رئیس جمهور: میدان اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی باشد/ برخی بانک‌ها بازار مسکن را برهم زده‌اند

رئیس جمهور گفت:معتقدیم میدان اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی، تولیدکنندگان و کارآفرینان باشد و دولت صرفا نقش هدایت، حمایت و نظارت و تنظیم گری را به عهده داشته باشد.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از تبریز، سیدابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه نوزدهم خرداد ۱۴۰۲ در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان آذربایجان شرقی، در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در سالن جمهوری اسلامی اظهار کرد: بسیار خرسندم در این روز در جمع مردم و مسوولان استانی هستم و از همه نظرات دوستان در این نشست استفاده کردم و کاش فرصت بود و بیشتر استفاده می‌کردیم که البته طبق درخواست نمایندگان یک جلسه اختصاصی برای شنیدن نمایندگان مردم خواهیم داشت.

رشد اقتصادی در گرو افزایش و رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است

وی با بیان اینکه نکاتی را در این نشست به عنوان مشکلات فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاری مطرح شد، افزود:  رشد اقتصادی در کشور مبتنی بر دو امر افزایش و رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است و بر همین اساس تفاهم‌نامه های منعقده امروز بین استانداری و فعالان مختلف بخش خصوصی بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور ادامه داد: همکاری خارجی نیز مولفه بسیار مهم در رشد اقتصادی است که آذربایجان‌شرقی چنین ظرفیتی را دارد اما فراهم کردن زیرساخت‌ها برای این امر نیز بسیار ضروری است و تسهیل امور سرمایه‌گذار مهم‌ترین مسأله در این بخش است.

وی گفت: آذربایجان از مناطق مهم و با استعداد است، سلول درمانی مگر کار آسانی است که دانشجوهای ما در این استان دارند این کار را انجام می‌دهند و در آخرت به اندازه کارهایمان از ما سئوال می‌کنند و الآن هم در بخش تولید باید هر چه در توان است را بکنیم چون هر مسئولی که اینجاست به میزان تمکن سئوال خواهند شد و مسوولان در محضر پروردگار در برابر خدا، ارباب رجوع، کارمندان و سلسله مراتب خود جواب خواهند داد.

رئیس جمهور گفت: هر کسی جویای کار است زمینه کار در این استان برای او وجود دارد؛ البته برخی‌ها یک کار پشت میزنشینی می‌خواهند که ناشی از فرهنگ غلط است که در کشور رواج یافته در حالی که برخی از صاحبان صنایع می‌گفتند ما اعلام نیاز می‌کنیم ولی کارگری  نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید از دلسرد کردن سرمایه‌گذار اجتناب شود، افزود: ایجاد زیرساخت های تسهیلی باید یک احساس امنیت و آسودگی و تضمین سود برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند و اقدامات مسوولان ذیربط در تسهیل امور سرمایه‌گذاری بسیار مهم است و امروز در بین مردم سرمایه زیادی داریم ولی باید آنها جذب و وارد چرخه تولید شود چون در غیر این صورت تبدیل به دلالی می‌شود.

 میدان اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی باشد/ احساس اعتماد با سخنرانی ایجاد نمی‌شود 

رئیسی با اشاره به اینکه چطور می توان پولی را که در دست مردم است، به بخش سرمایه‌گذاری آورد، گفت: با ایجاد احساس اعتماد می‌توان این کار را کرد و این اعتماد با سخنرانی ایجاد نمی‌شود بلکه باید بخش خصوصی وارد میدان شود و دولت نباید بگوید که کار من فقط خصوصی سازی بود و اگر تسهیلات ندهد، پیمان‌ها را حل نکند و موانع را رفع نکند با مشکلات روبه‌رو خواهد شد همانگونه که در خصوصی سازی یک زمان ابتدا یک کارخانه‌ای دست‌ بخش خصوص دادند که یا حمایت نشد و یا بخش خصوصی این کاره نبود و یا موانع دولتی ایجاد شد.

بانک‌های خصوصی و دولتی باید برای تسهیل و حمایت بخش تولید وارد شوند نه رقابت با بخش خصوصی

وی با تاکید بر اینکه ما به رشد اقتصادی نیازمندیم، اضافه کرد: برای این منظور باید به مردم حس اطمینان و به بخش خصوصی میدان داد و حمایت کرد و این غلط است که می‌گویند که بانک های خصوصی سرمایه‌گذاری کردند چون این اقدام رقابت ایجاد می‌‌کند و بانک‌های خصوصی و دولتی باید برای تسهیل و حمایت بخش تولید وارد شوند نه به رقابت با بخش خصوصی، تا فعالیت های این بخش رونق گیرد و نقش دولت نیز نقش حمایت و نظارت است و تصدی گری را برای دولت نمی‌پسندیم و در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم نیز هدف همین بود.

برخی بانک‌ها بازار مسکن را برهم زده‌اند

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های مربوط به دولت باید سرمایه خودشان را به بخش تولید بیاورند، متذکر شد: در حالی که شرکت‌های بزرگ و بانک‌های دولتی وارد تولید شوند، برخی بانک‌ها بازار مسکن را برهم زده‌اند.

وی با بیان اینکه ارتقاء بهره‌وری یکی دیگر از راه‌های توسعه و پیشرفت است، گفت: باید همه مدیران و مسئولان خودشان حساب کنند و ببینند بر حسب تجهیزات و نیروی انسانی در اختیار خود به چه میزان بهره‌وری داشته اند و این پیشنهاد را به همه اداره ها و وزارت‌خانه‌ها می‌دهم چون یکی از راه های رشد اقتصادی افزایش بهره‌وری است و هر چند دستگاه‌هایی برای ارزیابی هستند ولی بهتر است خودتان این کار را انجام دهید و بعد از اینکه به یک نتیجه رسیدید ببینید حال باید چیکار کنید.

یکی از پایه‌های رشد اقتصادی افزایش بهره‌وری است

رئیسی خطاب به استاندار و فرمانداران و مدیران کل بر لزوم پیگیری افزایش بهره‌وری تأکید و اضافه کرد: این یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی است که باید تحقق یابد و باید مراقب باشیم تورم افزایش نیابد و مهار شود و البته باید توجه داشت گاهی مهار تورم با رکود همراه شده و یک سال‌هایی در کشور  با رکود روبرو بودیم در حالیکه مهار تورم باید با تولید انجام گیرد نه رکود و در این زمینه باید تسهیلات با مدیریت و نظارت ارائه و همگی به تولید تبدیل شود.

 رکود صفحه دیگری از تورم است

وی با اشاره به دستورات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید تولید را یک محور و راه‌حل برون رفت از مشکلات بدانیم، متذکر شد: راه حل مشکلات در گرو افزایش تولید است و در بازدید دیروز از تراکتورسازی و ماشین سازی شاهد بودیم که تراکتورسازی یک واحد کامیون سازی نیز راه اندازی کرده و در ماشین سازی نیز تولید دو هزار ماشین محقق شده که همگی اخبار خوبی است.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت های در دست اجرا در چرمشهر تبریز ادامه داد: می‌توان گفت که اصلا قطب این فعالیت ها خود تبریز است که در بازدید هم می‌گفتند که برنامه برای توسعه دارند که حفظ محیط زیست هم در آنها رعایت می‌شوند و در سفر به اندونزی آنها معتقد بودند که رتبه چهار بازار کفش را دارند، ولی من این تولیدی‌هایی راکه در چرمشهر دیدم باید با یک تکان و حمایت کافی بازار منطقه را به دست بگیریم.

وی با اشاره به تفاهمات اقتصادی اوراسیا، شانگهای و اکو گفت: چند روز دیگر نیز تفاهم هایی با اندونزی منعقد خواهد  شد در حالی که خیلی‌ها می خواستند ما رکود کنیم و ناامید شویم ولی ما اکنون در بازارهای جهانی حضور داریم و همه کشورهای در ارتباط نیز علاقه دارند تا به بازار آنها برویم و حوزه قفقاز میدان حضور آذربایجان شرقی و زمینه بزرگی است و با ترکمنستان قرارداد انرژی و ارتباط تجاری داریم و مدام رهبر و مسئولان آنها از ما می‌خواهند تا در عشق آباد و مناطق قفقاز نمایشگاه بزنیم.

رئیسی افزود: این پرچمی که مردم ایران برافراشته باید بیشتر در تولید به اهتزاز درآید و چنین ظرفیت‌هایی را از  دست ندهیم و اینکه ۲۲۰ واحد صنعتی راکد استانی مانند آذربایجان شرقی فعال شده، خبر خوشی است و کارگری بود که تعریف می‌کرد خودم کار می‌کردم و چند نفر هم جمع کردم و یک واحد را فعال کردیم و این روند استمرار یافت و با کمی حمایت می توانیم این فعالیت ها رو توسعه دهیم و این مایه امیدواری است.

رئیس جمهور با تاکید بر تلاش و اهتمام ویژه دولت برای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، گفت: مهار تورم را باید در رشد تولید و افزایش ثروت جستجو کرد نه رکود اقتصادی که در سال هایی در کشور دنبال شد.

پایان پیام/۶۰۰۲۷

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه