مشاور سابق سیا: سلطه دلار تا 3 ماه دیگر پایان می‌پذیرد

مشاور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید که سلطه دلار در کمتر از 3 ماه آینده پایان می‌پذیرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد به نقل از اسپوتنیک، ذخایر جهانی دلار آمریکا در بحبوحه تشدید بحران اوکراین ضرباتی خورده که منجر به سطوح بدهی بی سابقه‌ای برای ایالات متحده شده است.

این اتفاق با تلاش تعدادی از کشورها برای افزایش حجم مبادلات با ارزهای محلی خود همزمان شده که با توجه به صحبت‌ها در مورد ارزهای ذخیره جدید، گمانه زنی‌ها در مورد بدتر شدن موقعیت دلار به عنوان ارز غالب بر اقتصاد جهان تقویت شده است.

جیمز ریکاردز، مشاور سابق سیا تاکید کرد که گروه بریکس در حال ایجاد یک ارز تجاری ذخیره جدید است که می‌تواند جایگزینی برای دلار باشد و انتظار می‌رود که افول هژمونی آن در کمتر از سه ماه آینده آغاز شود.

ریکاردز افزود: در ۲۲ آگوست (۳۱ مرداد ۱۴۰۲)، یعنی حدود دو ماه و نیم دیگر، مهمترین تحول در نظام مالی بین‌المللی از سال ۱۹۷۱ فاش خواهد شد،  زیرا ۲۲ آگوست تاریخ آغاز اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی است و سال ۱۹۷۱ سال پایان دادن آمریکا به نظام برتون وودز بود. (در ۱۵ اوت ۱۹۷۱ آمریکا قابلیت تبدیل دلار آمریکا به طلا را به شکل یک‌طرفه فسخ کرد و عملاً به نظام برتون وودز پایان داد و دلار را به ارز بی‌پشتوانه تبدیل کرد. به این اقدام «شوک نیکسون» می‌گویند که موجب شد شرایطی پدید آید که دلار آمریکا تبدیل به ارز اندوخته بسیاری از کشورها بشود‌)‌

این مقام سابق سیا پیش‌بینی کرد که جهان طی چند سال آینده شاهد انتقال از سلطه دلار به یک ارز اصلی جدید خواهد بود که ممکن است با معرفی یک ارز اصلی جدید باشد که می‌تواند نقش دلار را درپرداخت‌های جهانی ایفا مکند و در نهایت جایگزین آن شود.

ریکارپیش بینی کرد که گرایش به سمت ارز جدید که توسط کشورهای بریکس، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به منظور تأثیرگذاری بر تجارت جهانی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مورد بحث قرار می‌گیرد، انقلابی عمیق و غیرمنتظره ایجاد کند و موجب ایجاد یک شوک ژئوپلیتیک بی‌سابقه شود که ممکن است دنیا برای آن آماده نباشد.

ریکاردز همچنین موضوع گسترش عضویت در گروه بریکس را مورد توجه قرار داد و آن را در زمره مهمترین تحولات نظام بریکس دانست.

وی افزود: هشت کشور به طور رسمی برای عضویت در این گروه درخواست داده‌اند که از جمله آنها آرژانتین، مصر، اندونزی، ایران و عربستان سعودی هستند، بخصوص که عربستان از ارکان سیستم دلارهای نفتی محسوب می‌شود که ثبات وضعیت ذخیره جهانی دلار را تضمین می‌کند.

ریکاردز گفت: علاوه بر این، کشورهای بریکس فعلی ۳۰ درصد از مساحت کره زمین و منابع طبیعی جهان، ۵۰ درصد از تولید گندم و برنج جهانی، ۱۵ درصد از ذخایر طلای کره زمین و ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

مشاور سابق سیا بر این باور است که با توجه به موارد فوق، هنگامی که کشورهای بریکس ارز جدید خود را راه اندازی کنند، این، اقدامی پوچ نخواهد بود، بلکه در یک شبکه پیشرفته سرمایه ادغام می‌شود که شانس موفقیت  این ارز را در سطح جهانی تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

ریکاردز انتظار دارد که ارز بریکس به سبدی از کالاهای تجاری یا به طلا مرتبط شود. او در عین حال معتقد نیست که این ارز به شکل پول کاغذی برای معاملات عادی روزانه در دسترس باشد، بلکه یک ارز دیجیتال خواهد بود که توسط یک موسسه مالی جدید در گروه BRICS. نگهداری می‌شود.

جیمز ریکاردز، مشاور سابق تهدیدات مالی و جنگ نامتقارن سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) و نویسنده کتاب جنگ‌های ارزی است. وی نقش پررنگی در طراحی و اعمال تحریم‌های مالی و بانکی علیه ایران داشته است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه