سهم تولید از سبد واردات

آخرین آمارها وزارت صنعت از ترکیب واردات کشور در 11 ماهه پارسال نشان می‌دهد 87.6 درصد از کالاهای وارداتی در این بازه زمانی، کالاهای استفاده شده در تولید بوده است.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، سهم کالاهای استفاده شده در تولید در سبد واردات به لحاظ ارزشی بیش از ۸۷.۶ درصد و سهم کالاهای مصرفی ۱۲.۲ درصد بوده است.

بر اساس این آمار در ۱۱ ماهه اول سال قبل، ۳۳ میلیون و ۶۰۴ هزار تن کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مصرفی به ارزش ۵۳ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که کالاهای واسطه‌ای به لحاظ ارزشی ۷۰ درصد و به لحاظ وزنی ۸۹.۱ درصد یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به‌طوری‌که در این مدت بیش از ۲۹ میلیون و ۹۵۲ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۳۷ میلیارد و ۵۹۳ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی ۱۲ درصد کاهش و به لحاظ ارزشی ۱۴ درصد رشد داشته است.

سهم کالاهای سرمایه‌ای نیز در این مدت به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب ۱۷.۶ و ۲.۲ درصد بوده و در ۱۱ ماهه سال قبل ۷۴۱ هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش بیش از ۹ میلیارد و ۴۴۷ میلیون دلار وارد شده است. وزن این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد و ارزش آن ۵۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین در این مدت دو میلیون و ۹۱۰ هزار تن کالای مصرفی به ارزش شش میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار به کشور وارد شده، یعنی سهم کالاهای مصرفی از کل واردات به لحاظ وزنی ۸.۷ و به لحاظ ارزشی ۱۲.۲ درصد بوده است. وزن و ارزش کالاهای مصرفی وارد شده نیز نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۵۰ درصد افزایش و ۱۲ درصد کاهش داشته است.

کالاهای واسطه‌ای مانند چوب در ایجاد دیگر کالاها استفاده می‌شود و بخشی از محصولات دیگر را تشکیل می‌دهند و از کالاهای سرمایه‌ای، مانند ماشین‌آلات، برای تولید دیگر کالاها استفاده می‌شود.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه