صنعت نساجی، نیازمند نوسازی ماشین‌آلات

فعالان صنعت نساجی و پوشاک می‌گویند: این حوزه به‌واسطه سرمایه‌گذاری حداقلی برای بازسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات با مشکلاتی در تولید مواجه هستند و باید نوسازی شوند.

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی گفت: سرمایه‌گذاری حداقلی در بازسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت نساجی و پوشاک، تولیدات این صنعت را دچار مشکل کرده تا آنجا که برخی از واحدهای تولیدی با یک‌سوم ظرفیت فعالیت می‌کنند.

مجید نامی، افزود: بازسازی و نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت نساجی و پوشاک یکی از دغدغه‌های فعالان این بخش است. در سایر کشورها مانند ترکیه، سالانه حداقل ۲ میلیارد دلار صرف واردات انواع ماشین‌آلات در حوزه نساجی و پوشاک می‌شود، اما در کشورمان به‌طور متوسط حدود ۲۵۰ میلیون دلار در بخش ماشین‌آلات سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که این میزان نسبت به استانداردهای جهانی بسیار پایین است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری حداقلی در بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات صنعت نساجی و پوشاک، گفت: ازآنجاکه ماشین‌آلات مورداستفاده در این صنعت در داخل کشور تولید نمی‌شود، در این بخش وابستگی ۱۰۰ درصدی به واردات وجود دارد؛ بنابراین هرگونه تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود تأثیر مستقیمی بر روی سرمایه‌گذاری و قیمت تمام‌شده محصولات دارد.

نامی با اشاره به نوسانات تصمیم‌گیری در حوزه ماشین‌آلات صنعت نساجی و پوشاک، افزود: در یکی دو سال گذشته تصمیمات زیادی در این زمینه گرفته شد، به‌عنوان نمونه ابتدای سال گذشته تعرفه واردات ماشین‌آلات را افزایش دادند و ارزش‌افزوده را به این بخش اضافه کردند؛ موضوعی که مشکلات زیادی را برای واردکنندگان ماشین‌آلات به وجود آورد.

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک و نساجی اضافه کرد: نزدیک به ۹ ماه طول کشید تا با بحث‌های کارشناسی این قانون اصلاح شود، درواقع تعرفه ۴ درصدی به یک درصد تغییر پیدا کرد درحالی‌که در سالیان گذشته واردات ماشین‌آلات معاف از حقوق گمرکی بوده و این یک درصد تعرفه دوباره مشکلاتی را برایمان ایجاد می‌کند.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه