نیویورک‌تایمز: توافق تهران-ریاض ضرری بزرگ برای منافع واشنگتن است

یک روزنامه آمریکایی توافق ایران و عربستان را «ضرری بزرگ برای منافع آمریکا» توصیف کرده و نوشت که نزدیکی روابط تهران-ریاض به ابتکار پکن، یک چالش ژئوپلیتیک برای واشنگتن ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به تحلیل توافق ایران و عربستان پرداخته است، توافقی که پس از میانجیگری چین صورت گرفت و بر این اساس اولین دیدار طرف ایرانی و سعودی روز گذشته (جمعه، ۱۰مارس) در پکن برگزار شد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، در گزارش این روزنامه آمریکایی می‌خوانیم: «احیای روابط ایران و عربستان در نتیجه میانجی‌گری چین، ضرری بزرگ و آسیبی دوچندان به منافع آمریکاست».

گزارش نیویورک تایمز می‌افزاید: «اعلام ایران و عربستان سعودی مبنی بر ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین آن‌ها می‌تواند به احیای نظم [سیاسی] بزرگی در خاورمیانه منجر شود».

نیویورک‌تایمز این نزدیکی روابط را به عنوان «نمادی از یک چالش ژئوپلیتیکی برای ایالات متحده و یک پیروزی برای چین» دانست که «میانجی مذاکرات بین دو رقیب تاریخی» شده است.

این روزنامه بیان کرد: «از اکنون مشخص نیست که توافق اعلام شده روز جمعه چه تأثیری بر مشارکت عربستان سعودی در تلاش‌های اسرائیل و آمریکا برای مقابله با ایران خواهد داشت»، اما با این حال، در ادامه گزارش آمده است: «از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو قدرت منطقه‌ای، حداقل نشان دهنده ذوبی نسبی در یخ جنگ سردی است که برای مدت طولانی به خاورمیانه شکل داده است».

این گزارش تایید می‌کند که اخبار مربوط به این توافق، به‌ویژه نقش پکن در میانجی‌گری آن، باعث نگرانی دستگاه سیاست خارجی آمریکا در واشنگتن شده است. «مارک دابوویتز» مدیرعامل بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: «تجدید روابط ایران و عربستان در نتیجه میانجیگری چین، ضرر، ضرر و ضرر برای منافع آمریکاست».

دابوویتز که مدیر لابی صهیونیستی اف.دی.دی است، توافق تهران-ریاض نشان می‌دهد که عربستان سعودی «به واشنگتن بی‌اعتماد است» و ایران می‌تواند متحدان آمریکا را «برای کاهش انزوای خود» از آمریکا بگیرد. همچنین این توافق نشان داد که کشور چین، «حامی اصلی سیاست‌های قدرت در خاورمیانه شده است».

گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز در پایان اینگونه نتیجه‌گیری می‌کند که قرار است این نزدیکی در روابط عمدتاً یمن، عراق، سوریه و لبنان را تحت تأثیر قرار دهد و این‌ها پرونده‌هایی هستند که شاهد درگیری بزرگ بین ایران و عربستان سعودی در مورد رویکردهای سیاسی منطقه‌ای در قبال آن‌ها بوده‌اند.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه (۱۵ اسفندماه) در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز گذشته  (۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱)، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در بیانیه مذکور آمده است: جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفت‌وگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفت‌وگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند. 

کشورهای اسلامی و عربی، به ویژه عراق، مصر، امارات، اردن و قطر، از نزدیکی ایران و عربستان استقبال کرده و تاکید داشتند که این توافق به ایجاد فضای مثبت در منطقه و کمک به ثبات و امنیت آن کمک می‌کند. جناح‌های محور مقاومت از جنبش حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن گرفته تا جنبش‌های مقاومت فلسطین از این توافق استقبال کرده و آن را برای آینده منطقه مثمرثمر خواندند.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه