روایتی از موفقیت‌های انقلاب در تلویزیون، این قسمت ادبیات پایداری

روایت و مستندسازی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی هم می‌تواند امید را میان مردم جامعه زنده نگه دارد و هم می‌تواند نقشه راه موفقیت در این حوزه‌ها را به الگویی برای دیگر موضوعات تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، روایت و مستندسازی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی هم می‌تواند امید را میان مردم جامعه زنده نگه دارد و هم می‌تواند نقشه راه موفقیت در این حوزه‌ها را به الگویی برای دیگر موضوعات تبدیل کند.

مجموعه مستند «همت» سعی دارد تا همین ایده را دستمایه روایت موفقت‌های انقلاب اسلامی کند، مستندی که با کارگردانی مسعود دهنوی تولید شده و قرار است امشب قسمت «رزم نامه» از این مجموعه مستند ️ساعت ۲۰ از شبکه مستند سیما با موضوع ادبیات پایداری با حضور مرتضی سرهنگی، حمید حسام، گلستان جعفریان، نصر الله محمودزاده و کوروش علیانی پخش شود.

در همین رابطه مسعود دهنوی کارگردان این مستند در گفت و گو با خبرنگار آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد گفت: موضوع مستند رزم‌نامه ادبیات پایداری یا ادبیات مقاومت است، که ادبیات دفاع مقدس هم نامگذاری شده؛ ما به صورت تخصصی در رابطه با دفاع مقدس و ادبیات پایداری در این مستند صحبت می‌کنیم که با نویسندگان مشهور و معروف این زمینه هم وارد گفتگو و مصاحبه شدیم.

وی ادامه داد: خب با‌ این‌که سال‌ها در رابطه با این بخش از ادبیات که خودش حتی شامل ژانرهای مختلف می‌شود صحبت شده اما تا الان به صورت تخصصی به آن پرداخته نشده و به صورت کلی کسی آن را بررسی نکرده است که نقش ویراستار، نقش ثبت خاطرات، نقش نویسنده‌ای که در جنگ حضور دارد و نویسنده‌ای که در جنگ حضور ندارد چیست؟

این مستدساز ادامه داد: ماید دید اصلاً اهمیت ادبیات پایداری در چه چیزی است، ما یک سیر تاریخی را هم بررسی کردیم که مربوط به کتابی از آیت‌الله بلادی بوشهری که حدود صد سال پیش در رابطه با آداب حرب و آداب جنگ صحبت کردند، کتاب کوچکی هست به نام حرب‌نامه که صد و چهارده توصیه جنگی در آن وجود دارد که در جنگ بر اساس اسلام چه کارهایی باید انجام شود و خیلی جالب است که چند دستور از آن‌ها مربوط می‌شود به ثبت وقایع و تاریخ‌نگاری که امروز می‌شود در رابطه با آن صحبت کرد و آن را به ادبیات پایداری و ادبیات دفاع مقدس هم اطلاق کرد.

این مستند از مجموعه‌ای با نام «همت» است، دهنوی در رابطه با این مجموعه عنوان کرد: مجموعه مستند همت مجموعه‌ای است که شامل تقریباً ده مستند با موضوعات خاص و ویژه‌ای است که رهبر انقلاب هم نگاه خاصی به آنها داشتند، البته که به صورت واضح و تایم زیادی در مستندها این مسائل بیان‌نشده به این دلیل که اصل موضوع برای مامهم بوده که به آن بپردازیم.

وی افزود: یکی از مواردی که خیلی ایشان هم تأکید داشتند بحث ادبیات پایداری است، بقیه موضوعات هم در رابطه با بخش معاونت علمی، صندوق توسعه، رویان و خب کارهایی هم که قبلا پخش‌شده در رابطه با ستاد جنگ‌های نامنظم است؛ این‌ها بخش‌هایی بوده که ایران توانسته به موفقیت‌های خیلی خوبی در آنها  برسد که یکی آن‌ها هم همین ادبیات پایداری است.

کارگردان مستند رزم نامه در رابطه با جذابیت‌های این مستند برای مخاطب بیان کرد: صحبت‌های جناب آقای مرتضی سرهنگی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین نویسنده‌های ادبیات پایداری که به بررسی ادبیات پایداری در جهان هم می‌پردازد به نظر من خیلی در این مستند  ارزشمند است، البته این مصاحبه‌ها از مستند «متولد آذر» کار آقای حسینی است که از آرشیو آن‌ها استفاده کردیم.

وی در رابطه با دیگر افراد حاضر در این مستند عنوان کرد: مصاحبه‌های تولیدی دیگری هم از آقای کوروش الیانی ویراستار، خانم گلستان جعفریان که امسال هم در جشن هنر انقلاب به‌عنوان بهترین نویسنده انتخاب شدند، خانم زهرا مشتاق، نصرت‌الله محمودزاده نویسنده مسیح کردستان، آقای حمید حسام از نویسندگان برتر ادبیات پایداری هم در این مستند وجود دارد و مصاحبه‌های خیلی جدی را داشتیم با آقای محسن صالحی‌خانی یکی از جوانان حوزه‌ی ادبیات دفاع مقدس که حتی جنگ را درک نکرده ولی کتاب‌های خوبی را هم در این زمینه نوشته است.

دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما از تولید این مستند این بود که به ادبیات پایداری به‌‌عنوان یکی از بخش‌هایی که در تاریخ جمهوری اسلامی و بعد از انقلاب به بخش موفقی تبدیل‌شده بپردازیم و دلایل موفقیتش را در این مستند بررسی کردیم.

مستند «رزم‌نامه» از مجموعه مستند «همت» کاری است از شبکه مستند سیما و گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه