بروجردی: حضرت خدیجه(س) بدون آنکه چهره پیغمبر را ببیند عاشقش شده بود

نویسنده رمان «بانوی عاشق» از عاشقانه‌های حضرت خدیجه(س) و عشقی که قبل‌تر از دیدن حضرت محمد(ص) در دل حضرت خدیجه(س) وجود داشته و همین عاملی بوده که دست رد به سینه خواستگاران می‌زده است، می‌گوید.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، دهم ماه مبارک رمضان سالروز رحلت بزرگ بانوی اسلام حضرت خدیجه کبری(س) است. نخستین بانوی مسلمان، همسر بزرگوار پیامبر اکرم(ص) و مادر صدیقه کبری(س). چندین رمان و زندگی نامه با موضوع حضرت خدیجه (س) نوشته شده است که یکی از آن‌‌ها کتاب «بانوی عاشق» از «انتشارات کتاب جمکران» است. به همین مناسبت با نویسنده این کتاب، «اعظم بروجردی» که بیشتر او را با نویسندگی سریال پرطرفدار «پهلوانان نمی‌میرند» می‌شناسیم، گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم: 

همیشه برایم سؤال بود که چرا حضرت خدیجه(س) با پیامبر ازدواج کردند!

اعظم بروجردی نویسنده آثاری چون «من سین» و «خواب سبز عشق» درباره علت نوشتن رمان «بانوی عشق» با محوریت عاشقانه‌های حضرت خدیجه (س) گفت: من ۱۵ سال است قصد دارم برای حضرت زینب (س) رمان بنویسم اما موفق نشده‌ام. حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه (س) مادران ما هستند و نمی‌توانیم از آن‌ها جدا شویم. حضرت خدیجه همیشه برای من مسأله بود که در روایات درباره‌شان می‌خواندم که مثلاً سنشان ۴۵ بوده پیامبر ۲۵ ساله بوده است. چند بار ازدواج کرده است. تعدادی بچه داشته است. با این اوصاف چرا با پیامبر ازدواج کرده است. و همیشه برایم سؤال بود که اصل قضیه و واقعیت چیست!.

وی افزود: بعد درباره آن تحقیق کردم، دیدم این‌ها نیست. چون عشق را خودم تجربه کرده بودم، می‌دانستم آدم‌ها بدون صورت هم می‌توانند عاشق شوند. وقتی به زندگی حضرت خدیجه (س) رجوع کردم، دیدم ایشان بدون دیدن چهره عاشق بوده به همین دلیل خواستگارها را می‌پذیرفته، اما وقتی معیار موردنظر را نداشتند رد می‌کرده است. به شخصیت ایشان بسیار علاقه‌مند شدم، پس نمایشنامه‌ای به نام «ملکه بطحا» نوشتم که اجرا نشد اما خیلی خواهان داشت. وقتی وارد وادی نویسندگی رمان شدم تصمیم گرفتم آن را رمان کنم که در واقع عاشقانه حضرت خدیجه است. زنی که از کودکی عاشق می‌شود، عاشق کسی که صفت‌های آرمانی و الهی داشته است و او دائم درگیر این عشق است.

ما آرمانی که حضرت خدیجه (س) داشت را گم کردیم

بروجردی با اشاره به اینکه جوانان می‌توانند همانند حضرت خدیجه (س) راه اصلی را پیدا کنند، گفت: اعتقاد، اطمینان و ایمان به یک نفر که همه وجودت را به او بدهی نه از روی هوس و احساس که از روی عقل آن‌ قدر محکم باشد که بتوانی وجودت را به او ببخشی، این جزو آرزوها و آمال جوان‌هاست. ما چون آن آرمان را گم کرده‌ایم به هر چیزی که می‌رسیم، می‌گوییم شاید آرمانمان باشد.

وی ادامه داد: نیاز جوان امروز این است که راه را برایش باز کنیم تا برای پیدا کردن گمشده‌اش، بفهمد چه می‌خواهد. مهم پیدا کردن راه اصلی است و فقط باید آن را بفهمند. اما آن‌ قدر علیه همان راه تبلیغ می‌شود که اصلاً جوان‌ها را به سمت‌های دیگر منحرف کرده‌اند تا مبادا این‌ها به این نکته توجه‌ای کنند. در حالی که گمشده همین نکته است که نگاهش هم نمی‌کنند.

 حضرت خدیجه (س) می‌توانند همه مذاهب اسلامی را به هم پیوند بدهند

نویسنده کتاب بانوی عاشق در پایان با اشاره دلیل اهمیت حضرت خدیجه(س) برای جهان بیان داشت: حضرت خدیجه کبری (س) بانویی است که مسلمانان از شیعه و سنی و دیگر مذاهب در باره‌شان اتفاق نظر و هم سوی با هم هستند. همچنین در بزرگی، جلال و جبروت ایشان اتفاق نظر دارند. دلیل اهمیت ایشان برای جهان اسلام بیشتر به همین دلیل است که ایشان می‌توانند همه مذاهب اسلامی را به هم پیوند بدهند و وحدت ایجاد کنند. مورد بعدی شخصیت خاص ایشان در پروراندن فاطمه زهرا (س)ه است و نسل مطهری که سلاله پاکی و انسان کامل است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، رمان «بانوی عاشق» با موضوع حضرت خدیجه (س) به قلم «اعظم بروجردی» و توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شده که اخیراً به چاپ دوم هم رسیده است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه