحهای پژوهشی با هدف بهبود محیط کسبوکار استانها
آرزو جمالی، مدیر امور استانهای اتاق ایران از تعریف منابع حمایتی از گزارشهای پژوهشی با رویکرد حل مسئله استان برای بهبود محیط کسبوکار منطقه خبر داد و گفت: همه اتاقهای سراسر کشور به ویژه اتاقهای مرزی این امکان را دارند تا همواره به همت مراکز پژوهشی خود، بازارهای هدف کشورهای همسایه را شناسایی کنند و نتایج به دست آمده را در اختیار علاقهمندان قرار دهند.
او ادامه داد: ارائه خدمت و مشورت، مأموریت اتاقهاست و باید به کمک گزارشهای پژوهشی بخشی از این وظیفه کلیدی را عملیاتی سازیم.
دیدگاه خود را بیان کنید