کاهش 25 درصدی استفاده از قند و نمک در محصولات فرآوری شده همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از کاهش 25 درصدی استفاده از قند، چربی و نمک در محصولات فرآوری شده همدان طی سال‌های اخیر خبر داد.

 به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از همدان، محمدمهدی مجذوبی ظهر امروز در همایش روز جهانی غذا ضمن تبریک این روز به همه فعالان و تولیدکنندگان عرصه غذا اظهار کرد: وقتی از مولفه‌های سلامت صحبت می‌کنیم باید نگاهی به موضوع غذا داشته باشیم و از نقش غذا در بروز بیماری‌های غیرواگیر غافل نباشیم.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی و فرآوری شده دو محور اصلی غذا هستند عنوان کرد: بهداشت مواد غذایی سالانه بر سلامت میلیون‌ها نفر اثرات جدی دارد و عمدتا کشورهایی که از نظر بهداشتی در رده‌های پایین‌تری هستند، بیشترین مشکلات را از ناحیه بهداشت مواد غذایی و بیماری‌های آن دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است که معاونت غذا و دارو سال گذشته در ارتقای برخی شاخص‌های این حوزه عملکرد موثری داشته است.

وی تصریح کرد: با رعایت دستورالعمل‌ها استفاده از قند، چربی و نمک در محصولات فرآوری شده طی پنج تا هفت سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داشته که جای خرسندی است. ‌

مجذوبی یکی از رسالت‌های دانشگاه علوم پزشکی و برخی دستگاه‌های اجرایی، کنترل سلامت تولیدکننده‌های مواد غذایی دانست و گفت: با همکاری دانشگاه و دستگاه‌های متولی امر اقدامات خوبی در راستای نظارت و اعمال استانداردها بر محصولات غذایی صورت گرفته و در چند محور مهم، کیفیت و سلامت محصولات و تولیدات غذایی ارتقا یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در همدان گواهی بهداشت برای محصولات و صادرات آنها صادر می‌شود و از سال ۱۴۰۱ صدور گواهی انطباق در استان نیز انجام می‌شود و سال گذشته برای نخستین بار تمام واحدهای زیر پوشش با اقدامات نظارتی مورد پایش و بررسی قرار گرفتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: دغدغه دیگر در حوزه مواد غذایی، الگوی مصرف است که تولیدکننده و عرضه کننده در آن نقش ندارند و مصرف‌کننده خود در آن نقش مستقیم دارد که الگوی غلط در این خصوص منجر به افزایش چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون و ... می‌شود.

ضرورت نظارت دستگاه‌های دولتی بر چرخه تولید مواد غذایی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری روز ایمنی مواد غذایی اظهار کرد: روز ایمنی مواد غذایی در سال ۲۰۱۸ توسط سازمان ملل تصویب و تاکید شده توسط تمام سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل حتی کشورهای غیر عضو و موسسات خیریه مورد توجه باشد.

رستمی بیان کرد: اهمیت غذا به حدی بالاست که کشورها در دو بخش امنیت غذایی و مواد غذایی تشکل‌های رسمی و غیر رسمی شکل می‌دهند و برنامه‌ریزی‌های متنوعی در جهت تولید، نظارت و پایش دارند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های غذایی غیرایمن به حدی است که باعث شده در جهان بسیاری از هزینه‌ها و درآمد کشورها برای پیامدها و عوارض این اتفاق هزینه شود گفت: بیش از ۲۰۰ نوع بیماری شناسایی شده که با غذای ناسالم مرتبط هستند و هر یک نفر از ۱۰ تن از افراد جهان به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه حتی اگر ۱۰ درصد از این اتفاقات با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها کاهش یابد تعداد بالایی از افراد جامعه انسانی نجات پیدا می‌کنند بیان کرد: شعار جهانی این روز «معیارهای استاندارد غذایی باعث نجات جان افراد است» تعیین شده چراکه غذا در واقع بعد از هوا و آب، یکی از نیازهای اساسی بشر است که دولت‌ها سیاست‌های مختلفی را در تامین غذای سالم برنامه‌ریزی می‌کنند‌.‌

صدور ۱۰ گواهی بهداشت صادرات محصولات کشاورزی همدان

وی گفت: برای تولید غذای سالم باید تمام چرخه‌ تولید در روند درستی اقدام و عمل کند، بشر امروزی نمی‌تواند با فعالیت‌های سنتی پاسخگوی نیاز خود باشد و نمی‌تواند با این رویکرد سلامت چرخه تولید و عرضه غذایی را تامین کند.

رستمی خاطرنشان کرد: دو حلقه مهم و موثر در زنجیره سلامت غذا، تولید صنعتی مواد غذایی و نظارت دستگاه‌های دولتی بر چرخه تولید است که اگر رعایت شود بسیاری از مسائل و دغدغه‌های تولید و عرضه سالم مواد غذایی رفع می‌شود.

وی در پایان به بخشی از عملکرد معاونت غذا و داوری استان طی سال گذشته اشاره و اظهار کرد: بازدید و پایش مراکز تولید و عرضه محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی با رشد قابل توجهی مواجه بود به طوری که از یک‌هزار و ۵۳۶ بازدید در سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲ هزار مورد بازدید در سال ۱۴۰۱ از مراکز تولید و عرضه مواد غذایی رسید که این نشانگر رشد قابل توجهی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان از صدور ۱۰ گواهی بهداشت صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته خبر داد و گفت: صدور این گواهی در سال‌های گذشته در استان همدان انجام نمی‌شد اما با این اتفاق در رشد تولید و صادرات تأثیر بسزایی شاهد خواهیم بود.

وی گفت: سال ۱۴۰۰، ۱۵ مورد پروانه محصولات آرایشی بهداشتی صادر شده بود که در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ پروانه رسید و همچنین در سال ۱۴۰۰ یک‌هزار و ۷۲۲ مورد نمونه‌برداری و بررسی عدم انطباق انجام شد بود که در  سال گذشته به یک‌هزار و ۳۲۵ مورد رسید.

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه