واکنش بازرسی وزارت راه به نقره‌داغ ایرلاین‌های گران‌فروش توسط سازمان هواپیمایی‌

روز گذشته 10 شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی توسط سازمان هواپیمایی جریمه شدند و مجوز پرواز آنها در برخی مسیرهای داخلی باطل شد، در این راستا شب گذشته رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌‌وگوی ویژه خبری مواردی را مطرح کرد که مدیرکل بازرسی وزارت راه را به واکنش وا داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، روز گذشته ابتدا از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد که مجوز‌ پروازی شرکت هواپیمایی زاگرس در مسیر تهران-اهواز به دلیل گران‌فروشی تا اطلاع بعدی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری لغو شد.

مدیریت شرکت هواپیمایی زاگرس را عبدالرضا موسوی بر عهده دارد که وی همزمان رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز است.

سازمان هواپیمایی کشوری همچنین اعلام کرد: علاوه بر لغو مجوز پرواز تهران - اهواز شرکت هواپیمایی زاگرس، به 3 شرکت خدمات مسافرت هوایی شامل دلتابان، آبنوس گشت، و جهان‌ نوین‌ گستر اطلس به دلیل گران‌فروشی در مسیرهای داخلی اخطار داده شده است.

* معاون سازمان هواپیمایی: با گران‌فروشی بلیت هواپیما با جدیت برخورد می‌کنیم

بعدازظهر دیروز حسن خوشخو، معاون هوانوردی‌ سازمان هواپیمایی کشوری به آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد گفت که‌ ‌‌پس از جلساتی که داشتیم مقرر شد به دلیل گران‌فروشی برخی شرکت‌های هواپیمایی، مجوز پروازی برخی مسیرهای داخلی این شرکت‌ها از 21 خرداد تا اطلاع بعدی باطل شود؛ طبق بررسی‌های انجام شده مجوز پروازی 10 شرکت هواپیمایی در برخی مسیرهای داخلی از 21 خرداد لغو خواهد شد. این شرکت‌های هواپیمایی تابع نرخنامه مصوب اردیبهشت امسال در مورد پروازهای داخلی نبوده‌اند و گران‌فروشی کرده‌اند.

به گفته معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشورب، این سازمان در موضوع رعایت نرخنامه بلیت، جدیت خواهد داشت و قطعاً با گران‌فروشی بلیت هواپیما مقابله می‌کند. 

بنابراین گزارش ‌شرکت‌های هواپیمایی معراج، ساها، وارش، تابان، زاگرس، کیش، سپهران، ​کارون، آتا و فلای پرشیا، 10 شرکت هواپیمایی هستند که ‌به‌دلیل عرضه بلیت بالاتر از نرخ مصوب، مجوز آنها در برخی مسیر‌های پروازی ابطال شده است.

به گفته خوشخو، گرچه این تصمیم منجر به کاهش عرضه بلیت هواپیما در برخی مسیر‌های داخلی می‌شود، اما برای ساماندهی بازار، مجبور به پذیرش تبعات این تصمیم شدیم‌.

* افسارگسیختگی قیمت بلیت هواپیما و نارضایتی سازمان هواپیما را مجبور به تنظیم‌گری کرد‌

پس از این اتفاق، شب گذشته، صدا و سیما، سید رضا موسوی، مدیرعامل هواپیمایی زاگرس که رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز هست را به گفت‌‌وگوی ویژه خبری دعوت کرد تا در این‌باره پاسخگو باشند، همچنین حسن خوشخو، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری نیز به عنوان نماینده سازمان هواپیمایی در این برنامه خبری حضور داشت؛ متن کامل این گفت‌‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

‌سوال: آقای خوشخو در خصوص ممنوعیت فروش بلیت چارتری توضیحاتی ارائه کنید.

‌خوشخو: در خصوص ممنوعیت فروش بلیت چارتری در برخی مسیر‌ها ‌دو هفته پیش سازمان هواپیمایی مهلتی را به منظور رعایت ممنوعیت پرواز‌های چارتری و همچنین رعایت نرخ مصوب و تعیین شده سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مکتوب به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بود، اما در مورد نرخ بلیت‌ها بر اساس ابلاغیه ستاد تنظیم بازار در واقع این ابلاغیه و اخطار به برخی از شرکت‌ها اعلام شد که برای رعایت کردن این موضوعات که طبیعتاً​ آن دسته از شرکت‌هایی که رعایت نکردند موجب محرومیت واقع شدند.

سوال: یعنی یک سال پیش سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی یک مصوبه‌ای را ابلاغ می‌کند که از آن‌ها می‌خواهد که به نرخ‌نامه اعلامی پایبند باشند، اما بعد از یک سال در خرداد‌ دوباره اعلام می‌شود به آن‌ها تذکر داده می‌شود و دو هفته به آن‌ها فرصت داده می‌شود و در نهایت این اتفاقی می‌افتد که شما ۱۰ شرکت را مجوز پروازهایشان را ابطال کردید؟

خوشخو: ببینید اخطاریه یک سال گذشته مربوط به ممنوعیت پرواز‌های چارتری در هفت شهر بزرگ، کلان و پرترافیک کشور در حوزه حمل و نقل هوایی بود، اما مصوبات نرخی مربوط به بعد از سال جدید بود که بر اساس ابلاغیه ستاد تنظیم بازار انجام شد آن مصوبه قبلی در مورد ممنوعیت پرواز‌های چارتری در شهر‌های بزرگ، مربوط به پارسال بود که رعایت می‌شد تا تقریباً پرواز‌های نوروز امسال.

سوال‌: آن هم ممنوعیت چارتری بود، ولی چارتری‌ها باز به کار خودشان ادامه دادند.

خوشخو: ما ممنوعیت چارتری را در سال گذشته داشتیم تا اینکه تا اواخر سال ۱۴۰۱ و در ایام نوروز به دلیل اینکه مطالبات شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بالانس بازار و عرضه و تقاضا را با مشکلات و مسائلی مواجه کرده بود مجدداً​ ما با پدیده چارتری مواجه شدیم که تصمیم سازمان مبنی بر محدودیتی مضاعف برای این گونه پرواز‌ها بوده است.

سوال‌: آقای خوشخو جزئیات اول را اشاره کردید به هر حال با توجه به آن ابلاغیه‌ای که مصوبه‌ای که داشتید و ابلاغی که به شرکت‌های هواپیمایی کردید باز هم رعایت نکردند و ۱۰ شرکت را شما مجوز پروازشان را ابطال کردید این ۱۰ شرکت را اعلام می‌کنید؟

خوشخو: شرکت‌های هواپیمایی معراج، ساها، بارش، تابان، زاگرس، کیش، هواپیمایی سپهران، کارون، آتا، فلای پرشیا.

سوال: خب آقای خوشخو چرا این قدر تأمل کردید؟ چرا از ابتدا همچنین برخورد قاطعی انجام ندادید؟

خوشخو: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی بحث ایمنی صنعت هوانوردی ملاحظات متعددی را دارد برای اعمال مقررات و آن چیزی که تکلیف قانونی هستش این هست که در کنار تنظیمگری در حوزه‌‌ حمل و نقل هوایی در واقع اولویت سازمان هواپیمایی کشوری در مورد ایمن نگه داشتن فضای کشور و پروازهاست بنابراین آن چیزی که جزو رسالت صنعت هوانوردی و سازمان هواپیمایی کشوری است این است که بتواند در واقع چرخه‌ی این صنعت را به گردش دربیاورد با کمک ذی نفعان.

سوال: بالاخره در این زمینه ما قانون داریم دیگه بالاخره قانون باید عمل بشود دیگه.

خوشخو: تکالیف که قانونگذار برای سازمان هواپیمایی کشوری گذاشته و یکی از آن هم بحث نظارت بر در واقع حوزه‌‌ فعالیت‌های شرکت‌های هواپیمایی است بنابراین با تدابیری که بنا به ملاحظاتی که وجود دارد قطعاً​ سازمان هواپیمایی کشور در موعد مقرر در واقع اقدامات خودش را عملی خواهد کرد.

سوال: فکر نمی‌کنید این ملاحظه در برخی از موارد مثل الآن باعث سوء​ استفاده شده است؟

خوشخو: خب ممکن است این سوء استفاده از جریان‌هایی که در حاشیه‌‌ صنعت هوانوردی فعال هستند اتفاق بیفتد که در ادامه‌‌ بحث من خیلی تمایل دارم که در مورد آن چالش‌هایی که نه در بطن خود صنعت هوانوردی چالش‌هایی که در حاشیه صنعت هوانوردی شکل گرفته عمدتاً​ هم در فضای مجازی این چالش‌ها را برای صنعت پدید آوردند می‌شود به عنوان یکی از مؤلفه‌هایی که امروز شما به آن اشاره کردید و آسیب‌هایی را به این چرخه و این سیستم و مکانیزم داده ما در مورد آن صحبت کنیم.

‌سوال: آقای موسوی به عنوان رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی بفرمایید چرا شرکت‌های هواپیمایی سقف نرخ اعلامی را رعایت نمی‌کنند که در نهایت برسیم به اینجا که سازمان هواپیمایی بیاید ۱۰ شرکت را قاطع برخورد ‌کند، جریمه ‌کند، مجوزهایشان را ابطال ‌کند؟

‌موسوی: حالا بنده هم دیدم که توی سؤال هایتان از جناب آقای خوشخو خیلی می‌پرسید که چرا برخورد نشده. خواهش ما این است که جنابعالی و یا بقیه دوستان خبرنگار باید می‌آمدند ریشه یابی بکنند نه اینکه فقط بگوییم برخورد ‌کنیم.

سوال: آنکه در جای خودش ما ریشه یابی را الآن علت را داریم از شما جویا می‌شویم چرا این اتفاق افتاده؟ 

موسوی: چون دستور سازمان اولاً​ دستوری است که امکان پذیر نیست انجامش برای شرکت‌های هواپیمایی، دوم اینکه اصلاً​ غیر قانونی است. سازمان اجازه ورود به این حوزه را ندارد، من مستنداتی همراهم است ماده ۱۶۱ برنامه‌ی قانون توسعه برنامه‌ی پنجم و ماده ۵۳ که در ۵۳ برنامه‌ی ششم توسعه هم تنفیذ شده می‌خواهید بخوانم متن را؟

سوال:بحث آزاد سازی را می‌فرمایید؟

موسوی: بله آزاد سازی اجرایی شده.

سوال: این آزاد سازی الآن شما با هر کسی که صحبت بکنید منوط به اینکه شما از یارانه‌‌ دولتی استفاده نکنید.

موسوی: ما آماده ایم از یارانه دولتی استفاده نکنیم، همه تخفیفات فرودگاهی طبق همین قانون حذف شده.

سوال: من یک مثال می‌زنم شما الآن آن طور که من اطلاع دارم اگر اشتباه می‌کنم شما اصلاح بفرمایید، شما الآن دارید بنزین ۶۰۰ تومانی استفاده می‌کنید بنزین دولتی دارید استفاده می‌کنید در صورتی که این بنزین نرخ آن نرخ آزادش الآن ۱۸ هزار تومان است شما نمی‌توانید از بنزین و امکانات یارانه‌ای و تسهیلات یارانه دولتی استفاده بکنید بعد توقع داشته باشید نرخ هم آزاد باشد.

موسوی: سؤالتون هم بجاست قبول است ما اعلام کردیم آماده هستیم عین قانون اجرا بشود، یعنی سوخت را هم بیاوریم به همان قیمت‌هایی که الآن دارند به شرکت‌های هواپیمایی خارجی به نرخ مثلاً​ فوب یا ۷۰ درصد، ۸۰ درصد فوب دارند می‌دهند به همان شرایط هم به ما ارائه بدهند.

سوال: خب الآن با سازمان هواپیمایی صحبت کردید؟

موسوی: ما سازمان برنامه رفتیم به اتفاق آقای مهندس خوش خو رفتیم آنجا اعلام کردیم ببینید مصرف سوخت به ازای هر ساعت صندلی پرواز ۴۰ لیتر است یک بخش کوچکی از هزینه‌‌ مسافر می‌شود اگر الآن بیاییم با همین نرخ شما ۴۰ لیتر را ۴۰ تا ۲۰ هزار تومان، به جز هزینه سوخت ما سوبسیدی از دولت نمی‌گیریم، ما بیشتر ارزمان را داریم از بازار آزاد و قرض می‌کنیم حتی دولت، بانک مرکزی، شما الآن ببینید یک هواپیمایی که می‌رود خارج از کشور باید هزینه هایش را به صورت نقد پرداخت کند و برگردد.

سوال: شما می‌گویید این‌ها را با سازمان برنامه و با سازمان هواپیمایی هم پیگیری کردید نتیجه اش چی شده آقای خوشخو شما می‌فرمایید؟ 

موسوی: ‌ببینید ما از مجلس استفسار کردیم ما نه، رئیس مجلس استفسار کرده باز اینجا من سند دارم‌، به امضای معاونت قوانین مجلس است نوشته قانون، استفساریه است می‌گوید قانون برنامه توسعه ششم اجرایی است و دولت حق عدول از آن را ندارد...نوشته است «قانون برنامه‌‌ پنج ساله‌ی ششم توسعه مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۴ تکرار و تنفیذ کرده است واقعی نمودن نرخ حمل و نقل هوایی و مسافر به استناد بند ب ماده‌ی ۵۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه همچنان از تکالیف دولت می‌باشد که نمی‌توان از آن عدول کرد»؛ قانون است اگر قانون را ما بخواهیم ملغی بکنیم راهکار قانونی دارد‌. 

سوال: خب سازمان هواپیمایی این را نمی‌دانسته است؟

موسوی: سازمان هواپیمایی کشوری دولت است. دولت نمی‌تواند قانون را زیر پا بگذارد. 

سوال: پس چرا ورود کردید آقای خوشخو؟

خوش خو: نقش سازمان هواپیمایی کشوری فرای بحث در واقع برنامه‌های توسعه‌ای که در مجلس مصوب می‌شود قانونگذار مشخص کرده تکالیف و وظایف سازمان هواپیمایی کشوری دارد و عمده‌ی این موضوعات را بحث تنظیم گری صنعت حمل و نقل هوایی می‌داند قانون گذار در بند ۲ ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری به صراحت عنوان کرده که سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه تنظیم‌گری در واقع حمل و نقل هوایی و فعالیت‌های حوزه‌ی هوانوردی را دارد و این را باید در مواجهه با مصالح عمومی در واقع اعمال بکند.

سوال: یعنی شما الآن اینجا تعارض قوانین دارید؟

موسوی: قانون مؤخر است این قانون مصوب سال ۱۳۴۸ است قانون مؤخر برنامه پنجم و ششم توسعه است.

سوال: آقای خوشخو ‌‌الآن با این موافقید یا مخالفید؟

خوشخو: ببینید آن چیزی که چالش ایجاد کرده در این موضوع نه خود شرکت‌های هواپیمایی هستند که شناسنامه دارند در واقع مجوز فعالیت دارند آن چیزی که چالش در این حوزه ایجاد کرده حاشیه‌های در واقع این بازار فروش بلیت هواپیماست که عمدتاً​ در فضای مجازی دارد اتفاق می‌افتد.

سوال: آقای موسوی الآن مردم ما برای شان سؤال است می‌گویند متولی، سازمان هواپیمایی است یک نرخنامه داده، ابلاغ کرده، شرکت‌های هواپیمایی رعایت نکردند و مجوز آن خط پروازی ابطال شده است‌

موسوی: بله آیا الآن این مشکل مردم حل می‌شود؟ 

سوال: نه اتفاقاً​ الآن من سؤالم از آقای خوشخو همین است الآن با این اقدامی که انجام دادید آقای خوشخو همین الآن هموطنان ما برای پرواز به شیراز، مشهد و اهواز مشکل دارند درست است شما این راهکارتان چیست؟ فکر نمی‌کنید بلیت‌ها کم بشود؟

خوشخو: ببینید سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس به عنوان بخشی از نظام اداری مملکت بر اساس قوانین و مقررات در واقع نقشش را ایفا و اعمال خواهد کرد آن چیزی که قانون گذار به سازمان هواپیمایی کشوری اجازه داده و آن چیزی که مقررات بالادستی است چیزی که الآن در فرآیند تصمیمات سازمان در واقع متوور می‌شود و سازمان اعمال خواهد کرد محدودیت پروازی برای شرکت‌های هواپیمایی در مسیر‌هایی که اعمال شد قطعاً​ عرضه‌ی ما را محدود می‌کند و ما لاجرم بایستی یک اقدامی را انجام می‌دادیم که بتوانیم تنظیم گری را در فعالیت شرکت‌های هواپیمایی ایجاد بکنیم این وقفه‌ای که شما به آن در اوایل صحبتتان به آن اشاره کردید به همین دلیل بود که ما به نقطه‌ای نرسیدیم که بخواهیم عرضه مان را با اعمال محدودیت‌های قانونی محدود بکنیم طبیعتاً​ خب هر محدودیتی ممکن است چالش‌های خودش را داشته باشد.

سوال: فکر می‌کنید که این چالش ایجاد نمی‌شود؟

خوشخو: خب در واقع این چالش ایجاد خواهد شد.

سوال: الآن نتیجه چه خواهد بود؟

موسوی: جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد برای مردم این است که خیلی سریع‌تر می‌رسند الآن ما با این فشار آوردن به قیمت فشار غیرقانونی به قیمت این است که خیلی از مردمی که تا الآن با ماشین و قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند آوردیم به سمت هواپیما یعنی تقاضای کاذب ایجاد کردیم برای این صنعت در صورتی که الآن اگر من خبرنگار بودم واقعاً​ از دولت و سازمان هواپیمایی کشوری سؤال می‌کردم ما چند فروند هواپیمای ملکی مسافری داریم؟ حدود ۳۵۰ فروند هواپیمای ثبت شده داریم، باید بپرسیم چند تای آن فعال است؟ کمتر از یک سوم آن، چرا؟ به دلیل قیمت است، بله عدم سرفصل، شرکت‌های دولتی ما زیان ده هستند صورت‌های مالی شان منتشر می‌شود من خصوصی هستم می‌گوییم باشد.

سوال: خب بالاخره الآن با این شرایط باید به یک جمع بندی برسیم راهکار چیست؟

موسوی: راهکار ما آزادسازی، می‌گوییم قانون را اگر اجرایی بکنیم تازه ما تضمین دادیم ما در انجمن شرکت‌های هواپیمایی بنده نشستم در شورای عالی گفتم آقا تضمین می‌دهیم ما از یک سقفی بالاتر نمی‌فروشیم. 

سوال: چه سقفی الآن مثلاً​ ما بگوییم قیمت آزاد است چه تضمینی وجود دارد بعد از آزادسازی، شرکت‌های هواپیمایی با هم هماهنگ نشوند و قیمت‌ها را بالا نبرند.

موسوی: شما می‌دانید که ما بابت پرواز‌های داخلی‌مان به دولت جمهوری اسلامی به نرخ دلار آمریکا داریم پول می‌دهیم یعنی امروز دولت به من دستور می‌دهد قیمت بلیت هواپیما را به نرخ ثابت به مردم عرضه بکنم امروز نشست و برخاستم در فرودگاه مشهد با فردایم فرق دارد، کی باید این هزینه را پرداخت کند؟ منِ شرکت هواپیمایی‌! مشکلات مشکلات قانونی است و دخالت غیر قانونی دولت‌ها می‌گوییم آقا.

سوال: آقای خوشخو تکلیف چیست؟‌

خوشخو: ما در هر صورت این کاهش یا در واقع کم بودن عرضه را داریم داشتیم و خواهیم داشت با توجه به وضعیت ناوگانمان، اما آن چیزی که وظیفه‌‌ ما است تنظیم گری و آن چیزی که شاهدش بودیم افسار گسیختگی بود که بعضا​ً مردم و نارضایتی خودشان را اعلام می‌کردند ناگزیر بود سازمان هواپیمایی کشوری سیاستی را اعمال بکند به عنوان یک در واقع دستگاه تخصصی در حوزه‌ی حمل و نقل هوایی این تنظیم گری را در واقع این ثبات را در سند همکاری.

* مقابل تفکری که می‌گوید اتوبوس‌سوار و قطار‌سوار نباید سوار هواپیما شود‌ ایستاده‌ایم

بنابراین گزارش با پایان یافتن گفت‌‌وگوی ویژه خبری، حسین مذنب، مدیرکل بازرسی وزارت راه و شهرسازی در واکنش به این جمله موسوی که گفته بود: «جذابیتی که صنعت هواپیمایی  برای مردم دارد این است که خیلی سریع‌تر می‌رسند، اما الآن ما با این فشار غیرقانونی به قیمت‌ بلیت، خیلی از مردمی که تا الآن با ماشین و قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند را آوردیم به سمت هواپیما، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت‌ ایجاد کردیم.»، اعلام کرد: «‌در مقابل تفکری که می‌گوید اتوبوس‌سوار و قطار‌سوار نباید سوار هواپیما شود، ایستاده‌ایم. # برای_مردم»

 

بنابراین گزارش، اردیبهشت امسال بود که پس از جلسات شورای عالی هواپیمایی در مورد اصلاح نرخ بلیت پروازهای داخلی، درصدی بابت اصلاح نرخ‌ها به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد شد و ستاد تنظیم بازار پس از بررسی‌ها، با عدد افزایش 29 درصدی قیمت‌های بلیت پروازهای داخلی موافقت کرد.

قیمت مصوب بلیت پروازهای داخلی را می‌توانید    ببینید.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه