مجموعه موزه‌های مردم‌شناسی، باستانی و فرش بیجار احداث می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان گفت: مجموعه موزه منطقه گروس شامل موزه‌های فرش، نسخ خطی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی و ساختمان اداری در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع در بیجار احداث می‌شود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از بیجار، منصور مهرزاد شامگاه امروز در جلسه‌ای با حضور نماینده مجلس در سالن جلسات فرمانداری اظهار داشت: نقشه احداث مجموعه موزه منطقه گروس آماده و مقدمات اجرایی آن شروع شده است. 

وی خاطرنشان کرد: این‌مجموعه شامل موزه فرش، موزه نسخ خطی، موزه باستان‌شناسی، موزه مردم‌شناسی و ساختمان اداری است.

وی گفت: ۶ ساختمان در زمینی به مساحت ۱۲ هزار مترمربع در شهرستان لازم است و هریک از موزه‌های موجود در این مجموعه بر اساس ظرفیت خود شهرستان بیجار تعریف شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان گفت: قدمت بیش از ۷ هزار ساله بیجار و فرهنگ غنی مردمان این شهرستان نیازمند موزه باستان‌شناسی و موزه مردم‌شناسی است اما شروع موزه با موزه فرش بیجار بوده است.

مهرزاد اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان برای موزه منطقه گروس هزینه شده است.

مهرزاد خواستار پیگیری نماینده مردم بیجار در مجلس در راستای جذب اعتبار ویژه برای تسریع در روند اجرایی مجموعه موزه منطقه گروس شد و گفت: همه باید اهتمام کنند تا این مجموعه به اتمام برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان گفت: وجود مجموعه موزه منطقه گروس موجب رونق این منطقه خواهد شد. 

مهرزاد بیان کرد: در این شهرستان کارهای ارزشمندی همچون اجرای پروژه راسته بازار و تیمچه حاج شهباز بیجار انجام شده است. 

قنات‌های بی‌نظیر بیجار ثبت خواهد  شد

وی افزود: مجموعه  قنات‌های بیجار به مساحت ۴ هزار و ۲۰۰ متر در  نوبه خود در ایران بی‌نظیر است و به دلیل توپوگرافی خاص خود ( مسیر ناهمواری‌ها، حالت.های پلکانی و ..) در جهان بی‌نظیر است و ثبت خواهد شد. 

وی با اشاره به  زمان.بر بودن ثبت قنات، گفت: نقشه.برداری آنها به دلیل اینکه این سازه‌های قدمی مدفون هستند بسیار سخت است و لذا پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده کار انجام شود. 

وی تاکید کرد: لازم است شهرداری، اداره آبفاو میراث فرهنگی برای احیای قنات‌ها همراه ما باشند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: کردستان استان صنعتی نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های مختلف ازجمله در حوزه گردشگری دارد.

وی گفت: ظرفیت گردشگری در بیجار می‌تواند موجبات رونق این شهرستان شود و این مهم نیازمند جذب سرمایه‌گذار است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۵

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه