اعطای تسهیلات حمایتی به کشاورزان برای عدم کشت شالی در گلستان

استاندار گلستان گفت: بر اساس مصوبه و تصمیم کارگروه رفع تنش آبی استان به کشاورزانی که بجای شالی کشت جایگزین انجام می‌دهند و نسبت به هوشمند کردن چاه‌های آب اقدام می‌کنند تسهیلات و بسته‌های حمایتی اعطا خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از گرگان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان، علی‌محمد زنگانه در جلسه بررسی آخرین وضعیت تنش آبی استان گلستان اظهار کرد: متاسفانه برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و رویه مدیریتی آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی استان گلستان را با تنش آبی شدیدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: با وجود انکه سال گذشته یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آبرسانی در استان گلستان هزینه شد اما همچنان با مشکلات عدیده در بخش آب به ویژه آب شرب مواجه هستیم.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: سفره‌های زیرزمینی آب رو به کاهش است و با کاهش شدید بارش باران، افزایش شدید دمای هوا و تبخیر ذخایر آب، آب شدن برف‌ها و کاهش ذخایر طبیعی آب در سطح استان باید به سمت مدیریت صحیح مصرف آب پیش برویم.

زنگانه بیان کرد: اصلاح شبکه‌های آبرسانی در شهرها و روستاها، اصلاح الگوی کشت کشاورزان و پیشگیری از برداشت آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، استفاده از ظرفیت پساب‌ها برای مصارف صنعتی از مهمترین اولویت‌های استان در سال جاری است.

وی تاکید کرد: گلستان تحت تاثیر شدید تغییرات اقلیمی است و اصلاح الگوی مصرف مشترکان آب به ویژه در بخش خانگی جزء ضروریاتی است که در سال جاری باید با جدیت به آن توجه شود.

استاندار گلستان تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم عدم رویکردهای فرهنگی در سال‌های گذشته در موضوع مصرف بهیه آب بوده که اداره آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای گلستان مکلف هستند در سال جاری با برنامه‌های اطلاع‌رسانی، تبلیغی و فرهنگی اقدام موثر و گسترده‌ای را در زمینه آگاهی بخشی فرهنگ استفاده بهینه از آب انجام دهند.

زنگانه با اشاره به اینکه اصلاح شبکه برای پیشگیری از هدررفت آب شرب در استان جرء اولویت‌ها است، گفت: اداره آب و فاضلاب استان گلستان ظرف یک هفته مکانیزم مشخص اصلاح شبکه توزیع آب شرب برای شهرهای استان به ویژه گرگان را تدوین و ارائه دهد.

وی اضافه کرد: آب منطقه‌ای گلستان با هماهنگی دستگاه قضایی و انتظامی نسبت به پلمب سریع چاه‌های غیرمجاز در اطراف چاه‌های آب شرب و نصب کنتور و هوشمندسازی چاه‌های مجاز اقدام کند.

استاندار گلستان تاکید کرد: بر اساس مصوبه جلسه با رای اعضای جلسه مقرر شد در فاصله ۵۰۰ تا یک هزار متری چاه‌های آب شرب هیچگونه کشت شالی صورت نگیرد و در ازای آن بسته‌های تشویقی و حمایتی به کشاورزان تخصیص یابد.

زنگانه متذکر شد: بر اساس مصوبه جلسه کشاورزانی که اقدام به کشت گلخانه‌ای و عدم کشت شالی کنند تسهیلات ارزان قیمت و بسته‌های حمایتی تعلق خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: اولویت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت امسال با مباحث مرتبط با حوزه آب در استان است و فرمانداران مکلف هستند در این زمینه اقدام عاجل و جدی داشته باشند.

استاندار گلستان تصریح کرد: در سال جاری آب منطقه‌ای گلستان مکلف است نسبت به مسدود کردن یک هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان اقدام و از ظرفیت خیران برای رفع چالش‌های تامین آب در استان اقدام کند.

گفتنی است، در این جلسه تمام مصوبات جلسه با وزیر نیرو و مصوبات شهرستانی بخش آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای مطرح و آخرین وضعیت آن بررسی و مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام/۸۳۰۰۴

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه