آورده رودخانه ها به دشت الله‌آباد آبیک صفر شد

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: آورده سه رودخانه به دشت الله آباد آبیک در سال های اخیر صفر شده و در سال هایی که ترسالی بوده یعنی سالهای 98 و 99 معمولا سیلابی بوده و از رودخانه های بالادست این مسیر تغذیه شده و زهکش مانع ایجاد کرده است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از آبیک، رامین رمضانی بعد از ظهر امروز در جریان بازدید استاندار قزوین از دشت الله آباد شهرستان آبیک، با اشاره به ورود آب رودخانه های استان قزوین به دشت الله آباد، گفت: آورده سه رودخانه در سال های اخیر صفر شده و در سال هایی که ترسالی بوده یعنی سالهای 98 و 99 معمولا سیلابی بوده و از رودخانه های بالادست این مسیر تغذیه شده و زهکش مانع ایجاد کرده و آب کاملا به سمت پایین می رود و در بالادست جمع می شود و در عکس های ماهواره ای سال گذشته کاملاً مشخص است.

 وی وجود زهکش را برای کنترل نمک و جلوگیری از شوری به بالا دست دانست و افزود: زهکش مشکلاتی ایجاد کرده و هیدرولوژی و مورفولوژی منطقه را به هم زده که با توجه به مطالعات انجام شده از سوی دانشگاه بین‌المللی امام(ره) قزوین، در بالادست زمین را بیشتر مرطوب داشتیم و در پایین دست رطوبت زمین نسبت به قبل کاهش یافته و نهایتاً منجر به کانون های گرد و غبار در پایین دست شده و سال گذشته در این حوزه نتوانستیم به نتایج ویژه دست یابیم.

این مسئول با اشاره به ارائه مباحث مختلف در خصوص دشت الله آباد در چندین جلسه در ستاد ملی گرد و غبار ادامه داد: مقرر شد بر روی زهکش مبنی بر اینکه آیا می شود آن را بهسازی کرد و کارکرد آن را برای کنترل آب و سیراب کردن پایین دست در مواقع ترسالی تغییر داد از سوی ستاد ملی گرد و غبار مجددا مطالعه دقیق تری صورت گیرد.

معاون منابع طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قزوین ادامه داد: با توجه به اینکه ستاد ملی گرد و غبار از آورده های رودخانه ها و سدها در مسیر ابهر رود و خررود و چرم شور نتوانست منابع پایدار آب شناسایی کند، مقرر شد از تصفیه‌خانه‌های بالادست که در مسیر رودخانه ها قرار دارد از شرکت آب منطقه‌ای آب در اختیار ما قرار گیرد یا آب خریداری کنیم تا بتوانیم بخشی از تالاب را که کانون گرد و غبار شده را سیراب نگه داریم. 

رمضانی اضافه کرد: در خصوص تصمیم گیری در سه محدوده قرق و کجانشینی شترها و عشایر قرار شد در شورای تامین استان این موضوع مطرح شود. 

وی معتقد است به صورت محدود در محدوده شهر آباد شهرستان آبیک می توان زراعت چوب انجام داد اما با توجه به محدوده ۶۰ هزار هکتاری دشت الله آباد، زراعت چوب برای نجات تالاب و رفع کانون گرد و غباز پاسخگو نیست. زراعت چوب فقط در چندین هکتار می تواند اجرایی شود و در  محدوده ای که آب باشد زراعت چوب جواب می دهد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه