نان ارزانی که روانه سبد خوراک دام‌ها در خراسان جنوبی می‌شود

ارزانی نان از سویی و گرانی نهاده‌های دامی در خراسان جنوبی از سوی دیگر سبب شده تا اغلب افراد رو به خرید نان بیش از نیاز خویش آورده و نان‌های اضافی را به عنوان ضایعات نان به دامداری‌ها بفروشند.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- خراسان جنوبی؛ «اعضای یک خانواده همگی به صف می‌ایستند و نانوا هم تا حدودی آن‌ها را می‌شناسد چرا که اغلب روزها برای گرفتن نان آن هم با حجم بالا به این نانوایی مراجعه می‌کنند هر کدام هم با کارتی می‌آیند و هر کدام ۱۰ عدد نان می‌گیرند چرا که نانوایی سهمیه تعیین کرده و بیشتر از این میزان نان به مشتریان نمی‌دهد.» این ترفند عده‌ای بسیاری از افراد است که نان را خشک می‌کنند و به صورت ضایعات یا به نان خشکی‌ها و یا به دامداران می‌فروشند، چرا که درآمدی که از این طریق دارند بسیار زیاد است.

خریداران ضایعات نان هم به همان نسبت در شهر زیاد است چرا که سود با خرید و فروش نان خشک و ضایعات آن است به ویژه وقتی به دامداران فروخته شود آن‌ها هم به واسطه گرانی آذوقه در به در دنبال ضایعات نان هستند.

این گفته حسین زنگویی، نانوایست در مرکز خراسان جنوبی که در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در بیرجند بیان می‌کند و در ادامه  هم اظهار می‌کند: چهار سال که قیمت نان ثابت و گران نشده و همین ارزان بودن نان زمینه سوء استفاده از آن را برای شهروندان فراهم آورده است.

وی با اشاره به کم شدن سهمیه نانوایی ادامه می دهد: همین کم شدن سهمیه سبب شده تا ساعت پخت نانوایی‌ها نیز بهم بریزد.

همچنین یارانه هم که دولت به نانوایی‌ها می پردازد فقط ۳۰ درصد هزینه‌های آن‌ها را پوشش می‌دهد.

این گلایه در حالی از سوی نانوایان مطرح می‌شود که خرید نان در نانوایی‌های مرکز خراسان جنوبی و دیگر نقاط استان به واسطه قیمت پایین آن گاهی از سوی برخی از شهروندان مورد سوء استفاده قرار گرفته و به جای این که این قوت لایموت بر سر سفره مردم قرار گیرد خشک شده و به عنوان ضایعات نان به خریداران نان خشک و دامداران فروخته می شود.

همیشه این نانوایی که نرخ آن دولتی است بیش از دیگر نانوایی‌ها شلوغ است و گاهی هم به متقاضیان گفته می‌شود که به تعداد مشخصی نان به افراد داده می‌شود و بیش از آن تعداد مشخص، نمی‌توانند تقاضا کنند.

توان خرید نان با قیمت آزاد را نداریم

یکی از شهروندان خراسان جنوبی که برای خرید نان در صف نانوایی ایستاده در گفت‌وگو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد می گوید: خرید نان با قیمت آزاد برایمان هیچ صرفه‌ای ندارد به همین دلیل اغلب اوقات نان را از نانوایی‌هایی که به نرخ دولتی نان می‌پزند، تهیه می‌کنم و هر چند که کیفیت نان آن چندان زیاد نیست اما ضایعات نانی که از این طریق به دست می آید و آن را به نان خشکی‌ها می فروشم، جبران بی‌کیفیتی نان را می دهد.

یک نانوا هم با اشاره به این که قبل از هوشمند سازی نانوایی‌ها شاهد خرید نان از سوی یکی از شهروندان هر روز به تعداد زیاد بودم ادامه داد: وقتی پیگیر ماجرا از سوی همسایه این مشتری شدم دیدم آن فرد شغلی ندارد و هر روز در صف نانوایی می‌ایستد ۱۰۰ عدد نان می‌خرد و بعد هم با قیمت بالاتر به نان خشکی‌ها و خریداران ضایعات نان می‌فروشد.

نان به عنوان تغذیه دام‌ها

به گفته وی خریدار نان‌های ضایعاتی هم اغلب اوقات آن را با قیمت بسیار بالاتر به دامداران و روستاییان می‌فروشند برای تغذیه دام هایشان چرا که گرانی و کمبود نهاده‌های دامی به آن ها اجازه نمی دهد که آذوقه دام را خریداری کنند.

وی ارزان بودن قیمت نان را در مقایسه با دیگر اقلام و به ویژه نهاده‌های دامی زمینه ساز خرید نان برای تامین آذوقه دام‌ها می داند و می افزاید: گاهی به واسطه ارزانی نان شاهد حضور همه اعضای خانواده برای خرید نان در صف نانوایی‌ها هستیم و نمی شود چیزی هم به آن ها گفت چرا که گاهی پیامدهای بدی دارد.

حضور خانوادگی برای خرید نان

این گفته را جواد مختاری، رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی هم قبول دارد که ارزانی نان در مقایسه با نهاده‌های دامی سبب شده تا شاهد حضور خانوادگی برخی خانواده برای خرید و فروش آن به عنوان ضایعات نان به دامداران باشیم.

وی با بیان این که چهار سال است قیمت نان افزایش نیافته است، افزود: کم شدن سهیمه نانوایی اخلال در ساعات پخت نانوایی‌ها ایجاد کرده است و متصدیان نانوایی‌ها را در پرداخت هزینه هایی همچون اجاره بهاء، دستمزد کارگران و... با مشکل جدی مواجه کرده است.

به گفته وی ۳۰ درصد یارانه‌ای که دولت به نانوایی‌ها می پردازد به هیچ وجه هزینه‌های بالای آن‌ها را در این بحران اقتصادی و افزایش سرسام آور قیمت‌ها پوشش نمی دهد.

 خرید نان به عنوان آذوقه را قبول ندارم

اما حجت الاسلام سید محمود موسوی رستگار، عضو اتحادیه دامداران کشور ایستادن افراد در نانوایی ها و خرید نان به عنوان آذوقه دام ها را قبول ندارد و می گوید: با استمرار قهر طبیعت به همراه گرانی و کمبود نهاده های دامی دیگر دامداری سنتی در خراسان جنوبی باقی نمانده تا با خرید نان آذوقه دامشان را تامین کنند.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه