استاندار کردستان:آماده کشت فراسرزمینی در سلیمانیه عراق هستیم

استاندار کردستان گفت: کردستان ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه کشاورزی دارد و برای توسعه آن، آماده کشت فراسرزمینی در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق هستیم.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا در همایش سرمایه‌گذاری ۲۰۲۳ سلیمانیه اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: استان کردستان اراضی مستعد و حاصلخیز و امکانات کشاورزی مکانیزه‌ای دارد که ارزش افزوده این بخش را افزایش داده است.

وی با اعلام آمادگی برای کشت فراسرزمینی، ادامه داد: این اقدام کمک شایانی در تامین امنیت غذایی ۲ استان خواهد بود.

اشتراکات فرهنگی، زمینه‌ساز همکاری‌های اقتصادی

استاندار کردستان که مهمان ویژه این همایش بود به اشتراکات فرهنگی، قومی، زبانی و همینطور هم مرزی استان‌های سلیمانیه و کردستان اشاره کرد و افزود: تمامی اینها، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای تعامل در همه زمینه‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری است.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه، سوابق تعاملات اقتصادی و تجاری بین ایران و عراق نشان می‌دهد که ظرفیت پویایی در مرز ۲ کشور جاری است، ادامه داد: در زمانی که به دلیل شیوع کرونا، تعاملات تجاری، تقریبا در همه مرزهای ایران و عراق متوقف شده بود، مرز باشماق نه تنها توقف نداشت بلکه میزان مبادلات تجار و بازرگانان این مرز از سه میلیارد دلار به ۶ میلیارد دلار افزایش یافت.

وی یادآور شد: این حجم از ترانزیت و مبادله کالا فرصتی بود که ظرفیت‌های ما را بیش از گذشته نمایان کرد و شناساند.

عزم‌ جدی برای سرمایه‌گذاری بین کردستان و اقلیم کردستان عراق

استاندار کردستان به شکل‌گیری عزم جدی برای توسعه شاخص‌های پیشرفت و سرمایه‌گذاری در بین استان کردستان و اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و گفت: این ظرفیت‌ها بستری است که می‌تواند ما را بر آن وادارد که تعاملات را در عمل ارتقا دهیم.

به گفته زارعی‌کوشا، استان کردستان ظرفیت‌های زیادی دارد و مانند استان سلیمانیه در مداری قرار گرفته که شاخص‌های مختلف تولید و اقتصاد در آن در حال تکمیل و ارتقاست.

معادن غنی کردستان، فرصتی برای سرمایه‌گذاری

وی به وجود منابع غنی معدنی و فرآورده‌های آن از جمله سنگ آهن در کردستان اشاره کرد و ادامه داد: این ماده معدنی ماده اولیه فولاد است که زنجیره آن در کردستان در حال شکل‌گیری است و به تنهایی بسیاری از نیازهای ساخت و ساز را برطرف می‌کند.

استاندار کردستان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری متقابل برای استفاده مشترک از ظرفیت‌های بین دو استان را دنبال می‌کنیم، اضافه کرد: امروز سرمایه‌گذارانی از اقلیم کردستان و سلیمانیه در سنندج و استان کردستان مشغول سرمایه‌گذاری هستند و در مقابل، فعالانی از استان کردستان هم مشغول فعالیت اقتصادی در شمال عراق هستند.

وی ادامه داد: این نشان دهنده وجود ظرفیت‌هاست و باید موانع کندی تعاملات را برداشته و راهکارهای ارتقا را به خوبی شناسایی و عملی کنیم.

استاندار کردستان با بیان اینکه معتقدم زمینه‌ها برای فعالیت در حوزه‌های مختلف فراهم است، اظهار کرد: در حوزه ساختمانی، عمرانی و پیمانکاری، شرکت‌های بسیار کارآمدی در کردستان فعال است که در تامین مصالح ساختمانی تولید داخل استان نیز توانمند هستند.

کردستان قطب پزشکی غرب کشور

بخش گردشگری به ویژه گردشگری سلامت از دیگر ظرفیت‌هایی بود که استاندار کردستان به آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کردستان از قطب‌های پزشکی ایران است که نمونه آن، بخش ویژه پیوند مغز استخوان در بیمارستان بعثت است و مردم اقلیم کردستان عراق برای تامین نیازهای درمانی می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و طول مسیر خود برای درمان را کوتاه کنند.

زارعی‌کوشا، حوزه عمران شهری و شهرداری را از دیگر بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان عراق برشمرد و گفت: در حوزه شهرداری‌ها به ویژه شهرداری سنندج، پروژه‌هایی آماده کرده‌ایم که امکان مشارکت خارجی دارند.

ازارعی‌کوشا که در راس هیاتی به استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق جهت شرکت در همایش سرمایه‌گذاری و رایزنی‌های اقتصادی و فرهنگی سفر کرده است، همچنین از نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی در حاشیه این همایش بازدید کرد.

انتهای پیام/2330/71

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه