رشد توزیع زمانی و‌ مکانی سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با بیان اینکه توزیع زمانی و‌ مکانی سفر نسبت به سال گذشته بهتر بوده است بر اطلاع‌رسانی تغییرات جوی به مسافران تاکید کرد.

به‌گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد و به نقل از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور،  مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، امروز جمعه، ۱۱ فروردین ۱۴۰۲، در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و دبیران ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس در سالن خلیج‌فارس معاونت گردشگری برگزار شد، به افزایش حجم سفرها و خدمات‌دهی به مسافران در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: عمدتا نیمه دوم نوروز به‌عنوان طبیعت‌گردی شناخته می‌شود و با توجه به اینکه در این ایام حضور مردم در طبیعت بیشتر است رعایت برخی نکات و اطلاع‌رسانی درباره آنها ضروری است.

حفظ محیط زیست، آسیب نرساندن به درختان، دست نزدن به حیوانات، عدم ریختن زباله در طبیعت، روشن نکردن آتش، توجه به فرهنگ جامعه محلی و انتفاع آنها، استقرار محل‌هایی برای تامین مواد خوراکی مسافران در روز سیزبدر، رعایت حجاب به خصوص در ‌محیط‌های روستایی، حفظ ایمنی و بهداشت شخصی، توجه به گزش حیوانات، حفاظت از میراث‌فرهنگی، توجه و احترام به معلولان و‌ سالمندان، مراقبت از کودکان، مدیریت ترافیک برگشت مسافران همچنین فرهنگسازی برای رفتن به سیزده بدر بعد از افطار از جمله نکات مورد اشاره فاطمی بود.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به بارش برف و بارندگی در برخی استان‌ها، ادامه داد: با توجه به تغییر چشمگیر وضعیت آب و هوایی از بهار به زمستان باید نکات و تدابیر لازم برای اسکان اضطراری، مدیریت کمپ‌های کویری، نوروزگاه‌ها و مراکز موقت انجام‌گیرد، همچنین این تغییرات جوی به مسافران تاکید شود.

وی با اشاره به اینکه امسال توزیع زمانی و‌ مکانی سفر نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، ادامه داد: سفرها از نیمه شعبان آغاز شد و به محض جمع‌بندی ستاد سفر نوروز ۱۴۰۲ تعطیلات بعدی را در شب‌های قدر، عید سعیدفطر، شهادت امام سجاد و ۱۵ و ۱۶ خرداد خواهیم داشت.

فاطمی تصریح کرد: حجم تعطیلات در بهار امسال افزایش پیدا کرده و قابلیت سفرها نیز بیشتر خواهد شد. با توجه به تاکید مهندس ضرغامی جلسات ستاد پیش از هر تعطیلات به‌منظور برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم برگزار خواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه امسال آمار رسمی با درنظر گرفتن پارامترهایی مانند میزان ترددهای جاده‌ای، ریلی، هوایی، مصرف سوخت و ماندگاری تلفن همراه در استان، دقیق‌تر از سال‌های گذشته سنجیده شده است، افزود: آمار سفرها از شانزدهم در سامانه ثبت شده و هیچ سالی آمار تا این اندازه به واقعیت نزدیک‌ نبوده است.

فاطمی ادامه داد: بیشترین میزان سفرها به استان‌های مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان، آذربایجان شرقی بوده است. همچنین بیشترین اقامت رسمی به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است. 

به گفته فاطمی استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان گلستان و خراسان شمالی بیشترین رشد اقامت‌های رسمی را نسبت به سال گذشته داشته‌اند. استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، قم و یزد نیز کم‌ترین تصادفات جاده‌ای را داشته‌اند. همچنین کم‌ترین رشد تصادفات جاده‌ای به استان‌های خراسان‌جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، یزد، البرز و زنجان اختصاص داشته است. استان‌های ایلام، چهار محال و‌ بختیاری و منطقه آزاد چابهار نیز بدون شکایت بوده‌اند.

در این جلسه پس از گزارش استان‌های اردبیل، کردستان، اصفهان، فارس، همدان، سمنان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، تهران و خراسان جنوبی، فاطمی به‌صورت موردی وضعیت هر یک را مورد بررسی قرار داد و نکات لازم مربوط به تصادفات جاده‌‌ای، مدیریت ترافیک، اسکان اضطراری، رسیدگی به شکایت‌ها و ... را متذکر شد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه