وزیر ارشاد: صلح، آسایش و زندگی مسالمت‌آمیز، پیام اصلی ادیان آسمانی است

وزیر ارشاد پیام اصلی ادیان آسمانی را فراهم کردن صلح، آسایش و زندگی مسالمت آمیز برای جهانیان برشمرد و گفت: همواره در مقابل این نگاه، کسانی بوده و هستند که به دنبال شکاف جوامع هستند و این جریان، دشمن مشترک ادیان به شمار می‌روند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، پاتریارک مار آوا سوم روئیل، رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری و هیأت همراه صبح امروز (۲۳ اردیبهشت‌ماه) ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مدیران این سازمان، دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در سخنانی، ضمن خوشامدگویی به پاتریارک مار آوا روئیل، رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری و هیأت همراه به پیشینیه گفت‌وگوهای اسلام و کلیسای شرق آشوری اشاره کرد.

وی گفت: اولین دور گفت‌وگو با آشوریان با عنوان «نقش دین در ترویج صلح و هماهنگی در جامعه بشر» سال ۱۳۷۷، دومین دور با موضوع «همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و مسیحیان آشوری در ایران» سال ۱۳۸۸ و دور سوم با موضوع «ظرفیت‌های همکاری ادیان در اعتلای صلح و همزیستی در جوامع بشری» سال ۱۳۸۹ در تهران برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: امروز که میزبان رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری هستیم، به دنبال تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه گفت‌وگوی ادیان و کلیسای شرق آشوری خواهیم بود. 

دشمنان ادیان توحیدی خشونت‌های خود را با عنوان «آموزه‌های جدید تمدنی» به جهانیان معرفی می‌کنند

اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از سبقه چند هزار ساله در همزیستی و تفاهم همه جانبه با همه ادیان به ویژه آشوری‌ها برخوردار است، گفت: ادیان آسمانی اشتراکات وسیعی با یکدیگر دارند که با اتکا به آنها می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات امروز جهان را برطرف کرد.

وی پیام اصلی ادیان آسمانی را فراهم کردن صلح، آسایش و زندگی مسالمت آمیز برای جهانیان برشمرد و افزود: همواره در مقابل این نگاه ستودنی کسانی بوده و هستند که به دنبال نقار و شکاف جوامع جهانی هستند و این جریان، دشمن مشترک ادیان به شمار می‌روند.

اسماعیلی ابراز کرد: این جریان اجازه نمی دهند مشکلات بشریت با گفت‌وگو و روش‌های مصالحت آمیز حل و فصل شود و امروزه خشونت‌های خود را با عنوان «آموزه‌های جدید تمدنی» به جهانیان معرفی می‌کنند و در این شرایط برادران و خواهران تمامی ادیان می‌بایست در یک جبهه متحد از فضائل انسانی دفاع کنند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این دور از دیدارها و گفت‌وگوها بتوان شیوه‌های مترقی دفاع از فضیلت انسانی را بهتر و با زبان رساتر به دنیا معرفی کرد.

برای کشور ایران احترام خاصی قائل هستیم

پاتریارک مار آوا سوم روئیل، رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری نیز در این دیدار، مطرح کرد: از دیروز که به کشور ایران آمدیم تا امروز برای پذیرایی بسیار گرمشان سپاس و تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به بخشی از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که جامعه آشوری یکی از ارکان اصلی کشور جمهوری اسلامی ایران است، افزود: در تاریخچه کلیسای آشوری از قدیم در ایران نیز کلیسا بوده و مسیحیان و مسلمانان کنار هم زندگی کرده‌اند.  برای همین سابقه تاریخی آشوریان و کلیسای شرق آشوری، خودمان را از فرزندان این آب و خاک می‌دانیم و برای همین مسئله برای کشور ایران احترام خاصی قائل هستیم.

رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری خاطرنشان کرد: این گفت‌وگویی که امروز در اینجا شکل می‌گیرد، درباره اسلام و مسیحیت خیلی برای جهان امروز مهم است.

وی ادامه داد: امروز دشمنان دیگر درباره اسلام و مسیحیت صحبت نمی‌کنند، آن‌ها درباره وجود خداوند می‌خواهند شبهه ایجاد کنند، برای همین مهم است که این گفت‌وگوها شکل گیرد و برای این موضوع می‌بایست راه حل اساسی پیدا کنیم.

پاتریارک مار آوا سوم روئیل با ابراز خرسندی از برگزاری چهارمین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و کلیسای شرق آشوری گفت: خیلی خوشحال هستم در جمهوری اسلامی ایران برای این مسئله مهم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای این امر قدم می‌گذارم تا گفت‌وگوها شکل بگیرد. این گونه گفت‌وگوها و سمینارها باعث مودت، دوستی و‌ نزدیکی بین ادیان می‌شود و امیدواریم همواره میان دو دین اسلام و مسیحیت کلیسای شرق آشوری تداوم داشته باشد.

تأکید بر تعامل اسلام و مسیحیت کلیسای شرق آشوری

در ادامه این دیدار، مارنرسای بنیامین، اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری ایران اظهار داشت: عنوان پاتریارک برای ما آشوری‌ها بسیار مقدس است چراکه در طول تاریخ، پاتریارک‌های مختلفی به جامعه آشوری خدمت کرده‌اند.

وی افزود: خدا را شاکریم و از نطام مقدس جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم که در ایران حضور داریم و مسیر را هموار کردند تا سفر رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری و هیات همراهشان به ایران انجام شود. ما ایمان داریم سفر ایشان تعامل بیش از پیش بین اسلام و مسیحیت آشوری و دولت و نظام مقدس ایران را به دنبال دارد.

ماراپریم اتنئیل، اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری سوریه، مارپولس بنیامین، اسقف کلیسای شرق آشوری حوزه شیکاگو و حوزه شرق آمریکا و مارابریس یوحنا اسقف کلیسای شرق آشوری کرکوک و نماینده مسیحیان آشوری در مجلس به بیان نقطه نظرات خود در خصوص چهارمین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت کلیسای شرق آشوری پرداختند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه