رسانه عراقی: ایران در برابر آمریکا به پیروزی سیاسی دست یافت

یک وبگاه عراقی با اشاره به پیروزی سیاسی تهران در برابر واشنگتن، گزارش داد که با توافق ایران و عربستان سعودی، هژمونی آمریکا در منطقه غرب آسیا، در هم شکسته شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، با توجه به تلاش دولت عراق برای استحکام روابط با همه کشورهای جهان به صورت متوازن و عدم حرکت در مسیر اختلافات سیاسی که آمریکا به دنبال آن است، بغداد در تلاش است خود را از هژمونی واشنگتن نجات دهد و چین نیز با کسب موفقیت در از سرگیری روابط تهران-ریاض، ضربه محکمی به آمریکا و رژیم موقت صهیونیستی زد.

«محمد الشمری» نماینده ائتلاف «دولة القانون» عراق درباره تأثیرات توافق عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به پایگاه خبری المعلومه گفت: با توجه به سیاست متوازنی که چین در خاورمیانه ایفا می‌کند، این توافق تأثیرات مثبتی بر عراق خواهد داشت. عراق هم به همراه چین، نقش میانجی را داشت تا روابط ایران و عربستان از سر گرفته شود.

الشمری تأکید کرد: چنین توافقات و روابط به منزله آغاز نشانه‌های ضعف آمریکا در منطقه است. از سرگیری روابط خارجی ایران و عربستان با میانجیگری چین، ضربه مهلکی به هژمونی آمریکاست. این توافق باعث ثبات در عراق خواهد شد. این توافق پیروزی سیاسی ایران در برابر آمریکاست.

«صباح العکیلی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق هم در این زمینه گفت: این توافق و از سرگیری روابط طی دو ماه آینده، باعث مسائل مثبتی در منطقه و عراق خواهد شد. این توافق با چالشهایی روبروست از جمله تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بر هم زدن آن. ورود چین به خاورمیانه به منزله کمرنگ شدن نقش واشنگتن است.

العکیلی با بیان اینکه این توافق نشانگر تغییر سیاست عربستان مبنی بر تکیه به آمریکا و در نتیجه گرایش به شرق است، تأکید کرد: ان توافق، نشانگر شکست سیاست آمریکا در خاورمیانه و ورود چین به عنوان یک بازیگر اصلی در سطح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است؛ زیرا [چین] بر اساس اولویتهای کشورها، برای منطقه مجددا برنامه‌ریزی خواهد کرد».

این در حالی است که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز گذشته،  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در این بیانیه، ایران و عربستان سعودی از ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها طی چند ماه آینده خبر دادند و به میانجیگری عمان که روابط خوبی با هر دو طرف دارد در این مسیر، اشاره کردند.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴ که یکجانبه از سوی عربستان و در پی تجمع مقابل سفارتخانه این کشور در تهران و ورود به این سفارتخانه و همچنین سرکنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به اعدام شیخ نمر، قطع شد از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کردند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد، گفت‌وگویی که چارچوب آن به گفته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور بوده است و دور پنجم هم در اردیبهشت‌ماه گذشته برگزار شد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه