پذیرش‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه تسهیل می‌شود

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: برای پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه، پیوست 7 در حال بازنگری است که زمینه تسهیل پذیرش و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه را فراهم می‌کند.

محمود گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، اظهار کرد: امسال اولین شرکت سهامی عام پروژه برای تامین مالی از بازار سرمایه بعد از تشریفات اداری به زودی پذیره‌نویسی می‌کند که طی این پذیره‌نویسی بیش از 3 هزار میلیارد تومان برای انجام پروژه‌های خود تامین مالی می‌کند.

وی گفت: مدارک اولین شرکت سهامی عام پروژه از سال گذشته به هیات پذیرش بورس تهران ارائه و مراحل آن طی شده است و به زودی پذیره‌نویسی این شرکت از طریق بورس تهران انجام خواهد شد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین در مورد اینکه برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بورس چه اقدامی انجام شده است؟ گفت: برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیوست 7 در حال بازنگری است که زمینه تسهیل پذیرش و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه را فراهم می‌کند.

گودرزی در مورد اینکه کدام شرکت‌های دانش‌بنیان به زودی وارد بورس می‌شوند؟ گفت: به زودی شرکتی در زمینه فعالیت بیواتانول (سوخت سبز) وارد بورس می‌شود که این شرکت از نشاسته ذرت بیواتانول تولید می‌کند؛ این محصول موجب افزایش عدد اکتان بنزین و پاکی محیط زیست در اثر مصرف سوخت می‌شود.

وی افزود: کسب و کارها برای پذیرش در بورس، تشریفات اداری و مراحل پذیرش را انجام می‌دهند، باید تشریفات دریافت مجوز از سازمان بورس را طی کنند و بعد از آن مراحل پذیره‌نویسی به زودی انجام خواهد شد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا برای پذیرش شرکت‌های پروژه‌محور اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاران فراهم است؟ گفت: شرکت‌های پروژه‌محور تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند و همه شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته می‌شوند متعهد پذیره‌نویسی دارند، این شرکت‌ها ملزم هستند گزارشگری مالی بر روی سامانه کدال انجام دهند و شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند هر سال 18 بار گزارش‌دهی مالی انجام می‌دهند.

گودرزی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های بورس تهران پیگیری حاکمیت شرکتی در شرکت‌های سهامی عامل است و در این زمینه امسال در 13 تیر ماه همایش حاکمیت شرکتی از سوی بورس تهران برگزار می‌شود که هدف آن معرفی الزامات حاکمیت شرکتی و شفافیت در گزارشگری مالی برای شرکت‌ها خواهد بود، چون هر شرکت که در بورس حضور دارد سالانه 18 نوع گزارش مالی باید ارائه کند.

وی‌ گفت: وقتی می‌گوییم حاکمیت شرکتی رعایت می‌شود، یعنی در مدیریت ریسک و انتصابات شرکت، کمیته حسابرسی و سایر اطلاعات مالی شرکت شفافیت و استاندارد وجود دارد و مهمترین هدفی که از بحث حاکمیت شرکتی دنبال می‌شود این است که رعایت حقوق ذی‌نفعان اعم از سرمایه‌گذاران و سهامداران که سهامداران خرد هم جزو آن هستند، رعایت می‌شود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران تأکید کرد: امسال قرار است گزارشگری مالی شرکت‌های بورسی با استاندارد بالا دنبال شود و بحث حاکمیت شرکتی در شرکت‌های بورسی با جدیت دنبال می‌شود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه