کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول خودداری کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به کشاورزان و بهره‌برداران عزیز نیز توصیه می‌کنیم به هنگام برداشت محصول  از آتش زدن بقایای گیاهی به هر منظوری خودداری نمایند و در صورت مشاهده آتش سوزی بلافاصله مراکز خدمات جهاد کشاورزی و هم‌چنین یگان ویژه حفاظت از امور اراضی را در جریان حادثه قرار دهند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اردبیل و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اردبیل، نادر تقی‌زاده اظهار کرد: یکی از عوامل وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان، ناشی از آتش زدن پسماند زمین‌های کشاورزی مجاور مراتع و جنگل است.

وی افزود: این کار به صورت عمدی و ارادی به منظور تصرف اراضی مجاور و یا سهواً در نتیجه عدم توانایی در کنترل آتش صورت می‌گیرد و هرساله بخش قابل ملاحظه‌ای از جنگل‌های طبیعی و مراتع ارزشمند استان از بین می‌رود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل بیان کرد: آتش‌سوزی چه به صورت عمدی و چه به صورت غیرعمدی هر ساله افزون بر نابودی صدها هکتار از عرصه‌های طبیعی باعث کم شدن حاصل‌خیزی خاک، از بین رفت حشرات مفید و پارازیت‌های طبیعی می‌شود و علاوه بر فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک ،باعث کاهش تبادلات گازی خاک و هم‌چنین  کاهش جمعیت میکروارگانیسم‌های خاک و چه بسا موجب خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.

تقی‌زاده تصریح کرد: با استناد به ماده ۴۵ قانون حمایت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع قطعاً با افرادی که به صورت عمدی باعث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع شوند برخورد قانونی خواهد شد.

پایان پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه