سرخابی‌ها در قالب تعاونی به مردم واگذار می‌شوند

رئیس اتاق تعاون ایران پیشنهاد داد: دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در قالب شرکت‌های تعاونی به مردم واگذار شود.

بهمن عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، در مورد واگذاری‌ دو باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس موسوم به سرخابی‌ها گفت: برای واگذاری دو تیم فوتبالی استقلال و پرسپولیس در جلسه اخیر هیأت واگذاری در سه هفته قبل عنوان شد که باقیمانده سهام دولت در سرخابی‌ها واگذار شود، اما پیش‌بینی شده بود که ممکن است این سهام متقاضی نداشته باشد، بنابراین تصمیم بر این شد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در قالب تعاونی به مردم و هواداران واگذار شود.

وی افزود: طرحی دو روز قبل آماده کردیم که براساس آن دو شرکت تعاونی سهامی عام پرسپولیس ایران و سهامی عام استقلال ایران از هواداران و پیش‌کسوتان تشکیل شود که 25 درصد از سهام آن به اشخاص حقوقی واگذار شود، 70 درصد به مردم و 5 درصد هم به پیشکسوتان واگذار شود.

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: در جلسه آینده هیأت واگذاری هم قرار است طرح واگذاری سرخابی‌ها به شکل تعاونی سهامی عام به تصویب نهایی برسد که در آن صورت سرخابی‌های تعاونی سهامی عام می‌توانند در بورس هم حضور پیدا کنند.

عبداللهی در پاسخ به این پرسش که چگونه یک شرکت تعاونی می‌تواند در بورس حضور یابد، گفت: از حدود چهار سال قبل تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که براساس آن زمینه ورود شرکت‌های تعاونی سهامی عام به بورس فراهم شود. یعنی شرکت‌ها براساس قانون تعاون تشکیل می‌شوند، اما وقتی وارد بورس می‌شوند، در مورد آنها براساس قانون تجارت عمل می‌شود.

وی در مورد اینکه چه امتیازاتی برای خریداران سهام سرخابی‌ها در نظر گرفته می‌شود، عنوان کرد: متقاضیان خرید این دو تیم را در قالب شرکت تعاونی سهامی عام ساماندهی می‌کنیم که سهام آنها را دریافت کنند و بعد از عرضه سهام پذیره‌نویسی می‌شود و بعد از اینکه قیمت در بورس مشخص شد، در قالب تعاونی ساماندهی می‌شوند. یعنی شرکت تعاونی سهامی عام مالک سهام تیم فوتبال می‌شود، اما برای اداره آن مدیران حرفه‌ای از خارج از شرکت یا حتی از افراد متخصص داخلی انتخاب می‌شوند.

به گفته رئیس اتاق تعاون ایران، ده‌ها میلیون طرفدار سرخابی‌ها در هر یک از این تیم‌ها هستند و سهام شرکت تعاونی سهامی عام استقلال و پرسپولیس به این هواداران واگذار می‌شود.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه