اولیایی: فوتبال را به شیوه شتر، گاو، پلنگ اداره می‌کنیم!

عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای گفت: فوتبال ایران به شیوه شتر، گاو، پلنگ اداره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، کاظم اولیایی در مورد وضعیت صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌های فوتبال کشور اظهار داشت:‌ صحبت‌های من بر مبنای آینده‌‌نگری است. شب گذشته تیتری را بررسی کردم و آن هم وضعیت آشفته فوتبال باشگاه‌های ایران است. از بعد داخلی، ضعف‌های ساختاری، مشکلات عمومی، عدم درآمدزایی و بدهی‌های انباشته مشکلات زیادی داریم. این مسائل یکی از دلایل آشفتگی باشگاه‌های ایرانی است. از بعد بیرونی نیز کسب نکردن موفقیت در سه دهه را می‌توان نام برد. ضمن اینکه باید به قیمت نمایندگان ایران بین 400 باشگاه برتر دنیا اشاره کرد.

وی افزود: نظام حرفه‌ای باشگاه‌های ایران چه بخواهیم چه نخواهیم دور از استانداردها است وجود نداشتن و اجرا نکردن قوانین حمایتی و تصویب نکردن در توسعه ورزش حرفه‌ای و ... جزو همین مباحث است. شورای عالی ورزش با حضور رئیس‌جمهور و 19 عضو دیگر باید مرجع رسیدگی به این چالش‌ها باشد. تمام این چالش‌ها در سند تحول دولت آمده و روی آن کار کارشناسی بسیار سنگینی شده است. با امضای شخص رئیس‌جمهور نیز برای اجرا ابلاغ شده است. چالش اولیه ضعف نظام باشگاه‌داری است. عامل این موضوع تصدی‌گری دولت در ورزش است. راهکار چیست؟ راهکار هم مردمی‌سازی نظام مدیریت ورزش است.

عضو کمیته بدوی مجوز حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی مردم و ذی‌نفعان به جای کنشگر بودن فقط نظاره‌گر هستند و نقش مشارکتی ندارند. دولت به جای اینکه حمایت کند رقیب بخش خصوصی شده است. هر کسی در حوزه خصوصی توانمند شود، به این دلیل که نمی‌تواند با دولت رقابت کند، کاری پیش نمی‌برد. امسال بیش از 7 هزار میلیارد ریال به عنوان افزایش سرمایه پول گرفتیم اما نه تنها سرمایه را افزایش ندادیم بلکه بخشی را هزینه کرده و بخش دیگر را در بانک گذاشتیم و روی آن وام گرفتیم. در نهایت اموال دولت را وثیقه گذاشتیم و از همان بانک وام گرفتیم.

اولیایی اضافه کرد: روز گذشته با یکی از مدیران که پیش از این مدیرعامل استقلال و از اساتید خوب دانشگاهی است بحث می‌کردم او کارشناس اقتصادی خیلی خوبی است. هر چند خودش بازنشسته است اما گفت باشگاه‌های ما دولتی است. چگونه دولت می‌تواند از بانک وام بگیرد؟ اگر دولت می‌توانست از بانک‌های دیگر وام بگیرد وزارتخانه‌ها تمام بانک‌ها را خالی کرده بودند. یعنی به شیوه شتر، گاو، پلنگ فوتبال را اداره می‌کنیم،در حالی که راهکار داریم. در مبحث هفتم آمده دولت تیم‌داری نکند یکی از دلایل ضعف تیم‌داری در کشور همین است. به رئیس‌جمهور می‌گویم 180 درجه خلاف دستورش عمل می‌شود. چه کسی باید این موضوع را اصلاح کند؟

ادامه دارد...

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه