مردم از خرید گوشت خارج از سیستم نظارتی دامپزشکی خودداری کنند

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: برخی مردم اعتقاد دارند که گوشت تازه را از کنار جاده خریداری کنند و از این رو به شهروندان توصیه می‌شود از خرید گوشت خارج از سیستم نظارتی دامپزشکی خودداری کنند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اردبیل و به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان اردبیل، بهلول تکلوی با توصیه به شهروندان در خصوص خرید گوشت قرمز ممهور به مُهر بهداشتی دامپزشکی و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: لاشه دام استحصالی از کشتارگاه‌ها باید به‌مدت ۲۴ ساعت در پیش سردکن و دمای بین صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری شده تا با اسیدی شدن لاشه ویروس غیرفعال شده و از بین برود.

وی افزود: بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریورماه که زمان رشد و تکثیر و فعالیت کنه‌ها است بیشتر شایع است و در مناسبت‌های خاص که در آنها کشتار خارج از سیستم کشتارگاهی افزایش می‌یابد، موارد قطعی این بیماری نیز بیشتر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: مقاومت ویروس این بیماری در برابر حرارت و سرما بسیار کم است و در دمای ۵۶ درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود، بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن آن می‌شود ، همچنین این ویروس توان مقابله با محیط‌های اسیدی را ندارد.

سمپاشی ۳۶۳ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام

تکلوی ادامه داد: از ابتدای سال جاری ۳۶۳ هزار مترمربع جایگاه نگهداری دام در مناطق مختلف استان علیه بیماری تب کریمه کنگو سمپاشی شده و عملیات سمپاشی ۲۷ هزار راس بدن دام برای اقدامات کنترلی دامپزشکی در کانون‌های گزارش شده بیماری انجام شده است.

وی گفت: در کنار برنامه‌ریزی هدفمند سمپاشی، اقدامات مهمی از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در روستاهای واقع در مناطق پرخطر به‌ویژه در کانون‌های این بیماری و اطلاع‌رسانی به مردم از طریق رسانه‌های محلی و استانی، نصب بنرهای توصیه‌های بهداشتی در محل کشتارگاه‌ها و میادین اصلی دام و پخش بروشور و توصیه‌های بهداشتی در مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده است که که نتیجه آن کاهش بروز بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه