مسائل سالمندی دغدغه همه دستگاه‌ها باشد

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: مسائل مربوط به سالمندی با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده باید دغدغه همه دستگاه‌های عضو این شورا باشد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اراک، شورای سالمندان بهزیستی استان مرکزی با حضور حسین‌آبادی مدیرکل بهزیستی استان، کاظمی معاون توان‌بخشی، سالاروند کارشناس سالمندان استان و کارشناسان سالمندان دستگاه‌های عضو شورا برگزار شد.

حسین‌آبادی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در این نشست گفت: مسائل مربوط به سالمندی با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده باید دغدغه همه دستگاه‌های عضو این شورا باشد و با انسجامی که در این شورا ایجاد خواهد شد، از همه ظرفیت‌ها برای پوشش اهداف استفاده خواهیم کرد.

وی آموزش شیوه زندگی سالم، آموزش مهارت‌های زندگی، کلاس‌های آموزشی مانند صنایع دستی، بافندگی، آموزش بهداشت و مراقبت فردی خدمات توان‌بخشی را از جمله خدمات مراکز روزانه ویژه سالمندان برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی بیان کرد: یکی از چالش‌های پیش روی حوزه سالمندان عدم وجود محیط مناسب‌سازی شده از قبیل نبود پارک و محیط‌های دوستدار سالمندان است.

حسین‌آبادی گفت: سیاست‌گذاران، دولتمردان و متولیان امر باید با رویکردهای نوین و با هدف بهره‌مندی جامعه متناسب با نوع نرخ رشد سالمندی به‌منظور ایجاد و تقویت فرهنگ سالمندی پویا، فعال و مولد، تلاش ‏کنند؛ بنابراین تقویت مشارکت اجتماعی سالمندان، مدیریت اوقات فراغت، ورزش، بهداشت، سلامت، ارتقای رفاه و وضعیت معیشتی، گسترش فضاهای آموزشی و توان‌بخشی سالمندی و برخورداری یکسان سالمندان از حقوق شهروندی باید سرلوحه اقدامات و برنامه‏‌های توسعه پایدار کشور قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار، بیش از ۱۲ درصد جمعیت استان سالمند هستند و استان مرکزی رتبه سوم جمعیت سالمندی کشور را دارد.

کاظمی معاون امور توان‌بخشی نیز گفت: به منظور هماهنگ کردن دستگاه‌های مختلف و جلوگیری از موازی‌کاری خدمات ارائه شده به سالمندان، دبیرخانه شورای سالمندان استان با همکاری دستگاه‌های عضو اقدام به تدوین برنامه عملیاتی استانی جهت سند ملی ساماندهی سالمندان کرد.

وی لازمه عملیاتی شدن سند ملی سالمندان را هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر دانست و بیان داشت: در سازمان بهزیستی خدمات در حوزه سالمندی رونق خوبی داشته است و مردم و سمن‌های غیردولتی در این زمینه خیلی خوب رشد کرده‌اند.

معاون امور توان‌بخشی بهزیستی استان قالب برنامه راهبردی اختصاصی سالمندی دستگاه‌های اجرایی را نیازمند عزم همه دستگاه‌ها خواند و افزود: به منظور مدیریت سند ملی سالمندان علاوه بر همکاری همه دستگاه‌های اجرایی عضو شورای سالمندان لازم است هر دستگاه اجرایی یک برنامه راهبردی بلندمدت و اختصاصی خود در حوزه سالمندی و مبتنی بر سند ملی سالمندان را ارائه کند.

در ادامه مهناز سالاروند کارشناس سالمندان استان در خصوص اهداف سند ملی سالمندان، ابلاغ سند به دستگاه‌های اجرایی، آمار موجود سالمندان، به‌روزرسانی آمار، توانمندسازی سالمندان، موضوعات مهم در برنامه‌ریزی توسعه هفتم در بحث سالمندان، شناسنامه برنامه عملیاتی جهت دستگاه‌های عضو شورا، وظایف دستگاه‌های عضو و... توضیحاتی ارائه کرد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه