چرا سهم بخش خصوصی از اقتصاد کم است؟

عباس آرگون، فعال اقتصادی، بی‌توجهی به کاهش تصدی‌گری و چابک سازی دولت و همچنین مقاومت در واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولت به بخش خصوصی را از عوامل اصلی پایین ماندن سهم بخش خصوصی از اقتصاد می‌داند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: در اقتصاد ایران نیز مانند تجربه موفق بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا، باید از تصدی‌گری دولت به سمت محوریت بخش خصوصی حرکت کنیم.

عباس آرگون اظهار کرد: امروز نگاهی به تجربه بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که در آنها دولت به‌عنوان سیاست‌گذار کلان و ناظر عمل می‌کند بخش مهمی از اقتصاد در اختیار بخش خصوصی واقعی قرار دارد، همین موضوع سبب شده که تکانه‌های اقتصادی به حداقل برسد و بر اساس منطق بازار در هر کشور، توسعه و رشد اقتصادی رقم بخورد.

وی با بیان اینکه این موضوع مهم در اقتصاد ایران عملاً فراموش شده است، تصریح کرد: ما با اقتصادی مواجه هستیم که بخش مهمی از آن در اختیار دولت و شرکت‌های دولتی است و اگر هم بحثی از خصوصی‌سازی مطرح شده، در بسیاری از موارد اداره شرکت‌ها به بخش خصوصی واقعی نرسیده است و همین موضوع ما را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

عضو اتاق تهران به تجربه سال‌های تحریم اشاره کرد و گفت: ما در تحریم دیدیم که در شرایطی که دولت برای بازگشت ارز خود به کشور با مشکل مواجه بود، بخش خصوصی توانست عصای دست اقتصاد کشور باشد و در حوزه صادرات غیرنفتی عملکرد خوبی به ثبت برساند. از سوی دیگر امروز بسیاری از شرکت‌های بزرگ در دنیا نیز توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند و همکاری ما با آنها نیز از طریق غیردولتی‌ها راحت‌تر خواهد بود تا دولتی‌ها. چنین فضایی ما را از خط تحریم در آینده نیز تا حد زیادی ایمن می‌کند.

آرگون ادامه داد: باوجود تمام این مواهب و تأکید رهبری در سیاست‌های اصل 44 ما می‌بینیم که متأسفانه در واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی همچنان مقاومت‌هایی وجود دارد و کاهش تصدی‌گری و چابک سازی دولت با اماواگر مواجه می‌شود. این در حالی است که ما هر بار و هر جا که به بخش خصوصی میدان دادیم نتایجی مطلوب گرفته‌ایم و در آینده نیز باید به این بخش اعتماد کنید.

وی خاطرنشان کرد: مقدمه ورود بخش خصوصی به اقتصاد، جذب سرمایه‌های تازه است. سرمایه نیز جذب نمی‌شود، مگر با ثبات در اقتصاد و بهبود زیرساخت‌ها و مثبت کردن افق آینده. پس اگر دولت به وظیفه خود یعنی فراهم کردن مقدمات لازم عمل کند، سرمایه‌گذاران نیز به عرصه‌های مختلف اقتصاد ورود خواهند کرد و حرکت ما مانند تجربه موفق کشورهای توسعه‌یافته با سرعت و قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه