۲۵ خرداد، آخرین فرصت استعفاء برای نامزدی در انتخابات مجلس

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون وزارت کشور، سه اطلاعیه برای انتخابات صادر کرده،گفت: آخرین مهلت قبول استعفای مشمولان ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ است و قبول استعفا بعد از مدت تعیین شده، جهت ثبت‌نام و اعلام داوطلبی مورد پذیرش نخواهد بود.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از بیرجند، سید محمد رضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی امروز به رسانه ها اعلام کرد: با توجه به چند اصل از اصول قانون اساسی و فرامین امامین انقلاب در اهمیت موضوع انتخابات و از طرفی اینکه خیلی از جوامع و کشورها مدعی دموکراسی هستند لذا انتخابات‌، بهترین و مهمترین شاخص دموکراسی است. 

وی تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به طور میانگین سالانه یک انتخابات برگزار می‌شود که این خودش مبین این است که مردم بر سرنوشت خودشان حاکم هستند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در مرقد مطهر امام راحل مبنی بر اینکه دشمن از همین حالا توپخانه های خود را به سمت انتخابات روشن کرده، افزود: با توجه به جنگ نرم و ترکیبی که دشمن طراحی کرده، انتخابات یکی از موضوعات مورد هدف دشمن است و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند از آن برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده کنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر ضرورت دقت لازم و کافی در حوزه اجرای انتخابات برای بهانه‌ ندادن به دست دشمنان، گفت: باید تبلیغات سوء دشمن در راستای ناامید کردن مردم از نظام و انقلاب را به طور مرتب رصد کنیم و در صدد خنثی‌سازی آن باشیم.

طالبی ادامه داد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته که در قالب جهاد تبیین و امیدبخشی به جامعه باید این توفیقات و داشته‌ های نظام در سطح استانی، ملی، منطقه‌ای و بین المللی اطلاع رسانی شود تا مردم از خدمات و توفیقات نظام و انقلاب مطلع شوند.

وی با بیان اینکه امنیت یکی از بزرگترین نعمت‌هایی است که با توجه به شرایط ناپایدار کشورهای همسایه ایران، با تلاش نیرو های اطلاعاتی، نظامی، امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی در کشور به ویژه استان از آن برخورداریم، افزود: امنیت یکی از مقوله‌های بسیار مهم در آرامش زندگی مردم است و خانواده‌ ما در هر لحظه از شبانه‌روز با امنیت در سطح شهر تردد می‌کنند و از این نمونه توفیقات در سطح کشور بسیار داریم و اتفاقات خوبی هم در دولت سیزدهم افتاده که بایستی آن را به طور مرتب برای مردم اطلاع‌رسانی کنیم تا دشمن به برنامه‌ خود برای ناامیدی جامعه نرسد.

منکر مشکلات معیشتی و اقتصادی نیستیم

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ما منکر مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه نیستیم، گفت: البته با تدابیر و برنامه‌هایی که دولت در دستور کار دارد امیدواریم این مشکلات در اسرع وقت برطرف شود.

طالبی با بیان اینکه از مدیران خواستیم مشکلاتی که رفع می کنند و برنامه‌ هایی که اجرایی می نمایند، برای مردم بازگو کنند، متذکر شد: خواسته ما این است که هر جایی هم که نتوانستند برنامه و اقدامات خود را به نتیجه نهایی برسانند صادقانه مشکلات را برای مردم توضیح دهند چون مردم ما انقلابی هستند و مسائل و خباثت دشمن  و اینکه چه مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کند را درک می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت چهار مؤلفه انتخابات است، تصریح کرد: هرچه میزان مشارکت مردمی در انتخابات‌ بالاتر باشد، پشتوانه نظام اسلامی قوی‌تر خواهد بود که بیانگر این است که مردم همراه با نظام و حاکمیت هستند.

مشارکت مثال زدنی خراسان جنوبی ها

به گفته وی‌ خراسان جنوبی در تمام ادوار گذشته انتخابات، رتبه اول یا دوم در مشارکت مردمی را داشته لیکن مردم برای مشارکت حداکثری از مسئولان توقعاتی دارند که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم و نهایت تلاشمان این باشد که به سمت حل مشکلات مردم حرکت کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سلامت از دیگر مولفه‌های انتخابات است، عنوان کرد: مجریان انتخابات باید برنامه‌ ریزی‌ های لازم را داشته باشند که انتخابات بدون خدشه و شبهه‌ای برگزار شود.

طالبی با تأکید بر اینکه مدیران دستگاه‌ های اجرایی به خصوص اعضای ستاد انتخاباتی و کمیته‌های ذیل آن نباید حرکتی انجام دهند که شائبه دخالت  و مهندسی در انتخابات ایجاد کند، گفت: در حال حاضر اعضای ستاد انتخابات استان مشخص و ابلاغ‌ ها صادر شده و آقای استاندار در اولین جلسه ستاد انتخابات رهنمودهای لازم را بیان کردند.

آسیب شناسی انتخابات دوره های گذشته

وی با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی انتخابات ادوار گذشته انجام شده و به دنبال آن هستیم تا مشکل خاصی در حوزه اجرایی نداشته باشیم، افزود: به عنوان مثال تلاش می کنیم برای تمامی مناطق حتی نقاط صعب العبور و عشایری امکان برگزاری انتخابات و جمع آوری آرای تک تک مردم را فراهم کنیم.

طالبی با بیان اینکه بخشی از اخذ رأی به صورت الکترونیکی خواهد بود لذا باید از هم اکنون تدابیر لازم را داشته باشیم و خطاها را احصا و رفع کنیم، افزود: در دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری برخی از دستگاه‌های اخذ رأی الکترونیک در شعب با مشکل مواجه شدند که به همین دلیل اخذ آرا با تأخیر چند ساعته شروع شد.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی بیان کرد: کمیته‌های هفتگانه شامل امنیتی، اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی، سیاسی، فناوری و اطلاعات، پشتیبانی امور مالی، حقوقی، حراست و پاسخگویی به استعلامات برای برگزاری انتخابات در استان تشکیل شده و مشغول فعالیت هستند. 

به گفته وی اعضای هیئت بازرسی استان مشخص شده و لیست آنان را برای صدور ابلاغ به وزارت کشور ارسال کردیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش اعضای برگزاری انتخابات جزو مؤلفه‌های اثرگذار و بسیار مهم است، گفت: یکسری آموزش‌ ها از سطح بخشداری و فرمانداری‌ ها و اعضای ستاد و مسئولین کمیته‌ها  و استانداران در وزارت کشور برگزار می‌شود و تا کنون دو دوره آموزشی برگزار شده و این آموزش‌ها به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

طالبی تأکید کرد: کسانی که در انتخابات مسئولیت اجرایی دارند باید مجموعه قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را مطالعه کنند و به آن تسلط کامل داشته باشند و حتی به دنبال این هستیم که آزمونی در این زمینه برگزار کنیم.

۲۵ خرداد اخرین مهلت قبول استعفای داوطلبان

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون وزارت کشور، سه اطلاعیه برای انتخابات صادر کرده، تصریح  کرد: آخرین مهلت قبول استعفای مشمولان ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ است و قبول استعفا بعد از مدت تعیین شده، جهت ثبت‌نام و اعلام داوطلبی مورد پذیرش نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ثبت‌ نام از داوطلبان نمایندگی از روز یکشنبه ۱۹ آذر آغاز  می‌ شود و تا روز شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ ادامه می‌یابد، گفت: کلیه افرادی که در مشاغل همتراز حضور دارند نیز همچون صاحبان مشاغل مصرح در ماده ۲۹ قانون، باید تا ۲۵ خرداد ماه سال جاری استعفا دهند تا بتوانند در انتخابات مجلس ثبت نام کنند.

طالبی اضافه کرد: مشاغلی که با رعایت قانون و مقررات با مقامات ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری همتراز شده‌­اند، مشمول حکم بند ( الف) ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان در ادامه متذکر شد: افراد وابسته به رژیم منحوس پهلوی، قاچاقچی ها و معتادان مواد مخدر، محکومان به خیانت و کلاهبرداری،اختلاس و ارتشاء و غصب اموال دیگران و محکومان به سوء استفاده مالی به حکم محاکم قضائی صالحه، افرادی که در گروهک‌ها حضور و سابقه داشته اند ... نمی توانند داوطلب نمایندگی در مجلس شورای اسلامی شوند.

وی با بیان اینکه از همه ظرفیت‌های قانونی در اختیار برای مشارکت حداکثری در انتخابات استفاده خواهد شد، گفت: سازمان‌های مردم نهاد، هیأت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی از مهمترین گروه‌های مردمی تأثیرگذار در  مشارکت هر چه بیشتر مردم در انتخابات هستند که باید بهترین بهره‌گیری را از ظرفیت آنان در این خصوص داشته باشیم.

طالبی با اشاره به برنامه‌ریزی کلان دشمن برای اخلال در انتخابات، تأکید کرد: وظیفه تک تک ما در انتخابات پیش رو، دشمن‌شناسی و تلاش برای افزایش بصیرت همگان در خصوص توطئه‌های دشمنان در خدشه‌دار کردن انتخابات است تا بتوانیم نقشه‌های آنان را خنثی و نقش بر آب کنیم.

پایان پیام/۶۹۰۷۵

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه