قالیباف: مشهد در حوزه دیپلماسی استانی، آغاز مرحله گذار از گفت‌وگو به اقدام است

رئیس مجلس گفت: در مباحث طرح‌شده در نشست شیراز، مشخص شد استانداران و بخش خصوصی می‌توانند دیپلماسی کشور به پویایی برسانند. مشهد آغاز مرحله تازه گذار از گفت‌وگو به اقدام و از ایده به سازوکار است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، محمدباقر قالیباف  در دومین نشست دیپلماسی منطقه‌ای دیپلماسی استانی که در سالن همایش‌های آستان قدس برگزار شد، اظهار کرد: امروز در شهری گرد آمده‌ایم که قلب تپنده معنویت ایران و دروازه شرق و محور پیوند ملت‌هاست. حضور ما در مشهد تداوم اندیشه‌ای است که از شیراز برای بیرون آوردن سیاست خارجی از حصار پایتخت شکل گرفت. مجلس شورای اسلامی تحولات نشست شیراز را با دقت دنبال کرد و تاکید داشت که استان‌ها باید از حاشیه تصمیم‌سازی به متن سیاستگذاری بیایند. 

وی اضافه کرد: حکمرانی موفق، منابع خود را به ارزش تبدیل می‌کند و با تکیه بر عقلانیت و مشارکت مدنی، ثبات درونی و نقطه اثر بیرونی می‌سازد، یعنی همان چیزی که به‌عنوان حکمرانی مولد از آن یاد می‌کنیم. حکمرانی مولد چهار ویژگی دارد؛ هوشمندسازی، شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و کارآمدی. هوشمندسازی یعنی تصمیم و فرآیند اجرایی بر پایه داده، فناوری و علم. شفاف‌سازی نیز یعنی جلب اعتماد عمومی که باید در همه سطوح تقویت شود. مردمی‌سازی نیز یعنی مردم از تماشاگران سیاست به بازیگران تحول تبدیل شوند و کارآمدی یعنی خروجی سیاست به بهبود زندگی مردم منتج شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این ویژگی در کنار هم سبب حصول چهار دستاورد بنیادی قدرت، ثروت، معنویت و منزلت می‌شود و این چهارگانه ضامن استقلال کشور است. هرگاه این‌ چهار محور در تعادل باشد، جامعه نه‌تنها اداره می‌شود بلکه به خود می‌بالد. در این میان دیپلماسی اقتصادی شاخصه‌ای است که حکمرانی مولد با استفاده از آن، چهره خود را در صحنه بین‌المللی نشان می‌دهد. دیپلماسی استانی یکی از چهره‌های بیرونی حکمرانی مولد است، یعنی ورود هدفمند استان به عرصه تعاملات خارجی در چارچوب سیاست ملی.

قالیباف عنوان کرد: طراحی کلان در مرکز انجام می‌شود، اما استانداران با شناخت نزدیک، قطعات منافع ملی را در جای درست خود قرار می‌دهند. دیپلماسی استانی چالش‌های مرزی را به فرصت تبدیل می‌کند و از مسیر دیپلماسی استانی، پیوندهای ملی تقویت می‌شود. کشوری مانند ایران نمی‌تواند سیاست خارجی خود را به روابط رسمی محدود کند. سیاست خارجی ما باید در دو سطح عمل کند؛ سطح ملی و فراملی.

وی با اشاره به اینکه تجربه جهانی نشان داده کشورهایی مانند چین و هند با فعال‌سازی شهرهای غیرپایتخت و ایالت‌های خود توانسته‌اند قدرت ملی‌شان را چند برابر کنند، گفت: ایران نیز با پیشینه تاریخی، ظرفیت عمل زیادی دارد و می‌تواند در هم‌راستایی با چین و روسیه، محور همکاری‌های چندجانبه باشد. این همکاری در تقابل با یکجانبه‌گرایی معنا پیدا می‌کند. بازی تعرفه و سیاست تجاری تبعیض‌آمیز آمریکا با هدف تحمیل اراده خود بر اقتصاد جهانی آغاز شده، اما ملت زیربار انحصار نمی‌روند. مقابله رسمی دو عضو شورای امنیت سازمان ملل با تحریم‌های ایران، نشانه جهانی نوین است‌

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کنار سیاست خارجی، بخش مهمی از قدرت منطقه‌ای ایران در استان‌ها و مرزها نهفته است، بیان کرد: آمایش سرزمینی، بعدی از دیپلماسی ملی است. سیاست خارجه باید بر پایه نقشه ظرفیت استانی طراحی شود تا هر منطقه بخشی از راهبرد منطقه‌ای ایران را پیش ببرد. شناساندن ظرفیت هر استان باید به دست مردم خود استان انجام شود. آنان با شناخت میدانی، چهره واقعی توان محلی را به سفارتخانه‌ها و افکار عمومی معرفی کرده و مسیر همکاری را هموار می‌کنند. در این چارچوب هر استان دارای نقش تخصصی و مزیتی برجسته است و در کنار دیگر استان‌ها، نقشه کار ملی و فروملی شکل دهند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه