افتتاح خانه‌های محیط زیست در ۳ شهرستان مازندران

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه افتتاح خانه‌های محیط زیست از ابتکارات محیط زیست است، گفت: خانه‌های محیط‌زیست بستری برای گفتمان‌سازی فراهم می‌کند که در سال گذشته ۵ خانه محیط زیست را افتتاح کردیم و امسال هم افتتاح خانه‌های محیط زیست را در شهرهای تنکابن، آمل و گلوگاه خواهیم داشت.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از شهرستان ساری، عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران طی سخنانی در خطبه‌های قبل از نماز جمعه ساری، با گرامیداشت هفته محیط‌ زیست، اظهار کرد: استان مازندران ازلحاظ تنوع زیستی و مسائل زیست‌محیطی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: این استان با دارا بودن تالاب‌ها،  مناظر طبیعی، جنگل‌ها، کوهستان‌ها، رودخانه‌ها و دریا و تنوع زیستی گیاهی و جانوری به‌عنوان استانی غنی به لحاظ شاخص‌های زیست‌محیطی به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با بیان اینکه نگهداری و حفاظت از قابلیت‌های زیستی کار سخت، طاقت‌فرسا  و با تنش‌ها و چالش‌های زیاد همراه است، اضافه کرد: مدیریت و حفاظت همه این چالش‌ها و مسائل برعهده محیط‌بانان است که در سراسر استان فعالیت می‌کنند.

کاویان با اشاره به وجود ۳۱ منطقه با عرصه ۵۱۰ هزار هکتار  تحت مدیریت اداره کل محیط‌زیست مازندران، گفت: مازندران جز استان‌هایی با بیشترین تنوع زیستی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰ درصد تنوع زیستی کشور در مازندران وجود دارد که نگهداری آن بسیار سخت و دشوار است؛ به‌ویژه در سال‌های اخیر که با رشد جمعیت و تنوع اقلیمی و سایر حوزه حفاظت محیط‌زیست شرایط سخت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: برنامه‌های ما خارج از اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیست و حفاظت و حراست از عرصه‌های زیستی را مطابق با همین برنامه‌ها در دستور کار داریم.

کاویان یادآور شد: باتوجه به اینکه یکی از اهداف مهم اشاعه فرهنگ زیست‌محیطی است در این زمینه از تمام ظرفیت‌ها بهره گرفتیم تا فضا را به سمت حفاظت بیشتر از محیط زیست سوق دهیم.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع طی هفته محیط زیست مازندران، افزود: باید بدانیم محیط زیست تنها منحصر به یک هفته نیست بلکه در تمام سال انتظار داریم رسانه‌ها برای تنویر افکار عمومی و آموزش در این زمینه اهتمام کنند، نشان دادن حیات وحش و جاذبه‌های زیست‌محیطی دل مردم را شاد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: تصور برخی بر این است محیط زیست به بدترین شکل ممکن بوده که این به دلیل فضای مجازی و اخباری دنبال می‌شود که انتظار داریم رسانه‌ها در بازنشر برنامه‌های مثبت و اثرگذار در حوزه محیط زیست اهتمام کنند.

کاویان با بیان اینکه برنامه‌های زیست‌محیطی نیز باید براساس متدهای روز باشد، افزود: یکی از مشکلات جدی در حوزه آلودگی‌ها بحث نبود تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بود فعالیت واحدهای صنعتی زمانی با استانداردهای زیست‌محیطی باشد هم مورد تایید بود و هم حمایت جانانه‌ای داریم و در این زمینه بحث افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب‌های صنعتی را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه برخی از مباحثی مطرح می‌شود با واقعیت‌های حوزه محیط زیست ۱۸۰ درجه اختلاف دارد، افزود: همه مسائل را با رسانه‌ها مطرح کردیم تا برای مردم شفاف‌سازی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه افتتاح خانه‌های محیط زیست از ابتکارات محیط زیست است، گفت: خانه‌های محیط‌زیست بستری برای گفتمان‌سازی فراهم می‌کند که در سال گذشته ۵ خانه محیط زیست را افتتاح کردیم و امسال هم افتتاح خانه‌های محیط زیست را در شهرهای تنکابن، آمل و گلوگاه خواهیم داشت.

کاویان با اشاره به فعالیت ۲۷۰ محیط‌بان در استان مازندران، گفت: از بین سه محیط‌بان ملی یک نفر از استان مازندران بوده که مایه افتخار و مباهات است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه