بازارچه مرزی دوغارون نیازمند مشارکت مرزنشینان است

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: بازارچه مرزی دوغارون تایباد نیازمند حضور و مشارکت فعال مرزنشینان است.

وحید تعقیبی در گفت و گو با خبرنگار کارآفرینان اقتصاد در تایباد، اظهار کرد: بازارچه های مرزی خراسان رضوی از جمله بازارچه مرزی دوغارون نیازمند حضور و مشارکت فعال مرزنشینان در معاملات منطقه ای هستند و همچنین منافع اقتصادی برای تولیدکنندگان ایجاد می کنند. 

این کارشناس اقتصادی افزود: مردمی سازی تبادل کالا در بازارچه های مرزی باعث افزایش ضریب امنیت می شود؛ زیرا در قرن حاضر علاوه بر عوامل نظامی، مسائل اقتصادی در امنیت مرزهای هر کشور موثر است. 

وی ادامه داد: با ارتقا و بهبود بازارچه های مرزی خراسان رضوی نظیر دوغارون تایباد، باجگیران قوچان و نیز بازارچه غیرفعال سنگان خواف می توان به توسعه اقتصادی این استان کمک کرد و آن را به سود رساند. 

تعقیبی بیان کرد: در این راستا نیاز است تا دولت با ایجاد فضای کسب و کار و شرایط با ثبات، ارائه خدمات و سهولت در خدمت رسانی برای کشف فرصت های اقتصادی و تجاری نهفته در این بازارچه های مرزی کمک کند. 

این کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه تصریح کرد: مردم دو طرف مرز در این بازارچه های مرزی، این قابلیت را دارند که بر اساس ضوابط به صادرات و واردات کالا و دادوستد بپردازند. 

وی اضافه کرد: فعالیت بازارچه های مرزی دارای مزایای زیادی مانند ساماندهی مبادلات تجاری، جلوگیری از روابط ناسالم در نقاط مرزی، افزایش تراز تجاری و از همه مهم تر بهبود اوضاع اقتصادی مردم مرزنشین است. 

تعقیبی اذعان کرد: در اقتصاد کشور افغانستان در همسایگی شرقی ایران و خراسان رضوی که محصولات کشاورزی، تولیدات دامی و خشکبار مورد توجه است، به کالاهای صنعتی و نیمه صنعتی در بازارش نیاز دارد؛ از این رو فرصتی مغتنم برای تولیدکنندگان ایرانی به شمار می آید. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وجود بازارچه های مرزی در رگه های ارتباطی مرزی هر کشور با همسایگانش، حکم درگاه های تجاری آن کشور را دارند و در اصل به عنوان ابزار گسترش مراودات تجاری آن منطقه محسوب می شود.         

پایان پیام/  

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه