| مصوبه 473 مشمول قراردادهای خودروییِ دارای سود مشارکت نیز هست

شورای رقابت اعلام کرد که مصوبه 473 لازم‌الاجرا است و این مصوبه مشمول قراردادهای خودرویی دارای سود مشارکت نیز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد مخاطبان آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد با ثبت پویشی با عنوان «پیش فروش های 1401 و رعایت عدالت با اجرای مصوبه شورای رقابت» در سامانه «» عنوان کرده‌اند که شرکت‌های خودروساز بزرگ (ایران خودرو و سایپا) از اجرای کامل و دقیق مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت سر باز زده‌اند و متن صریح قانون را به میل و نفع خود تفسیر و مصوبه را ناقص اجرا کرده‌اند.

ثبت‌گنندگان این پویش عنوان کرده‌اند‌: در متن مصوبه مذکور آمده است: «سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً پرداخت شده است مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود؛ شرکت ایران‌خودرو طی اطلاعیه ۱۴۰۲.۰۲.۰۲ قانون را معیوب اجرا کرده و این مصوبه را برای افرادی که سود مشارکت دارند در نظر نگرفته‌ است، در صورتی که مصوبه مذکور باید برای همه پیش‌فروش‌های سال ۱۴۰۱، فارغ از داشتن یا نداشتن سود مشارکت اعمال شود زیرا شورای رقابت در متن مصوبه هیچ‌گونه استثنا (بین دارنده سود مشارکت و فاقد سود مشارکت) قائل نشده است».

در بخش دیگری از این پویش نوشته شده است: این در حالی است که سود مشارکت در طرح پیش‌فروش سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۸ درصد بوده اما خودرو در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۸ درصد گران شده است. علاوه بر آن ثبت‌نام‌کنندگان پیش‌فروش‌های ۱۴۰۱ ایران خودرو و سایپا از این افزایش قیمت اطلاع نداشتند؛ بدیهی است اجرای ناقص مصوبه مذکور موجب متضرر شدن مشتریان می‌شود.

براین اساس مخاطبان آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از وزارت صمت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواسته‌اند تا همه مصرف‌کنندگان را حمایت و قانون مذکور را اجرا کنند تا حق و حقوق مصرف‌کنندگان ضایع نشود. 

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد شورای رقابت در نامه‌ای در مورخ 29 فروردین 1402 به دو خودروساز بزرگ کشور اعلام کرد که مصوبه 473 شورای رقابت لازم اجرا است؛ در این مصوبه آمده است: به منظور شفاف‌سازی مصوبات خودرویی شورای رقابت، طی نامه‌ای به دو خودروساز عمده کشور بر اجرای مصوبه ۴۷۳ تأکید شد.

محمود دودانگه، نائب رئیس شورا طی نامه‌ای به شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا پیرو نامه شماره ۸۵۲۵۷ مورخ ۱۴۰۲.۱.۲۶ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: مصوبه جلسه ۴۷۳ شورای رقابت مورخ ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۰ دارای اعتبار است و برای شرکت‌های خودروسازی کماکان لازم‌الاجرا  است. لذا آن شرکت‌ها مکلف به رعایت مفاد این مصوبه می‌باشند.

‌شورای رقابت در مرداد‌ سال ۱۴۰۰ طی مصوبه ۴۷۳ اظهار داشت: چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در اینصورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

* قراردادهای خودرویی دارای سود مشارکت نیز مشمول مصوبه 473 شورا است

در ادامه نیز شورای رقابت تبصره اصلاحی به مصوبه مذکور الصاق کرد. 

در تبصره اصلاحی شورای رقابت که در 10 اردیبهشت 1402 منتشر شد آمده است: به دلیل رفع ابهامات در نحوه اجرای مصوبه ۴۷۳، شورای رقابت؛ قراردادهای خودروی دارای سود مشارکت را مشمول مصوبه ۴۷۳ دانست و بر این اساس در این موارد سود مشارکت لحاظ نخواهد شد.

مرکز ملی رقابت  در پاسخ به شکایات مردمی و رفع ابهامات مطرح شده در خصوص نحوه اجرای مصوبه ۴۷۳ عنوان کرد: شورای رقابت در جلسه ۵۶۳ خود به این دلیل که در برخی قراردادهای منعقده بین خریداران و خودروسازان سود مشارکت پیش‌بینی شده  است، تبصره‌ای اصلاحی به مصوبه مذکور الحاق کرد.

متن تبصره مصوبه ۴۷۳ به این شرح است: ‌در مواردی که قراردادهای منعقده سود مشارکت پیش‌بینی شده است، اینگونه قراردادها نیز مشمول مفاد مصوبه ۴۷۳ بوده و سود مشارکت لحاظ نخواهد شد.‌.

براین اساس اجرای مصوبه 473 از سوی شورای رقابت برای خودروسازان لازم الاجرا است و با توجه به اصلاحیه این مصوبه قراردادهای خودرویی دارای سود مشارکت نیز مشمول این مصوبه هستند.

پایان پیام/ 
 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه