سایه سنگین ریزگردهای دشت الله آباد بر سر مردم آبیک و قزوین

استاندار قزوین گفت: در آلودگی های هوا اعم از شهر آبیک و شهرهای همجوار مانند قزوین گرد و غبار ناشی از دشت الله آباد نقش به سزایی داشته که باید برنامه ریزی لازم و کار علمی و مطالعاتی مناسب برای احیای این دشت و رفع ریزگردها انجام شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از آبیک، دشت الله شهرستان آبیک در جنوب شرقی دشت قزوین قرار گرفته و از لحاظ کد ارتفاعی، پست ترین نقطه استان قزوین است و تمام جریان های سطحی، فیزیولوژی و زیرسطحی به این دشت منتهی می شود.

با نگاهی به دشت خشکیده و نحیف الله آباد شهرستان آبیک می‌توان به خشک بودن تالاب یعقوب آباد این دشت که ۲۵۰۰ هکتار مساحت دارد، پی برد. این در حالی است که در جوار این دشت، تالاب صالحیه شهرستان نظرآباد استان البرز واقع شده که دارای هزار هکتار مساحت و آب است و انواع پرندگان مهاجر نیز در این تالاب فرود آمده بودند.

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین برای اولین بار و پس از ۲ سال و ۷ ماه حضور در استان، به همراه مدیرکل محیط زیست استان و معاونین و کارشناسان اداره، حجت الله مددخانی سرپرست فرمانداری شهرستان آبیک و دیگر مسئولان استان در دشت الله آباد شهرستان آبیک حضور یافت و در جریان وضعیت اسف بار این دشت قرار گرفت.

محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین در این بازدید اظهار کرد: هوای آبیک یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان استان است که بنابر مطالعات انجام شده در آلودگی هوای شهر آبیک و شهرهای همجوار مانند قزوین گرد و غبار ناشی از دشت الله آباد نقش به سزایی داشته و باید برنامه ریزی لازم و کار علمی و مطالعاتی مناسب انجام شود.

وی افزود: گرد و غبار موجود در دشت الله آباد ناشی از دستکاری هایی بوده که در طبیعت و محیط زیست اتفاق افتاده و منشاء آزار و اذیت برای زیست در این جغرافیا شده که باید وضعیت بهتری پیدا کند.

این مسئول با بیان اینکه وضعیت دشت تالاب الله آباد شهرستان آبیک را باید بهتر مدیریت کنیم، تصریح کرد: باید بتوانیم با گسیل منابع و امکانات و پیگیری از سطح ملی مشکل ایجاد شده در دشت الله‌آباد را رفع کنیم. تجربیاتی در گذشته بوده که برخی موفق و برخی ناموفق بوده و باید از آنها برای حل مسائل در این دشت استفاده کنیم.

استاندار قزوین افزود: مردم آبیک و قزوین باید بدانند که بهبود کیفیت هوا در استان از اولویت های اصلی ماست و در فضای مدیریتی استان در دستور کار قرار گرفته و متناسب با منابع و امکانات موجود، تلاش خواهیم کرد اقدامات موثری انجام دهیم.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا در سفر ریاست جمهوری اعتباری برای دشت الله آباد اختصاص یافته، با رد این موضوع بیان کرد که اعتبار خاصی در خصوص دشت الله آباد در نظر گرفته نشده است.

حالا باید دید عزم و تدبیر مسئولان برای احیای دشت تفتیده و خشکیده الله آباد شهرستان آبیک چه خواهد بود و این بازدید چه رهاوردی را برای مردم خسته از هوای ناپاک و نفس گیر به همراه خواهد داشت.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه