هدف‌گذاری وزارت صمت برای نرخ تورم

وزارت صنعت قصد دارد در سال جاری، تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده بخش کالایی رشته فعالیت‌ها و محصولات مرتبط با این وزارتخانه، به‌طور میانگین کمتر از متوسط نرخ تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده کل کشور باشد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه مهار تورم در سال جاری که اخیر اعلام کرده، ضمن اشاره به وضعیت موجود، سازوکارهای خود برای تحقق تورم کمتر از میانگین کشور در رشته فعالیت‌ها و محصولات مرتبط با این وزارتخانه را تشریح کرده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه مدیریت تورم در حوزه صنعت، معدن و تجارت شامل تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده کالاهای صنعتی است، اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲، با اتکا به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود خود درصدد است تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده بخش کالایی در ارتباط با رشته فعالیت‌ها و محصولات مرتبط با این وزارتخانه به‌طور میانگین کمتر از متوسط نرخ تورم تولیدکننده و مصرف‌کننده کل کشور باشد.

این وزارتخانه سازوکارهای رسیدن به این هدف را نیز در هفت محور شامل اصلاح ساختار تعیین قیمت، تکمیل سامانه جامع تولید و تجارت، کاهش گران‌فروشی، کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش و بهبود تولید، هدایت نقدینگی و کاهش تأثیرپذیری از ارزهای خارجی اعلام کرده است.

همچنین طبق این گزارش در راستای اجرایی شدن سازوکارهای مهار تورم، پروژه‌هایی در وزارت صنعت معدن و تجارت در حال اجرا یا پیگیری هستند که اصلاح ساختار بازار کالاهای منبع پایه، اصلاح ساختار بازار انرژی در بخش صنعت، معدن و تجارت، اصلاح ساختار بازار خدمات، تشکیل سامانه مرجع قیمت، اعلام قیمت تولیدکننده و واردکننده، اجرای مالیات عایدی سرمایه، اجرای مالیات سود مازاد، درج برچسب قیمت منصفانه، راه‌اندازی سامانه نظارت و رسیدگی به تخلفات بازار، راه‌اندازی صندوق‌های ارزی، تولید محصولات پروتئینی کم‌هزینه، نوسازی لوازم‌خانگی کم بازده، راه‌اندازی شبکه هوشمند مبادلات اقساطی (شبکه هما)، راه‌اندازی کالابرگ و ... از جمله مهم‌ترین آن‌ها است.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه