ایمانی‌پور: توجه به هویت ملی و ارزش‌ها، حافظ استقلال فکری و فرهنگی ملت‌هاست

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه توجه هویت ملی و ارزش‌ها، حافظ استقلال فکری و فرهنگی ملت‌هاست، گفت: تبادل تجارب علمی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند گفت‌وگوهای ایران و آفریقای جنوبی را سازنده‌تر کند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه دومین دور گفت‌وگوی فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی که امروز (۳۰ اردیبهشت‌ماه) در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد، با تمرکز گفت‌وگوها بر محور فرهنگ و مدارا، گفت: شکی نیست که اندیشمندان حاضر در این جمع، گفت‌وگوی فرهنگی را برای جامعه جهانی ضرورتی انکارناپذیر می‌دانند.

وی افزود: گفت‌وگوهای فرهنگی با همواره کردن مسیر تفاهم و همدلی، بستر ارتباطات و حلقه‌های دوستی را فراهم می‌سازد. بسیاری از منازعات و چالش‌های کنونی جهان ریشه در فرهنگ دارند و با گفت‌وگوی سازنده قابل پیشگیری هستند. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: علاوه بر این، گفت‌وگوهای فرهنگی این امکان را فراهم می‌آورند تا انسان‌ها به دور از پیش داوری‌ها و یا فضاسازی‌های رسانه‌ای به معرفی بی واسطه و صحیح تر یکدیگر بپردازند. جمعی بر این باورند که «انسانها با یکدیگر می‌جنگند چون قبل از آن فرصت گفت‌وگو نداشته‌اند.»

وی ادامه داد: گفت‌وگو صرفا برای رفع چالش‌ها و کدورت‌ها نیست، بلکه برای نزدیکی بیشتر است. در جهان معاصر، کشورهای مستقل نیازمند گفت‌وگوهای بیشتر جهت نزدیک‌تر شدن، هستند و گفت‌وگوی ما از این جنس است و خوشبختانه مورد حمایت دولتمردان‌مان نیز قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر ایجاد روابط متوازن در عرصه بین‌الملل استوار است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در اولین دیدار مردمی خود در سال جدید، بر ضرورت همکاری با کشورهای آفریقایی تأکید داشتند. دولت سیزدهم نیز توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی را در رأس سیاست خارجی خود قرار داده است.

ارزش‌های فرهنگی، تمدنی و انسانی؛ ثروت اصلی و گنج پنهان آفریقا

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان دو کشور ایران و آفریقای جنوبی در اجرای برنامه‌های فرهنگی، گفت: رفت و آمد مقامات بلندپایه دو کشور ایران و آفریقای جنوبی، امضای یادداشت تفاهم فرهنگی، وجود خواهرخواندگی بین شهرهایمان، حضور در نمایشگاه‌های هنری صنایع دستی، برگزاری هفته‌های فرهنگی و هفته‌های فیلم و نهایتا برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی بین دو کشور نشانگر عزم ما بر همکاری‌های نظام مند و مستمر فرهنگی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز کرد: هنگامی که سخن از آفریقا می‌رود، اولین چیزی که به ذهن تبادر می‌کند «سرزمین‌های وسیع با ذخایر شگفت انگیز طبیعی و معدنی» است. اما واقعیت این است که ثروت اصلی و گنج پنهان آفریقا، ارزش‌های فرهنگی، تمدنی و انسانی این قاره ثروتمند است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در ادامه سخنانش، تأکید کرد: امروز نیز همانند گذشته، این قاره محل توجه کشورهای زیادی است. این توجه چنانچه در راستای توسعه کشورهای این منطقه و گسترش سرمایه‌گذاری‌ها و تعاملات سازنده دو جانبه باشد، امری پسندیده است اما آنجا که باعث از بین رفتن هویت و ریشه‌ها شود امری مذموم خواهد بود. یکی از سیاست‌های استکباری از گذشته تاکنون، بریدن ریشه‌ها است. توجه به هویت ملی و ارزش‌ها، حافظ استقلال فکری و فرهنگی ملت‌ها است.

وی ادامه داد: آنچه گفت‌وگوهای ایران و آفریقای جنوبی را استحکام می‌بخشد، اشتراکات فکری، فرهنگی و نگاه برادرانه، برابر و دوستانه فی مابین است، بنابراین انتظار می‌رود که نمایندگان دو کشور به دلیل وجود این مشترکات بتوانند زمینه توسعه بیشتر همکاری‌ها را فراهم آورند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز کرد: همراهی آفریقای جنوبی در مجامع بین‌المللی با مواضع جمهوری اسلامی ایران نظیر حمایت از حق ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای، ضرورت احقاق حقوق ملت فلسطین، ضرورت انجام اصلاحات در سازمان ملل، مخالفت با اقدامات یک جانبه آمریکا در سایر کشورها بخشی از اشتراکات فی مابین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور افزود: خوشبختانه هم‌اکنون دو کشور حامی یکدیگر در نهادهای مهم بین‌المللی هستند، اما گسترش همکاری‌های فوق، به نوبه خود موجب نگرانی دشمنان مشترک می‌‌شود و بالطبع تلاش خواهند کرد که با هراس افکنی و دشمن تراشی‌های کاذب، زمینه تفرقه و جدایی ما را فراهم کنند. از این رو گفت‌وگوهای فرهنگی و گسترش آمد و رفت مقامات و مردم دو کشور برای گفت‌وگوهای مستمر، امری ضروری می‌‌کند.

وی در عین حال، تأکید کرد: آنچه می‌تواند گفت‌وگوهای ایران و آفریقای جنوبی را سازنده‌تر کند، تبادل تجارب علمی، فرهنگی و سیاسی است که به حفظ هویت و حرکت در مسیر استقلال، امنیت و توسعه پایدار کمک می‌‌کند، به یاد دارید که در جریان سفر ماندلای فقید و ملاقات ایشان با رهبر معظم انقلاب، تجارب انقلاب مردم ایران تا چه اندازه به پیروزی مبارزه مردم آفریقا بر علیه آپارتاید کمک کرد.

لزوم گسترش گفت‌وگوهای عمل گرایانه

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: در آن گفت‌وگو، رهبر معظم انقلاب اسلامی به مرحوم نلسون ماندلا فرمودند: که انقلاب مردم ایران، انقلاب مسلحانه و با مشت آهنی نبود بلکه انقلابی برخاسته از روح ایمان بود که توسط رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) به مردم منتقل می‌شد. رمز پیروزی انقلاب اسلامی، حضور گسترده مردم با جان و دل نه با سلاح و مشت بود. گفته می‌شود که از این الگو در جریان مبارزات آفریقای جنوبی استفاده شد. این نوع گفت‌وگو از مصادیق بارز گفت‌وگوهای عمل‌گرایانه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور ادامه داد: در حال حاضر نیز با توجه به ظرفیت­‌های بالقوه و بالفعل دو کشور در ایفای نقش مؤثر منطقه‌­ای و جهانی و ساختن آینده‌­ای بهتر برای جهان، لازم است گفت‌وگوهای عمل گرایانه را در تمام ابعاد گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم که گفت‌وگوهای فرهنگی به شکل­ گیری تصویری تمام عیار و واقع ­بینانه از دو کشور دوست و برادر منجر شود. بدون تردید همکاری‌های علمی، دانشگاهی، تبادل استاد و دانشجو، انتقال دانش فنی و فناوری‌­های علمی و توسعه همکاری­‌های فرهنگی، گردشگری، ورزشی در کنار گفت‌وگوهای فرهنگی شتاب مناسب‌­تری به روابط رو به توسعه دو کشور خواهد داد.

دومین دور گفت‌وگوی فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی با همکاری مشترک مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شورای تحقیقات علوم انسانی آفریقای جنوبی و مرکز مطالعات آفریقای دانشگاه تربیت مدرس در تهران برگزار می‌شود. در این گفت‌وگوها، سخنرانان ضمن بیان دیدگاه‌های خود نسبت به گفت‌وگوهای فرهنگی فیمابین و ضرورت تداوم آن، از موضوع مقالات خود که در بخش گفت‌وگوها ارائه می‌شود، دیگر حاضران را مطلع خواهند کرد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه